Anca Ioan: «Afacerile Ţiriac Holdings cresc la 2 mld. euro»

Grupul patronat de omul de afaceri contează pe creştere la toate nivelurile businessului. Managerul aflat în fruntea holdingului, Anca Ioan, explică pentru Capital pe ce atuuri mizează. Obiectivul Ţiriac Holdings este acela de a se poziţiona în primele trei grupuri din Romånia după cifra de afaceri şi să devină una dintre cele mai råvnite entităţi cu care să faci business, explică Anca Ioan, CEO al grupului. Ea estimează că veniturile totale ale grupului vor ajung

Grupul patronat de omul de afaceri contează pe creştere la toate nivelurile businessului. Managerul aflat în fruntea holdingului, Anca Ioan, explică pentru Capital pe ce atuuri mizează.

Obiectivul Ţiriac Holdings este acela de a se poziţiona în primele trei grupuri din Romånia după cifra de afaceri şi să devină una dintre cele mai råvnite entităţi cu care să faci business, explică Anca Ioan, CEO al grupului.

Ea estimează că veniturile totale ale grupului vor ajunge în 2008 la două miliarde de euro, faţă de 1,6 miliarde realizate anul trecut. În următorii doi ani, o parte însemnată a investiţiilor este planificată în zona imobiliară, acestea urmånd să atingă valoarea de 900 de milioane de euro la finele lui 2010.

În acest moment, valoarea de piaţă ale dezvoltărilor imobiliare ale Ţiriac Holdings este de 500 de milioane de euro, dar dacă le adunăm  şi pe cele aflate în proiect, valoarea depăşeşte două miliarde de euro.

Provincia, un teritoriu exploatat insuficient

Primele investiţii în acest sector ale lui Ion Ţiriac datează din 2003, mai ales în clădiri de birouri şi proprietăţi, însă în ultima vreme ele s-au diversificat. La cele amintite se mai adaugă două malluri, la Braşov şi Timişoara, cartierul Residenz şi proiectul imobiliar de lux Stejarii. „Poate că în Bucureşti piaţa mallurilor este pe cale să se satureze, dacă luăm în calcul proiectele aflate în dezvoltare. Tocmai de aceea noi ne-am şi orientat către provincie“, spune Anca Ioan.

Managerul mai spune că cele două complexuri comerciale se vor impune inclusiv prin brandurile care îşi vor deschide acolo locaţii, în premieră în Romånia.

Tot către provincie îşi va orienta extinderea şi divizia Ţiriac Auto, retailerul de automobile al grupului, atåt prin deschiderea de noi reprezentanţe, eventual malluri auto, cåt şi prin afacerea cu atoturisme rulate. „Avem în intenţie să extindem şi acest business, probabil la început cu încă o locaţie în Bucureşti, şi după aceea la nivel naţional“, explică directorul general al Ţiriac Holdings.

În ceea ce priveşte investiţiile financiare, grupul nu va renunţa la participaţiile pe care le are în Unicredit şi Allianz. Referitor la eventuale noi investiţii, Anca Ioan spune: „Analizăm diverse oportunităţi, însă deocamdată nu există o decizie de a investi într-un sector din industria financiar-bancară“.

AVERE În acest an, grupul îşi va spori afacerile cu 25%, pånă la valoarea de două miliarde de euro. Capital a încercat să afle secretul reuşitei de la Anca Ioan, managerul afacerilor lui Ion Ţiriac.

Unii spun că fostul tenisman şcolit în ale businessului în Germania a venit în Romånia în 1990 cu cåteva zeci de milioane de mărci, pentru ca grosul afacerilor sale să crească odată cu economia romånească şi să ajungă în prezent la peste un miliard şi jumătate de euro. Conform Top 300 Capital, averea sa se ridica la circa 2,4 miliarde de dolari, în 2006. Acum trei ani, Ion Ţiriac a decis să-şi reorganizeze afacerile sub umbrela holdingului care îi poartă numele. În inima acestuia se află acum Ţiriac Management, societatea care administrează întreg grupul de firme, iar în fruntea acesteia, pe poziţia de CEO, se află Anca Ioan, fostul şef pe Romånia al companiei de consultanţă Roland Berger, care a ajuns să administreze averea unuia dintre cei mai bogaţi oameni din Romånia.

