Vânzările din sectorul de retail din România urmează să se deterioreze cu 4,6%, plasând acest segment la nivelul anului 2007, o eventuală reluare a creşterii fiind indicată abia anul viitor, potrivit unei prognoze realizate de compania de consultanţă Candole Partners. Estimările se bazează şi pe scăderea de 10% raportată de acest sector în 2009.

„După primele trei luni din 2010 sectorul nu prezintă semne de îmbunătăţire. Românii şi-au redus considerabil cheltuielile cu mâncarea, dar şi cu bunurile de lungă durată“, potrivit Coandole Partners.

0-54767-grafic1.jpgCu toate acestea, spre deosebire de celelate ţări din regiune, vânzările de haine îşi continuă creşterea. La fel, vânzările online înregistrează creşteri cu o rată de două cifre, determinată de preţurile mai competitive. 

Nu sunt perspective de creştere

 „Economia României va înregistra o nouă scădere în 2010, după cea de 7,1% din 2009. Măsurile de austeritate anunţate, în special creşterea TVA şi reducerile de salarii în sectorul public, cresc riscul unei contracţii a economiei, afectând direct consumul“, se menţionează în raportul citat.

Autorii studiului precizează că deşi rata şomajului rămâne cea mai mică din regiune, tăierile de personal din sectorul public şi contracţia economică  vor crea o presiune suplimentară asupra acestui indicator, existând riscul de creştere.

Riscul politic rămâne şi el ridicat. De exemplu, anunţul intenţiei guvernului de a efectua tăieri de cheltuieli şi personal a redus cu 10% indicele de încredere a mediului de afaceri în perioada aprilie-mai 2010.
0-54766-grafic.jpg