O analiză realizat de KeysFin demonstrează că dacă cu avansul consumului, dar și cu accentuarea presiunilor inflaționiste, cifra de afaceri a retailerului alimentar ar putea depăși pragul de 142 de miliarde de lei în 2021.

Sursa citată menționează că în ultimii ani, au fost înregistrate cifre record în acest domeniu.

„Cifra de afaceri a retailului alimentar a crescut cu aproape 10% faţă de 2019 şi a fost cu 97% peste rezultatul din 2011, atingând nivelul estimat în analiza de anul trecut dedicată acestei pieţe, de aproape 130 de miliarde de lei în 2020. Pentru 2021, analiştii KeysFin estimează depăşirea pragului de 142 de miliarde de lei pe fondul avansului consumului, dar şi al accentuării presiunilor inflaţioniste”, se precizează în document.

În ceea ce privește forța de muncă, potrivit datelor analizate de cei de la KeysFin, în total, industria de retail alimentar a avut o forţă de muncă de până la 225.000 de angajaţi în 2020, dintre care cei mai mulţi lucrau pentru retailerul Profi, respectiv aproape 18.000 de persoane, după un avans anual de 10%.

Lidl, liderul pieței de retailer alimentar

La rândul lor, numărul de companii a înregistrat o creştere cu 1% faţă de 2019, însă tendinţa de consolidare a pieţei este evidentă, numărul companiilor care şi-au raportat rezultatele financiare fiind cu 19% sub cel din 2011, ajungând la 53.600 în 2020.

Un exemplu în acest sens este retailerul Lidl Discount SRL, companie controlată direct de We International GMBH, care a devenit liderul pieţei de retail alimentar după cel mai mare avans anual, nominal şi procentual din top 10 (de 3,1 miliarde de lei, respectiv 32%), la 12,9 miliarde de lei în 2020.

Locul doi este ocupat de fostul lider, Kaufland România, în timp ce pe locul al treilea după cifra de afaceri a fost Carrefour România SRL, cu 9 miliarde de lei, respectiv 7% din total, urmat de Profi Rom Food SRL (cu 6,8% din total) şi Mega Image SRL care şi-a păstrat cota de piaţă de 5,6% din total în 2020.

Cele mai mari 10 companii din retailul alimentar au avut o cifră de afaceri cumulată de 73 de miliarde de lei, generând peste 56% din cifra de afaceri totală a pieţei în 2020, mai arată sursa citată.

Efectele pandemiei de COVID

Diana Florescu, analist economic KeysFin, susține că și pandemia de COVID a avut un impact major asupra companiilor din retailerul alimentar, acestea demarând o serie de investiții în acest sens.

„Încă de la începutul pandemiei, din 2020 companiile din retailul alimentar au demarat proiecte ample de investiţii: de la managementul stocurilor, campaniile vaste de informare, prevenţie şi responsabilizare a populaţiei şi eforturile de igienizare a spaţiilor, la extinderea reţelelor de magazine, deschiderea de eventuale depozite dedicate vânzărilor online şi la investiţiile din zona de livrare (directă sau indirectă) la domiciliu.

În prezent observăm o atenţie sporită acordată măsurilor de reducere a impactului asupra mediului: de la optimizarea consumului de energie şi gestionarea mai atentă a deşeurilor, la reducerea sau chiar eliminarea folosirii plasticului”, a declarat Diana Florescu, analist economic KeysFin.

Comerțul cu amănuntul a crescut și el

În același timp, comerţul cu amănuntul (serie ajustată), cu excepţia celui cu autovehicule şi motociclete, a crescut și el cu 10% în 2021 faţă de 2020. Mai exact, potrivit datelor regăsite în analiza KeysFin, pentru comerţul de mărfuri alimentare, băuturi şi tutun la nivel agregat s-a înregistrat un avans de peste 2 ori mai mic, de 4,2% în 2021 faţă de 2020.

Menționăm faptul că analiza KeysFin are la bază datele financiare anuale, neajustate, agregate, raportate de companii la Ministerul Finanţelor (la sfârşitul perioadei) care au ca domeniu principal de activitate comerţul cu ridicata nespecializat de produse alimentare, băuturi şi tutun, comerţul cu amănuntul în magazine nespecializate, cu vânzare predominantă de produse alimentare, băuturi şi tutun, comerţul cu amănuntul al fructelor şi legumelor proaspete, în magazine specializate.