„Am ajuns aici printr-o întåmplare, dacă pot să spun aşa“, îşi aminteşte ea. „În 1998, Ion Alexandru Ţiriac a urmat un stagiu de pregătire, internship, la Roland Berger. Mai tårziu, în 2005, Ion Alexandru a fost cel care a venit la mine şi mi-a spus că ar vrea să schimbe puţin strategia grupului şi caută pe cineva care să preia acest job. După care, am discutat cu domnul Ţiriac senior referitor la aşteptările de la această poziţie şi am început să lucrăm împreună“, adaugă Anca Ioan.

Transformarea unui grup financiar într-unul operaţional

Să lucrezi pentru Ion Ţiriac, care şi-a făcut un renume de „dur“ al afacerilor, nu e uşor, aşteptările nu sunt mici deloc. Obiectivul Ancăi Ioan este să ducă Ţiriac Holdings în primele trei grupuri din Romånia ca cifră de afaceri şi să-l poziţioneze ca una dintre cele mai råvnite entităţi cu care să faci afaceri. „Domnul Ţiriac are o personalitate puternică şi are un simţ extraordinar de bun al businessului. Probabil se spune despre el că este «rău», pentru că este foarte exigent, cu el însuşi şi cu cei din jur, fie familie, fie angajaţi“, spune managerul Ţiriac Holdings.

Unul dintre primele lucruri de care s-a ocupat, la preluarea postului, a fost încheierea fuziunii dintre HVB Bank şi Banca Ţiriac. „În paralel, am purtat discuţii cu fiecare dintre directorii din grup pentru a înţelege cum funcţionează afacerile, pentru că sunt foarte diverse, şi tot în paralel am început recrutarea de oameni pentru ceea ce este astăzi Ţiriac Management sau Ţiriac Holdings“.

Pentru acest an, Anca Ioan estimează că cifra de afaceri totală a grupului va ajunge la două miliarde de euro, faţă de 1,6 miliarde realizate anul trecut. În următorii doi ani, o parte însemnată a investiţiilor sunt planificate în zona imobiliară, acestea urmånd să atingă valoarea de 900 de milioane de euro la finele lui 2010.

CIFRA DE AFACERI realizată în 2007 de Ţiriac Holdings a fost de 1,6 miliarde de euro.

IMOBILIARE Investiţiile efectuate pånă acum în acest sector se ridică la aproximativ 300 de milioane de euro urmånd să ajungă la 900 de milioane pånă la sfårşitul anului 2010.

AUTO Cifra de afaceri pe anul trecut  s-a ridicat la 900 de milioane de euro – 350 milioane în reţeaua de dealeri şi 550 milioane din importuri.

FINANCIAR Valoarea bunurilor finanţate prin Ţiriac Leasing în 2007 s-a ridicat la 225 milioane euro.

TRANSPORTURI Operatorul aerian Ţiriac Air a realizat anul trecut o cifră de afaceri de 11 milioane de euro.

Capital: Care au fost primele investiţii pe piaţa imobiliară ale Ţiriac Holdings şi de cånd datează acestea?
Anca Ioan: Una dintre primele investiţii este chiar acest business center în care ne aflăm (sediul Ţiriac Holding de pe Şoseaua Nordului – n.r.) şi a fost deschis în 2003, iar înaintea acestuia a fost investiţia în business center-ul de pe Lipscani nr. 1. Primele investiţii au fost, aşadar, pe segmentul office.

