Devine obligatoriu. Documentul pe care vor trebui să îl obțină toți românii

locuință, casă, preț locuință, preț casă locuinta de vacanta

SURSA FOTO: Dreamstime

Ce trebuie să facă cei care vor să cumpere sau să vândă o locuință trebuie să se adreseze Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF) pentru obținerea unui document esențial.

Ce trebuie să facă cei care vor să cumpere sau să vândă o locuință sau un teren

Persoanele care doresc să cumpere sau să vândă o locuință sau un teren trebuie să se adreseze Agenției Naționale de Administrare Fiscală pentru obținerea unui certificat de atestare fiscală, conform unui proiect de modificare a Codului de procedură fiscală aflat în dezbatere la Ministerul Finanțelor.

Dacă certificatul fiscal emis pe numele posesorului include datorii, documentul va consemna și acceptul autorității fiscale centrale pentru vânzarea proprietății, specificând contul în care va fi transferată datoria.

Astfel, înainte de legalizarea actului de transfer al proprietății, notarul trebuie să se asigure că sunt prezentate documente care atestă achitarea datoriilor în contul ANAF, fie până la valoarea prețului de înstrăinare, fie pentru datoriile fiscale/bugetare restante menționate în certificatul de atestare fiscală, după caz.

Pentru încheierea unui contract de donație, transferul de proprietate se efectuează doar dacă donatorul nu are datorii fiscale/bugetare neachitate, conform certificatului de atestare fiscală eliberat de administrația fiscală centrală.

Dacă persoana căreia i se transferă dreptul de proprietate are datorii indicate în certificatul de atestare fiscală, notarul va transmite autorității fiscale centrale, prin mijloace electronice, o copie a titlului de proprietate încheiat în urma transferului.

Autoritatea fiscală poate impune măsuri asiguratorii sau să aplice sechestru

De asemenea, autoritatea fiscală centrală poate, în funcție de comportamentul fiscal al noului proprietar, să impună măsuri asigurătorii sau să aplice sechestru dacă datoriile fiscale/bugetare nu sunt achitate în termen de 15 zile de la primirea somației.

Ministerul Finanțelor mai precizează că măsura are scopul de a preveni riscurile legate de încasarea datoriilor, condiționând efectuarea tranzacțiilor de înstrăinare a imobilelor de achitarea obligațiilor fiscale/bugetare restante ale proprietarului.

Există riscul ca proprietarul imobilului să ajungă în incapacitate de plată sau în insolvență, ceea ce ar putea împiedica recuperarea obligațiilor bugetare datorate bugetului general consolidat.

Conform instituției, transferul de proprietate poate avea loc doar dacă datoriile către bugetele locale sunt achitate.

În ceea ce privește datoriile fiscale/bugetare neachitate, menționate în certificatul fiscal, această prevedere legală nu are rolul de a împiedica tranzacția, ci urmărește ca statul să acționeze ca un creditor privat pentru recuperarea sumelor datorate.