La fiecare o sută de licitaţii, 15 sunt contestate. Unii spun că de vină pentru numărul mare de plângeri sunt firmele „contestatare de profesie“. Alţii acuză autorităţile contractante, care, atunci când nu sunt corupte, sunt incapabile să facă un caiet de sarcini. Pentru zecile de mii de firme care participă anual la licitaţii publice, afirmaţia „nu cred că există autoritate contractantă care să respecte 100% legislaţia, sunt în continuare foar
La fiecare o sută de licitaţii, 15 sunt contestate. Unii spun că de vină pentru numărul mare de plângeri sunt firmele „contestatare de profesie“. Alţii acuză autorităţile contractante, care, atunci când nu sunt corupte, sunt incapabile să facă un caiet de sarcini.
Pentru zecile de mii de firme care participă anual la licitaţii publice, afirmaţia „nu cred că există autoritate contractantă care să respecte 100% legislaţia, sunt în continuare foarte multe încălcări ale legii“ trebuie să fie deja arhicunoscută. Chiar dacă nu face decât să confirme ceea ce ştiu de ani buni toţi aceşti participanţi, faptul că de data aceasta declaraţia a venit din partea preşedintei Autorităţii Naţionale pentru Reglementarea şi Monitorizarea Achiziţiilor Publice (ANRMAP), Cristina Trăilă, trage un nou semnal de alarmă asupra felului în care este gestionat un buget echivalent cu 10,3% din PIB, cât a fost piaţa de achiziţii publice în 2009.
O vizită la CNSC limpezeşte multe din nedumeririle privind mersul greoi al sistemului de achiziţii publice. Săptămânal, cei 30 de consilieri ai instituţiei primesc spre soluţionare peste două sute de dosare, iar fiecare dintre ele este încheiat în maximum 20 de zile. Cu toate acestea, „de la data publicării unui anunţ de licitaţie până la finalizare trec şi şapte luni, deci este evident că nu la noi e problema“, spune Bogdan Lehel Lorand, preşedintele instituţiei. Face astfel referire la decizia Ministerului Transporturilor, autoritatea împotriva căreia erau îndreptate cele mai multe contestaţii, de a nu mai permite CNSC să se ocupe de licitaţiile organizate de CNADNR (Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România), pe motiv că ar fi prelungit prea mult procedurile de atribuire.