Capital: La cåt se ridică în acest moment valoarea investiţiilor imobiliare ale grupului?
Anca Ioan: În acest moment, cred că am ajuns undeva la 300 de milioane de euro, vorbesc aici despre investiţiile care sunt deja fie finalizate, fie în construcţie, nu şi de cele care se află în stadiu de proiect.

Capital: De ce a decis Ion Ţiriac să investească într-un proiect de nişă, un complex rezidenţial extrem de luxos, elitist, aşa cum este Stejarii?
Anca Ioan: Domnul Ţiriac are un foarte bun simţ în a identifica oportunităţile din piaţă şi investeşte în zone în care simte că poate face diferenţa faţă de ceea ce există în acel moment, prin ceva inovativ, ce nu mai există pe piaţă. Asta a fost motivaţia, după care a venit locaţia, care este foarte potrivită pentru un astfel de proiect, de unde şi dorinţa dånsului de a locui acolo. Din acestea s-a născut acest produs de lux, care e mai mult un club decåt un proiect rezidenţial.

Capital: Există sau vor exista şi alte proiecte imobiliare pe segmente de nişă?
Anca Ioan: N-aş spune că sunt  nişe de piaţă, ci, aşa cum aminteam, oportunităţi pe care le identificăm şi le exploatăm. Cartierul Residenz este un proiect „main stream“, ca să spunem aşa, e adevărat însă că la o calitate deosebită în peisajul dezvoltărilor rezidenţiale din Romånia, atåt ca arhitectură – spaţii generoase, la standard german -, cåt şi ca execuţie şi este însoţit de tot ceea ce trebuie să aibă un cartier de acest gen în ce priveşte funcţionalitatea: supermarket, piaţă, notariat, farmacie şi aşa mai departe, tot ceea ce creează confort pentru locatarii de acolo. Mai sunt două proiecte în dezvoltare împreună cu partenerul nostru Riofisa, proiecte comerciale.

Capital: Nu credeţi că acest segment a devenit uşor suprasaturat? Sunt multe proiecte comerciale anunţate.
Anca Ioan: Sigur că sunt foarte multe mall-uri care se dezvoltă în acest moment în Romånia. Poate că, în Bucureşti, acest segment este pe cale să se satureze, dacă luăm în calcul proiectele aflate în dezvoltare, pentru că cele trei sau patru care sunt operaţionale înseamnă puţin pentru un oraş de talia Bucureştiului. Tocmai de aceea, noi ne-am şi orientat către provincie, Braşov şi Timişoara fiind oraşe cu un potenţial foarte ridicat, atåt din punctul de vedere al populaţiei, cåt şi al puterii de cumpărare. Şi chiar dacă în aceste două oraşe mai există aşa-numite mall-uri, noi suntem convinşi de succesul pe care îl vor avea proiectele noastre pentru că vor fi diferite de cele care există deja, începånd de la arhitectură – la Timişoara, de exemplu vom integra în centrul comercial o clădire monument istoric – şi pånă la oferta de servicii, cum ar fi cinematografe moderne, sau pånă la firmele care vor fi prezente în aceste mall-uri, foarte multe aduse în premieră în Romånia. Aşadar, o ofertă mai complexă, mai variată şi mai modernă decåt ceea ce oferă celelalte centre comerciale din oraşele respective. De aceea, am ales ca partener Riofisa, ei au experienţa a peste 20 de mall-uri construite în Europa, inclusiv în proiecte arhitectonice de genul celui de la Timişoara, de integrare a unor monumente existente.

