Knowledge Process Outsourcing (KPO) înseamnă externalizarea unor servicii de înaltă calificare. Dacă principalele servicii pe care companiile le contractează sunt cele relativ „simple“, adică resurse umane, call-center, service sau flote auto, KPO vine să rezolve probleme mai complicate, precum cercetarea și analiza de date, cercetarea de investiții și afaceri, studii de piață și expert network.
Principala diferență dintre KPO și alte sectoare, precum Business Process Outsourcing sau Information Technology Outsourcing, constă în faptul că acest tip de externalizare nu se orientează exclusiv către reducerea cheltuielilor, ci și către creșterea veniturilor. „Astfel de servicii (KPO – n. red.) sunt personalizate, necesită mai multă experiență, aptitudini și cunoștințe în anumite domenii“, spune Alok Aggarwal, președintele Evalueserve, compania care a lansat acest tip de servicii în 2000. „În timp ce reducerea costurilor reprezintă în mod sigur un factor, multe companii se uită la KPO ca la o oportunitate cu adevărat transformațională, care, dacă este gestionată corect, poate să aducă și noi surse de venit“, adaugă acesta.
Nu există clienți în România
Firma Evalueserve a împlinit, la finele anului trecut, zece ani de activitate. „Dacă la începuturile de acum zece ani serviciile de outsourcing și offshoring a analizelor de înaltă calificare erau necunoscute pentru companii, excepția fiind dată de câteva centre ale unor companii precum GE și McKinsey, în timp, KPO a devenit un standard, iar companiile sunt mult mai deschise către serviciile noastre“, a declarat pentru revista Capital Marc Vollenweider, CEO al Evaluerserve.
Compania de origine americană are acum clienți în state precum SUA, Marea Britanie, Elveția, China și Singapore. „Germania, Franța, Italia, Japonia și Coreea de Sud ezită încă să accepte astfel de servicii“, spune Marc Vollenweider. Evalueserve și-a deschis primul centru de servicii din Europa în România, la Cluj-Napoca, iar între timp și-a deschis birouri și la Londra. „Nu avem niciun client din România în prezent, baza de clienți pe care o avem fiind formată în proporție de 68% din companii aflate în Europa de Vest, iar restul în America de Nord, Orientul Mijlociu și zona Asia-Pacific“, arată Marc Vollenweider. Majoritatea clienților sunt bănci de investiții, comerciale sau de retail, fonduri de private equity, corporații, companii de cercetare și consultanță și case de avocatură.
Venituri de 1,3 milioane euro la Cluj
Compania estima atingerea unei valori de 16,7 miliarde dolari în 2010-2011, însă criza globală care a izbucnit în 2008 a dat peste cap estimările. Noile previziuni arată că cifra de 17 miliarde dolari va fi atinsă abia în 2013-2014. „Marea majoritate a inițiativelor de offshoring au fost înghețate sau reduse semnificativ de către datoriile crizei, managementul companiilor tăind până la os, fiind preocupat de situațiile lor particulare“, spune Alok Aggarwal.
Biroul de la Cluj a generat venituri de 1,3 milioane euro anul trecut, în creștere cu 53% față de 2009, iar pentru acest an este estimată o creștere a cifrei de afaceri cu 30-40%. Sucursala din România include analiști din Suedia, Germania, India, Letonia, Rusia, Republica Moldova, Polonia, Franța și România, numărul limbilor vorbite fiind de 13 în total.
Orașul transilvănean are ca avantaj și localizarea la punctul de intersecție a Europei Centrale, de Vest și de Est. Biroul a desfășurat anul trecut 228 de proiecte pentru 65 de clienți. „În ciuda situației economice actuale, biroul operațional din România și-a dublat numărul de angajați din 2009“, spune Pushkar Chatterji, director de țară la Evalueserve România, care arată că, prin localizarea de la noi, compania poate oferi opțiuni nearshore sau onshore, cu servicii mult mai apropiate de nevoile clienților.
Activități la sediul clientului
„India continuă să fie cel mai mare furnizor de KPO, însă industria a început să câștige teren și în alte țări în curs de dezvoltare, dat fiind că offshoringul este combinat cu servicii onshore și nearshore într-o formulă centralizată“, spune Alok Aggarwal. Clienții din economiile în curs de dezvoltare au fost primii care au accesat KPO, având astfel acces la cunoștințele necesare pentru intrarea pe piețele dezvoltate.
„Externalizarea proceselor complexe de cercetare și analiză îmbunătățește productivitatea și reduce timpul necesar operațiunilor“, spune Marc Vollenweider, care precizează că un alt avantaj important este că directorii generali și executivi au astfel mai mult timp pentru a se ocupa de activitatea de bază. „On-site presence“, adică prezența analistului la sediul clientului este un alt punct în plus pentru biroul de la Cluj, CEO-ul Evalueserve dând ca exemplu un analist din România care lucrează la biroul unei case internaționale de avocatură din Londra. Șeful companiei este optimist și pentru viitorul economiei românești, chiar dacă „2011 va continua să fie un an dificil.“ Cum însă compania nu se bazează pe clienți autohtoni, economia românească e mai puțin importantă.
În ultimii zece ani, am reușit să promovăm cu succes serviciile KPO în piață, iar acum a devenit un standard de facto al industriei de outsourcing.
Marc Vollenweider, CEO Evalueserve