ANAF a elaborat un proiect de ordin al președintelui pentru actualizarea procedurilor de acordare a eșalonărilor la plată, atât pentru varianta clasică, cât și pentru cea simplificată (pentru datorii mai vechi de 12 luni, cu eșalonare pe maximum 12 luni).

Proiectul include modificarea unor proceduri, reducerea numărului de documente justificative necesare, actualizarea formularelor și introducerea unor noi formulare pentru anumite situații. Aceste schimbări sunt necesare ca urmare a unor modificări legislative recente, conform ANAF.

Acordarea eșalonării la plată în formă clasică

Proiectul de act normativ propune modificarea și completarea Anexei nr. 1 „Conținutul cererii de acordare a eșalonării la plată și documentele justificative anexate acesteia” și a Anexei nr. 2 „Procedura de aplicare a acordării eșalonării la plată de către organul fiscal central”, aprobate prin Ordinul președintelui ANAF nr. 90/2016, pentru a reglementa următoarele aspecte:

  • actualizarea și îmbunătățirea modelului cererii de acordare a eșalonării la plată;
  • revizuirea documentelor justificative care se anexează acestei cereri, în sensul reducerii numărului de documente ce trebuie depuse de către contribuabili, astfel încât comunicarea solicitării de acordare a eșalonării la plată prin mijloace electronice de transmitere la distanță (SPV) să fie mai ușor de realizat;

Actualizarea procedurii de acordare a înlesnirilor la plată prin:

    • stabilirea competenței de acordare a înlesnirilor la plată în cazul persoanelor fizice care desfășoară activități economice în mod independent sau exercită profesii libere, respectiv în sarcina organelor fiscale care administrează obligațiile fiscale datorate de acestea;
    • eliminarea obligativității debitorului de a depune anumite documente, cum ar fi: situația financiară anuală, situația încasărilor și plăților pe ultimele 6 luni anterioare datei depunerii cererii de acordare a eșalonărilor la plată, precum și situația privind indicatorii orientativi și alte informații. În fapt, pentru constatarea situației de dificultate generată de lipsa temporară de disponibilități bănești și a capacității de plată pe perioada de eșalonare a debitorului, organele fiscale vor analiza, pe baza informațiilor pe care le dețin, cu privire la disponibilitățile bănești pe care debitorii le dețin în conturile bancare, precum și cu privire la veniturile pe care aceștia le realizează, în cazul persoanelor fizice;
    • menținerea competenței organelor fiscale din subordinea ANAF de a acorda înlesniri la plată pentru creanțele vamale stabilite de către organele vamale prin decizii de regularizare a situației și transmise spre recuperare prin executare silită organelor fiscale, ca urmare a precizărilor transmise de AVR;

Actualizarea procedurii de acordare a înlesnirilor la plată prin:

    • prevederi privind acordarea eșalonării la plată în cazul debitorilor care constituie garanții într-un cuantum mai mic sau mai mare de 50% față de cuantumul obligațiilor fiscale restante ce fac obiectul înlesnirilor la plată;
    • actualizarea prevederilor referitoare la verificarea condițiilor de acordare/modificare/menținere a eșalonării la plată prevăzute în conținutul referatelor ”A”și ”B”;
    • prevederi privind neincluderea în decizia de modificare a eșalonării la plată a  obligațiilor fiscale pentru care nu se acordă eșalonare la plată;
    • prevederi privind reducererea numărului de cereri de modificare a eșalonării la plată și de menținere a valabilității eșalonării la plată, de la două cereri la o singură cerere  într-un an calendaristic sau fracție de an calendaristic;
    • abrogarea prevederilor referitoare la aprobarea unei alte perioade de eșalonare la plată în cazul modificării deciziei de eșalonare la plată;
  • procedura de acordare a eșalonării la plată în cazul debitorilor care se află în procedura insolvenței;
  • actualizarea modelelor formularelor prevăzute de procedura de acordare a înlesnirilor la plată;
  • introducerea unui nou formular privind acordul pentru analizarea ieșirii din procedura insolvenței.

Acordarea eșalonării la plată în formă simplificată

Proiectul de ordin propune, de asemenea, modificarea și completarea Anexei „Procedură de acordare a eșalonării la plată, în formă simplificată, de către organul fiscal central”, aprobată prin Ordinul președintelui Agenției Naționale de Administrare Fiscală nr. 1767/2021, pentru a reglementa următoarele aspecte:

  1. menținerea competenței organelor fiscale din subordinea ANAF de a acorda înlesniri la plată pentru creanțele vamale stabilite de organele vamale prin decizii de regularizare a situației și transmise pentru recuperare prin executare silită organelor fiscale, din considerentele prevăzute la eșalonarea clasică;
  2. eliminarea prevederilor referitoare la acordarea eșalonării la plată, în formă simplificată, pentru debitorii prevăzuți la art. 204 din Codul de procedură fiscală, respectiv cei care trebuie să achite obligațiile fiscale administrate de organul fiscal central într-un anumit termen pentru a menține autorizația, acordul sau alt act administrativ similar;
  3. introducerea unor prevederi care reduc numărul de cereri de modificare a eșalonării la plată și de menținere a valabilității eșalonării, de la două cereri la o singură cerere pe întreaga perioadă de valabilitate a eșalonării la plată;
  4. abrogarea prevederilor referitoare la aprobarea unei noi perioade de eșalonare la plată în cazul modificării deciziei de eșalonare la plată;
  5. abrogarea prevederilor referitoare la renunțarea la intenția de a beneficia de restructurarea obligațiilor bugetare în cazul în care au fost depuse notificări conform Ordonanței Guvernului nr. 6/2019;
    actualizarea modelelor formularelor prevăzute în procedura de acordare a eșalonărilor la plată, în formă simplificată;
  6. introducerea unui nou formular privind acordul de principiu în cazul modificării/menținerii valabilității eșalonării la plată pentru debitorii care trebuie să achite obligațiile fiscale administrate de organul fiscal central într-un anumit termen pentru a menține autorizația, acordul sau alt act administrativ similar, conform dispozițiilor art. II alin. (2) din O.G. nr. 31/2022, în vederea constituirii garanției prevăzute de lege.