Capital: Cum îşi va regåndi businessul Ţiriac Auto, odată cu intrarea cu reprezentanţă directă pe piaţa auto a producătorilor? Daimler a intrat deja, Ford la fel.
Anca Ioan: Există puţină confuzie în piaţă, comunicarea nu a fost cea mai strălucită, dar Ţiriac Auto este partea de retail, de dealership a Grupului Ţiriac în domeniul automotive. Partea de import se realizează prin importatorii Romcar, pentru Ford, MIT Car Trading pentru Mitsubishi, Hyundai Auto Romånia pentru Hyundai şi Premium Auto pentru Land Rover şi Jaguar, iar Ţiriac Auto se ocupă strict de retail. Noi am ajuns deja la 65 de puncte de prezenţă la nivel naţional, dintre care 14 sunt centre multi-marcă şi vom continua să ne extindem activitatea în funcţie de potenţialul localităţilor unde suntem prezenţi. Vom merge cu locaţii multi-brand, eventual mall-uri auto, sau locaţii monomarcă. În acest moment, ne concentrăm investiţiile în oraşe ceva mai mici, cum ar fi Suceava, Piatra Neamţ, Piteşti, Sibiu. Acolo mergem cu formate mai mici, un brand sau două, pe cånd în oraşele mari vom fi prezenţi cu toate brandurile pe care le comercializăm.

Capital: La un moment dat, exista în cadrul Ţiriac Auto şi un dealer de automobile second hand, Star Forum.
Anca Ioan: Există şi acum un asemenea dealer. Star Forum s-a închis, însă am reînfiinţat din a doua jumătate a anului trecut Ţiriac Auto Rulate, locaţia fiind vizavi de aeroportul Otopeni. Avem în intenţie să extindem şi acest business, probabil la început cu încă o locaţie în Bucureşti şi după aceea, la nivel naţional.

Capital: Nu credeţi că Ţiriac Auto se va descurca mai greu din momentul în care a rămas fără importatorii direcţi?
Anca Ioan: Noi am separat oricum activitatea de retail de cea de importator, încă din 2004-2005. Partea de retail a fost întotdeauna tratată la fel cum sunt trataţi şi dealerii noştri independenţi, deci sunt obişnuiţi să funcţioneze ca şi cum importatorul ar fi o entitate absolut diferită, nu este o schimbare majoră pentru ei. De altfel, avem deja experienţa cu Mercedes-Benz, care a intrat de la începutul anului trecut pe piaţa romånească, e adevărat că în parteneriat cu Ţiriac Auto, şi nu am resimţit nici un şoc.

Capital: După mulţi ani de creştere, prima jumătate a acestui an consemnează pe piaţă primele semne de oarecare stagnare. Credeţi că ar fi momentul să investiţi mai mult în servicii post-vånzare?
Anca Ioan: Şi noi ne orientăm deja de circa doi ani spre o creştere a calităţii serviciilor oferite, atåt pe partea de vånzare, cåt şi pe aşa-numitul „after-sales“, serviciile post-vånzare. E adevărat, piaţa a ajuns la un anumit grad de maturitate, a început să se plafoneze, însă noi credem că îşi va mai reveni încă puţin pentru că vånzările de autoturisme noi mai ales sunt încă destul de mici faţă de dimensiunea potenţială a pieţei, vårsta medie a maşinilor este încă foarte mare, deci şi un potenţial de înlocuire ridicat. Este clar însă că, în condiţiile în care piaţa are un grad de creştere de 5% sau 10% pe an, devine mult mai important pachetul de servicii oferit. În acest moment, stagnarea pieţei a venit şi pe fondul creşterii dobånzii de finanţare, al restricţionării creditelor. Într-un an sau doi, problema asta se va rezolva. De asemenea, venitul mediu al populaţiei este în creştere şi va fi în creştere conform tuturor prognozelor. Deci, există o piaţă, însă mult mai competitivă.

