ANAF a pregătit un nou ordin pentru aparatele de marcat electronice fiscale

Agenţia Naţională de Administrare Fiscală (ANAF) propune, spre dezbatere publică, proiectul de ordin al preşedintelui ANAF privind informaţiile conţinute de registrul naţional de evidenţă a aparatelor de marcat electronice fiscale instalate în judeţe şi în sectoarele municipiului Bucureşti, precum şi metodologia şi procedura de înregistrare a acestora.

"Soluţia identificată a fost elaborată în urma consultărilor purtate cu factorii interesaţi/decidenţi, inclusiv cu asociaţiile profesionale reprezentative din domeniul caselor de marcat. Conceptul registrului creează premisele respectării cerinţei stipulate la art. 3.1 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 28/1999, republicată, privind obligaţia operatorilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale", precizează ANAF, într-un comunicat dat joi publicităţii. 

Totodată, spune ANAF, constituie fundamentul unei evidenţe la nivel naţional a aparatelor de marcat electronice fiscale instalate, care va permite: identificarea unică a fiecărui aparat de marcat electronic fiscal, prin atribuirea aleatorie a unui număr format din 10 cifre, căruia i se asociază istoricul aparatului de marcat electronic fiscal şi care nu poate fi anulat/şters/realocat; identificarea operatorului care funcţionează legal şi livrează bunuri cu amănuntul şi/sau prestează servicii direct către populaţie; colectarea de informaţii despre starea de funcţionare a aparatului de marcat electronic fiscal şi/sau a locului unde este amplasat/depozitat; reducerea semnificativă a posibilităţilor de a utiliza un aparat de marcat electronic nefiscalizat şi, în consecinţă, va limita potenţialul de subdeclarare/nedeclarare a veniturilor; corelarea informaţiilor fiscale şi a celor legate de utilizarea aparatelor de marcat electronice fiscale în vederea efectuării de analize relevante care să vizeze conformarea operatorilor economici, dar şi prevenirea şi combaterea evaziunii fiscale; diminuarea numărului de controale fiscale la contribuabilii oneşti prin valorificarea rezultatele analizelor şi securizarea procedurii, ca urmare a autentificării cu certificat digital în vederea transmiterii informaţiilor. 

Proiectul de ordin al preşedintelui ANAF urmăreşte: combaterea riscurilor de neconformare fiscală, simplificarea procedurilor şi sporirea competitivităţii fiscale a mediului de afaceri, creşterea calităţii serviciilor oferite contribuabililor şi dezvoltarea canalelor informatice de interacţiune cu contribuabilii. 

"De asemenea, proiectul de ordin privind informaţiile conţinute de registrul naţional de evidenţă a aparatelor de marcat electronice fiscale instalate pe teritoriul României, precum şi metodologia şi procedura de înregistrare a acestora, contribuie semnificativ la reducerea birocraţiei şi optimizarea resurselor Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală printr-o comunicare electronică a informaţiilor din registrul naţional de evidenţă, prin simplificarea procedurilor administrative de instalare a aparatelor de marcat electronice fiscale; prin identificarea şi utilizarea informaţiilor necesare bunei funcţionări a Registrului inclusiv din bazele de date proprii ale Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală (de tipul: 'stare operator economic') sau, după caz, de la terţi (de tipul: 'număr şi dată emitere autorizaţie de distribuţie' – informaţie ce va fi colectată de la Ministerul Finanţelor Publice ş.a.m.d.) şi, nu în ultimul rând, prin degrevarea de sarcini a utilizatorilor finali în privinţa procedurii de declarare şi înregistrare a aparatelor de marcat electronice fiscale", se mai spune în comunicat. 

AGERPRES