Potrivit unei companii de consultanţă de business şi protecţia datelor, obligaţia prin care firmele de curierat trebuie să raporteze la ANAF detalii despre persoanele care au plătit ramburs pentru produsele comandate online este excesivă şi nefundamentată. Potrivit companiei, din cauza acestei obligații, clienţii vor fi cei mai afectaţi. Ce presupune noul proiect de lege?
Astfel, potrivit Decalex, în privința magazinelor online care funcţionează legal, impactul va fi din perspectiva relaţiei cu firmele de curierat şi a datelor personale pe care aceştia le pun la dispoziţia curierilor.
La polul opus, în cazul magazinelor online care nu funcţionează legal și care nu declară toate veniturile, acest proiect de lege va facilita ANAF să facă conexiunea dintre o vânzare nefiscalizată şi magazinul online care a generat-o.
„La nivel de curieri, situaţia este mult mai complicată, în primul rând, pentru că avem secretul corespondenţei ce ar trebui respectat, care este şi el un drept fundamental, prevăzut în Constituţie. Deşi legea prevede că partajarea informaţiilor se face cu respectarea inviolabilităţii corespondenţei, nu dă detalii despre cum s-ar putea respecta această inviolabilitate dat fiind că vor fi partajate toate acele informaţii cu organul fiscal.
Pe lângă asta, firmele de curierat vor trebui să informeze destinatarii despre partajarea datelor lor personale cu ANAF şi să răspundă solicitărilor ce au legătură cu această partajare, cum ar fi accesul la o copie de pe datele partajate”, a declarat Cristiana Deca, fondator Decalex şi expert în protecţia datelor.
Clienţii vor fi cei mai afectaţi
Potrivit Decalex, clienţii vor fi cei mai afectaţi, deoarece în calitate de destinatari, datele lor personale legate de o achiziţie online vor ajunge la ANAF. Astfel, toate informaţiile vor fi stocate de către ANAF pe o perioadă de 5 ani, iar datele pot fi accesate de organul fiscal în acest interval de timp.
„Este evident că măsura este excesivă şi nu respectă prevederile GDPR privind protecţia datelor personale. Simpla menţiune în textul ordonanţei că se vor respecta prevederile GDPR nu rezolvă problema de fond şi anume temeiul legal al prelucrării să fie legitim şi să ofere garanţii că aceste date nu vor fi folosite de ANAF şi în alte scopuri”, a mai spus Cristiana Deca.
Totodată, firmele de curierat vor avea obligaţia să transmită către ANAF datele personale ale expeditorului şi ale destinatarului pentru toate expediţiile prin care produsele cumpărate sunt plătite de către destinatar la momentul înmânării coletului de către curieri.
Se urmărește reducerea comerţului online ilegal
Prin acest proiect, statul român urmăreşte o reducere a comerţului online ilegal prin încercarea de a descoperi acei expeditori care au afaceri dar care nu declară veniturile la ANAF, menționează sursa citată.
„Aşa cum specifică prevederile Regulamentului 679/2016 (GDPR) orice prelucrare de date cu caracter personal trebuie în primul rând să fie necesară şi neexcesivă. Iar evaluarea măsurilor se face prin raportare la alte opţiuni, posibilităţi pe care ANAF le-ar avea la dispoziţie pentru a strânge acele date personale. Colectarea acestor date personale ar trebui să fie justificată de obiectivul final al ANAF, iar colectarea trebuie să fie proporţională cu obiectivul final. De fiecare dată când se introduce o măsură ce poate să interfereze cu drepturile fundamentale aceasta trebuie să bifeze cele trei criterii prevăzute de Curtea Europeană a Drepturilor Omului: dacă interferenţa este legală, dacă scopul interferenţei este legitim şi dacă interferenţa este necesară într-o societate democratică. Criteriile sunt cumulative şi îndeplinirea uneia dintre ele poate atrage o plângere împotriva statului român la CEDO pentru încălcarea dreptului la viaţă privată prevăzut la articolul 8 în Convenţie”, se arata în comunicatul companiei de consultanţă.
ANAF dă asigurări că datele colectate respectă normele constituţionale
Agenţia Naţională de Administrare Fiscală (ANAF) a transmis, miercuri, că Ordonanţa de urgenţă privind unele măsuri fiscale, precum şi pentru modificarea şi completarea Legii 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, adoptă de Guvern, are drept scop prevenirea şi combaterea evaziunii fiscale din domeniul comerţului online şi protejarea intereselor cumpărătorilor.
Potrivit ANAF, prin această măsură se urmăreşte identificarea beneficiarilor reali care eludează taxele şi impozitele datorate, prin încasarea sub formă de rambursuri prin intermediul furnizorilor de servicii poştale, a veniturilor obţinute din tranzacţii efectuate în mediul online.
Totodată, ANAF precizează că datele colectate respectă normele constituţionale privind viaţa intimă, familială şi privată, precum şi secretul corespondenţei, fără a se referi la conţinutul coletului.