Autoritatea Naţională pentru Administrare şi Reglementare în Comunicaţii (ANCOM) a publicat datele care arată că, în 2020, a efectuat aproximativ 3.500 de controale au fost efectuate, în 2020, pe piaţa serviciilor de comunicaţii electronice, de servicii poştale şi a echipamentelor radio, iar valoarea amenzilor s-a ridicat la 3,63 milioane de lei.
ANCOM precizează că, în urma acestor controale, arbitrul pieţei locale telecom a transmis 170 de notificări, a aplicat 512 de avertismente şi 200 de amenzi contravenţionale, în valoare totală de 3,63 milioane de lei. Suma constituie venit la bugetul de stat.
Pe piaţa de comunicaţii electronice, în cursul anului trecut, ANCOM a efectuat 1.996 de acţiuni de control, contravenienţii primind 170 de notificări, 209 avertismente şi 99 amenzi contravenţionale, în cuantum de 3,18 milioane de lei.
Din totalul amenzilor aplicate pe acest segment, 37 au fost în cuantum total de 2,59 milioane de lei şi au vizat furnizorii de servicii de telefonie, pentru neîndeplinirea obligaţiilor de acoperire asumate prin licenţe, încălcarea obligaţiilor privind încheierea contractelor cu utilizatorii finali, desfăşurarea procesului de portare sau încălcarea altor obligaţii.
ANCOM a finalizat o nouă campanie de măsurare a acoperirii naționale
Totodată, ANCOM a finalizat o noua campanie de măsurare a acoperirii naţionale cu servicii de voce a zonelor locuite de cel puţin 98% din populaţia României de către operatorii Orange, Vodafone, Telekom şi RCS&RDS, care aveau această obligaţie prevăzută în licenţele de utilizare a spectrului radio obţinute în urma licitaţiei din 2012.
Acoperirea cu semnal de voce mobilă a fost măsurată în 13.398 de localităţi, fiind totodată măsuraţi aproape 250.000 de km pe drumurile naţionale, judeţene, orăşeneşti şi comunale.
Datele Autorităţii arată că şase amenzi contravenţionale în valoare de 60.000 lei au fost aplicate furnizorilor de servicii de acces la internet, cea mai mare dintre acestea, de 15.000 lei, fiind aplicată pentru facturarea şi furnizarea de servicii fără a avea un contract valabil încheiat.
De asemenea, 18 amenzi contravenţionale în valoare totală de 252.000 de lei au fost aplicate furnizorilor de servicii de televiziune şi radiodifuziune sonoră (RTV) pentru nerespectarea datelor tehnice, a parametrilor sau a condiţiilor cuprinse în autorizaţiile tehnice.
Conform ANCOM, furnizorii de reţele de tip CATV au fost sancţionaţi cu 37 de amenzi contravenţionale în valoare de 267.900 de lei pentru nerespectarea condiţiilor prevăzute în Autorizaţia Generală. În plus, o amendă de 12.000 de lei a fost aplicată unui operator de radiocomunicaţii pentru utilizarea unei frecvenţe fără a deţine licenţă.
Piața echipamentelor radio și compatibilității electromagnetice
Pe piaţa echipamentelor radio şi compatibilităţii electromagnetice, Autoritatea competentă a efectuat 947 de controale, în urma cărora au fost aplicate 208 de avertismente şi 65 de amenzi contravenţionale în valoare totală de 307.500 de lei. Cea mai mare amendă a fost în valoare de 35.000 de lei şi a fost aplicată pentru publicitate în scopul comercializării a echipamentelor de tip jammer.
În ceea ce priveşte compatibilitatea electromagnetică, cea mai mare amendă în valoare de 2.500 de lei a fost aplicată pentru lipsa marcajului CE şi a manualului de utilizare în limba română.
Nu în ultimul rând, ANCOM anunţă că a efectuat, anul trecut, 538 de acţiuni de control, în urma cărora au fost aplicate 95 de avertismente şi 36 de amenzi contravenţionale, în cuantum de 136.600 de lei, fiind frecvent constatată nerespectarea obligaţiilor impuse prin regimul de autorizare generală.
Din totalul controalelor, 21 au vizat Compania Naţională Poşta Română (CNPR) în calitatea sa de furnizor de serviciu universal, în urma acestora fiind aplicate trei avertismente, precum şi trei amenzi în cuantum total de 50.000 de lei.
ANCOM: Cea mai mare amendă aplicată pe piața serviciilor poștale
Cea mai mare amendă aplicată pe piaţa serviciilor poştale, de 35.000 de lei, este consemnată în dreptul CNPR din cauza nerespectării condiţiilor minime de calitate pentru trimiterile de corespondenţă internă din sfera serviciului universal.
În cazul celorlalţi furnizori de servicii poştale, principalele nereguli au constat în furnizarea serviciilor poştale nenotificate, nerespectarea modalităţilor de predare a trimiterilor poştale către destinatari, lipsa sau nerespectarea conţinutului avizului poştal.
Sursă foto: Inquam Photos / George Călin