Conexiunile la internetul mobil de bandă largă /broadband/ au ajuns, la jumătatea anului 2015, la un număr de 12,7 milioane, în creştere cu 22% faţă de aceeaşi perioadă din anul anterior, în timp ce în sectorul telefoniei mobile în România erau activi 22,7 milioane de utilizatori, cu 1,8% mai mulţi decât în S1 din 2014, potrivit datelor prezentate, joi, în cadrul Galei Comunicaţii Mobile, de către Eduard Lovin, directorul executiv al Autorităţii Naţionale pentru Administrare şi Reglementare în Comunicaţii /ANCOM/.
'Internetul mobil de bandă largă a continuat să înregistreze un ritm de creştere susţinut în România în prima jumătate a anului 2015, conexiunile de acest tip atingând valoarea de 12,7 milioane, cu 2,3 milioane mai mult faţă de mijlocul anului 2014, conform celor mai recente date statistice prelucrate de ANCOM. Deşi previzionată, creşterea anuală cu peste 400% a conexiunilor prin care s-a accesat internetul prin tehnologie 4G, cel puţin o dată în ultimele 6 luni, este remarcabilă – de la 253.000, la sfârşitul primului semestru al anului trecut, la peste 1,3 milioane, la mijlocul acestui an', a spus Lovin.
Conform sursei citate, în prima parte a acestui an, în România existau 12,7 milioane de conexiuni de bandă largă (EDGE, CDMA, EV-DO, 3G, 4G), în creştere anuală cu 22%. Dintre acestea, 7,4 milioane erau pe bază de abonament şi 5,3 milioane pe bază de cartele preplătite.
În acelaşi timp, două milioane de noi conexiuni de internet mobil de bandă largă reprezintă conexiuni pe bază de abonament şi doar 300.000 de noi conexiuni sunt furnizate pe bază de cartele preplătite. Rata de penetrare a internetului de mare viteză a ajuns la 64,2 la 100 locuitori, cu 12 puncte procentuale mai mare faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut.
În ceea ce priveşte traficul la internet prin intermediul conexiunilor mobile, utilizatorii români au efectuat, în semestrul I 2015, 38.400 TB, în creştere cu 87% faţă de aceeaşi perioadă a anului 2014.
Creşteri s-au înregistrat şi în sectorul telefoniei mobile, atât la nivelul numărului de utilizatori activi, care a atins valoarea de 22,7 milioane (+1,8% faţă de mijlocul lui 2014), cât şi la nivelul traficului de voce sau SMS-uri. Numărul utilizatorilor care au preferat serviciile pe bază de abonament lunar s-a majorat în detrimentul serviciilor preplătite. Astfel, numărul de utilizatori de servicii de telefonie mobilă pe bază de abonament au înregistrat o creştere anuală de 7,8%, până la 10,1 milioane, în timp ce numărul cartelelor preplătite active a scăzut cu 2,5%, până la 12,6 milioane.
'Utilizatorii au continuat să 'apeleze' intensiv la serviciile de voce mobilă astfel că traficul realizat în prima parte a anului 2015 a crescut cu 3,4% faţă de semestrul I 2014, până la 34,4 miliarde minute. Această creştere se datorează traficului efectuat către alte reţele de telefonie mobilă, care a crescut cu 68%, până la 6,6 miliarde minute, precum şi creşterii traficului către reţele internaţionale şi cu transmisie prin satelit cu 73%, până la 1,6 miliarde minute. În schimb, datele raportate de furnizori arată că numărul de minute vorbite în aceeaşi reţea scade cu 8,2%, până la 25 miliarde minute, în prima parte a acestui an faţă de aceeaşi perioadă a anului anterior. Traficul către reţelele fixe stagnează la 1,1 miliarde minute', potrivit datelor ANCOM.
Statistica arată, totodată, că, pentru prima dată, în primele şase luni din acest an, traficul de voce realizat de utilizatorii pe bază de abonament a depăşit traficul realizat prin intermediul cartelelor preplătite, ajungând la o pondere de 53% în total. Din acest total, 41% din trafic a fost realizat de abonaţii persoane fizice, 12% de abonaţii persoane juridice, iar 47% de către utilizatorii pe bază de cartele preplătite.
În cazul mesajelor SMS, în prima parte a anului 2015, au fost trimise peste 10 miliarde de astfel de mesaje, cu 3,6% mai multe faţă de semestrul I al anului 2014. Durata medie a unui apel a crescut la două minute şi 40 de secunde, în semestrul I 2015, iar traficul de voce mediu lunar realizat de un utilizator activ a fost de 4 ore şi 11 de minute, cu 6 minute mai mult decât cel înregistrat în semestrul I 2014. Un utilizator a transmis, în medie, 73 de mesaje SMS pe lună.
La capitolul serviciilor de roaming, informaţiile ANCOM arată că traficul de voce s-a dublat faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut, ajungând la 498 milioane de minute, cea mai mare creştere anuală înregistrându-se în cazul apelurilor efectuate (+156%, până la 166 milioane minute). Apelurile primite au însumat 333 milioane minute, în creştere cu 89%, comparativ cu aceeaşi perioadă a anului trecut.
Duratele medii ale apelurilor efectuate şi primite au înregistrat creşteri substanţiale, astfel că durata medie a unui apel efectuat a ajuns la 3 minute şi 5 secunde, de la un minut şi 58 de secunde, iar durata medie a unui apel primit a crescut cu peste un minut, atingând 3 minute şi 59 de secunde. În prima parte a acestui an au fost transmise 61 de milioane de mesaje SMS în roaming.
SURSA: Agerpres