Potrivit analizei, numărul turiştilor care au vizitat Dobrogea (Litoral şi Delta Dunării) a crescut semnificativ în ultimii ani, pe fondul dezvoltării ofertei de servicii de calitate. Dacă în 2010, erau înregistraţi oficial 3,04 milioane de turişti români, numărul acestora a crescut susţinut în următorii ani, la 3,23 milioane în 2011, 3,57 milioane în 2012, 3,27 milioane în 2013, 3,37 milioane în 2014 respectiv 3,80 milioane de turiști în 2015.

 “Perspectivele sezonului 2016 sunt extrem de pozitive. Semnalele din piață indică faptul că gradul de cazare în stațiunile de pe Litoralul românesc a atins 100% în ultimele trei săptămâni, luna august este la capacitate maximă, iar perspectivele lunii septembrie sunt, de asemenea, îmbucurătoare, vremea urmând să fie propice extinderii sezonului”, spun experții de la Keysfin care estimează, pe baza așteptărilor firmelor din domeniu, ca numărul turiștilor români și străini să treacă în acest an de granița de 4 milioane. Potrivit lor, datele privind numărul turiștilor iau în calcul numai cifrele oficiale, raportate de operatorii din turism autorităților.

”Este cunoscut faptul că, pe lângă aceștia, mai există o piață alternativă de turism, așa-numitele cazări la particulari, acolo unde numărul locurilor de cazare este cel puțin egal cu cel din structurile fiscalizate. Dacă luăm în calcul și faptul că multe dintre datele trimise de operatori autorităților nu sunt cele mai fidele, avem perspectiva unui an 2016 cu un număr record de turiști”, au mai spus ei.

 Numărul mare de turiști însemnă și afaceri pe măsură pentru firmele care lucrează în sectorul de HORECA. Datele statistice arată că, de la an la an, afacerile din acest domeniu au crescut spectaculos pe litoral.

 Dacă în 2010, business-ul total din zona Dobrogei, incluzând aici Litoralul și Tulcea (Delta Dunării) era cifrat la 713,3 milioane de lei, în anii următori a crescut de la 662,7 milioane lei în 2011, 805,1 milioane lei în 2012, 832,6 milioane lei în 2013, 948 milioane lei în 2014 respectiv 1,14 miliarde lei în 2015.

“Estimăm un 2016 cu afaceri de aproximativ 1,4 miliarde lei, pe fondul dezvoltării unei palete extinse de servicii și ca urmare a efectului reducerii TVA. Creșterea concurenței în domeniul serviciilor de cazare și masă, dezvoltarea unei oferte competitive pentru turiști crează perspectivele unor afaceri net superioare anilor trecuți”, au mai spus analiștii de la Keysfin.

Cine câștigă din business-ul de pe litoral

Datele de la Ministerul Finanțelor, analizate de experții de la Keysfin, arată că cei mai importanți jucători din sectorul turismului litoral sunt Blaxy Premium Resors Hotel SA în domeniul hotelier, Georgio FAST SRL în sectorul restaurantelor, Undergroud Group SRL în domeniul barurilor, Tabăra Năvodari SA și Stihll SRL în segmentul taberelor, campingurilor și parcurilor de rulote și Dublet SRL, în alte servicii de cazare.
Cele mai mari afaceri în sectorul de cazare de pe Litoral, în 2015, au fost realizate de Blaxy Premium Resors Hotel SA, de 18,41 milioane de lei, firmă urmată de Vega Turism SA, de 18,4 milioane de lei și de Voila A.S SRL, de 14,5 milioane de lei.
În topul celor mai importante firme de cazare din turismul de pe litoral se mai situează, în ordinea cifrei de afaceri realizată anul trecut, firmele Mamaia Resorts Hotels SRL (10,3 milioane lei), Xenoti SRL (9,7 milioane lei), Elegant Impex SRL (7,5 mil.lei), Complex Savoy SA (7,5 mil.lei), Baron Service SRL (7,4 mil.lei), L&Sirom SRL (7,23 mil.lei) și Aurora Mamaia SRL (7,2 mil.lei).

Pe segmentul de restaurante și alte servicii de masă, Georgio Fast SRL este lider, cu afaceri în 2015 de 27,7 milioane de lei, firmă urmată de Crisrob Dede SRL (21,9 milioane lei) și de companiile Hagi Sport SRL (10,4 mil.lei), Lascu Bros SRL (14,6 mil.lei), Underground Club SRL (13,8 mil.lei), Briza Mării Negre SRL (12,2 mil.lei) și Ionuț Restaurante SRL (12,1 mil.lei).

 
Cum atragem turiștii străini

Turiștii români încep, treptat, să redescopere Litoralul românesc, creșterea calității serviciilor de cazare și masă fiind una evidentă, potrivit reprezentanșilor Keysfin. “Renovarea hotelurilor din Mamaia, Neptun, Olimp, Venus, Saturn și adoptarea unui management similar cu cel din Grecia, Turcia și Bulgaria au făcut ca firmele de turism să înregistreze rezultate excelente în acest an. Un cuvând greu de spus l-a avut climatul de insecuritate extern, atentatele din Turcia, Franța și Germania influențând decizia turiștilor români. Sentimentul de siguranță de pe litoralul românesc a determinat, de asemenea, și mulți turiști străini să vină pe Litoral și în Deltă, companiile de turism dezvoltând pachete turistice la prețuri atractive”, afirmă experții.

 Marea miză pentru hotelierii români o reprezintă, de altfel, dezvoltarea ofertelor pentru turiștii străini, mai ales pentru cei din țările fostului spațiu sovietic și tinerii occidentali.

 ”Numărul turiștilor străini este în creștere, de la an la an, însă sub potențial. Dezvoltarea unor oferte de servicii turistice și de distracție competitive, cu focus pe plajele de calitate, oferta de cluburi și gastronomia românească, dar mai ales pe climatul de siguranță din România, poate și trebuie să determine o creștere a afluenței turiștilor străini în țara noastră în următorii ani”, au mai spus analiștii.
Potrivit datelor Keysfin, în 2015 au fost pe litoral 191.093 de turiști străini, iar în Deltă au fost înregistrați 33.815. Spre comparație, în 2010, Litoralul românesc a atras 133.900 turiști străini, iar în 2014 au fost 162.914.  

 Informaţiile din materialul de mai sus sunt culese din barometrul privind starea business-ului romanesc, un proiect dezvoltat de KeysFin prin analiza datelor financiare privind societăţile comerciale şi PFA-urile active din Romania.