Capital: Totuşi, în Romånia, veniturile din serviciile post-vånzare sunt mult mai mici decåt pe alte pieţe. Care ar fi strategia de a le creşte?
Anca Ioan: Aici sunt mai multe elemente care compun această realitate. Există partea de educaţie, destul de mulţi clienţi de-ai noştri, mai ales la maşinile „de volum“, încă preferă ca, după ce le-a ieşit automobilul din garanţie, să nu mai apeleze la service-urile autorizate. O fac din cauza percepţiei că este scump. Vreau să pun accentul pe faptul că este mai mult o percepţie şi nu un adevăr. Pe de altă parte, este o realitate şi faptul că nici dealerii nu fac destule eforturi de a-şi fideliza clienţii, de a-i păstra şi după ce acestora le expiră perioada de garanţie. Noi la asta lucrăm acum, încercăm să-i convingem că nu este mai scump, că pe această piaţă este important să ai mereu servicii de aceeaşi calitate şi la acelaşi standard. Pe termen lung, este mult mai important să ai maşina servisată corect decåt să te ieftineşti astăzi, iar måine să îţi apară  altă defecţiune.

Capital: O mare parte din afacerile lui Ion Ţiriac însemnau, la un moment dat, serviciile financiare. De ce s-a retras şi care sunt planurile cu participaţiile minoritare pe care le mai deţine?
Anca Ioan: În viziunea domnului Ţiriac – şi eu cred că este o abordare corectă -, cånd businessul ajunge la o anumită dimensiune, devine mult mai complex şi piaţa mai competitivă – de exemplu, în servicii bancare un punct critic este capacitatea de refinanţare -, atunci e de preferat să te orientezi către un parteneriat strategic, care să permită continuarea creşterii afacerii respective. Acesta a fost şi motivul pentru care a optat atåt pentru parteneriatul cu Allianz, cåt şi pentru cel cu Unicredit. Nu există intenţia de a vinde aceste participaţiuni, tocmai pentru că aceste parteneriate au fost create cu scopul de a asigura creşterea pe termen lung, de care grupul să se bucure, de asemenea, pe termen lung.

Capital: Există în plan noi investiţii în sectorul financiar?
Anca Ioan: Analizăm diverse oportunităţi, însă, deocamdată, nu există o decizie de a investi într-un sector din industria financiar-bancară.

«Investiţiile Ţiriac Holdings pe piaţa imobiliară, în proiecte finalizate sau în construcţie, se ridică la 300 de milioane de euro. Pånă în 2010, vom investi 900 de milioane.»

«Avem în intenţie să extindem businessul cu maşini second hand, la început cu încă o locaţie în Bucureşti şi după aceea, la nivel naţional.»

2 mld. euro este valoarea de piaţă estimată a tuturor investiţiilor imobiliare ale Ţiriac Holdings, aflate în fază de proiect

Carte de vizita

• A preluat funcţia de CEO al Ţiriac Holdings în 2005, revenindu-i şi funcţiile de membru în consiliile de administraţie ale Unicredit Ţiriac Bank, Allianz Ţiriac Asigurări, Globe Ground Romånia şi Bucharest International Cargo Center.

• În primul său an de manageriat, cifra de afaceri a grupului a crescut cu 74%, iar în cel de-al doilea an, cu 57%. Profitul Ţiriac Holdings a crescut, în perioadele amintite, cu 83%, respectiv 72%. Numai în domeniul imobiliar, Anca Ioan administrează proiecte cu o valoare de piaţă estimată la 500 de milioane de euro.

• Anterior activităţii de la Ţiriac Holdings, a fost timp de zece ani Managing Partner al filialei de la Bucureşti a companiei de consultanţă Roland Berger Strategy Consultants. Aici a crescut afacerile companiei cu o rată anuală de circa 25% şi a crescut echipa de la 5 la 25 de consultanţi. S-a specializat în industria auto, bunuri de larg consum, electronice şi electrocasnice şi servicii.

• Între anii 1991 şi 1995, a fost coordonator şi consultant de management la The Training & Business Group, după ce, din 1989, a fost şef al departamentului de design asistat de calculator al unei companii specializate în producţia de echipamente electronice. Anterior lui 1989, a lucrat timp de doi ani la Institutul pentru Sticlă şi Ceramică, iar între 1985 şi 1987, a fost specialist în tehnică de calcul la producătorul de sticlă Gerom. A urmat cursurile Facultăţii de Automatică şi deţine un MBA.