3.314 controale, reprezentând aproximativ 40% din numărul total, au fost efectuate la titularii de licenţe de utilizare a frecvenţelor radioelectrice, dintre care 2.077 la furnizorii servicii de radiocomunicaţii şi 1.237 la furnizorii de radio şi televiziune. Cele mai frecvente nereguli întâlnite pe parcursul acestor acţiuni de control au fost nerespectarea prevederilor din licenţe şi autorizaţii, precum şi operarea necorespunzătoare a staţiilor de radiocomunicaţii. Inspectorii ANCOM au emis 61 de notificări privind intenţia aplicării sancţiunii şi au aplicat 136 de avertismente şi 10 amenzi în cuantum de 86.000 lei.
Aproximativ o treime din numărul total de acţiuni de control, respectiv 2.934, au vizat furnizorii de comunicaţii electronice: 958 de controale au fost efectuate la furnizorii de internet, 929 la furnizorii de telefonie şi 1.047 la furnizorii de servicii de retransmisie a programelor audiovizuale. În timpul controalelor s-a constatat faptul că unii operatori nu respectă obligaţia de a introduce în contractele încheiate cu utilizatorii finali clauzele minime prevăzute de lege şi nu respectă anumite condiţii tehnice şi de compatibilitate electromagnetică impuse reţelelor de comunicaţii electronice prin regimul de autorizare generală. Pentru a remedia cele constatate, ANCOM a emis 157 de notificări privind intenţia aplicării sancţiunii, în urma cărora au fost aplicate 156 de avertismente şi 8 amenzi în cuantum de 244.000 lei.
16% din controalele efectuate pe parcursul 2012 au vizat furnizorii de servicii poştale. Din totalul de 1.326 de controale efectuate la furnizorii de servicii poştale, 578 au vizat Compania Naţională Poşta Română (CNPR) în calitatea sa de furnizor de serviciu universal, şi au fost finalizate cu aplicarea a 50 de avertismente şi 2 amenzi în valoare de 15.000 lei. ANCOM a aplicat 46 de avertismente furnizorilor de servicii poştale care nu au respectat prevederile legale şi 22 de amenzi în cuantum de 348.000 lei. Cele mai frecvente nereguli întâlnite au fost cele referitoare la nerespectarea obligaţiilor specifice impuse furnizorului de serviciu universal în cazul CNPR, respectiv de informare a ANCOM cu privire la apariţia modificărilor datelor din notificare în cazul celorlalţi furnizori de servicii poştale. Cele mai grave abateri constatate, care s-au soldat şi cu cele mai mari sancţiuni, au fost încălcările drepturilor rezervate furnizorului de serviciu universal.
848 de acţiuni de control au vizat producătorii, importatorii şi distribuitorii de echipamente radio şi echipamente terminale de telecomunicaţii. În urma acestor acţiuni, au fost aplicate 2 avertismente pentru nerespectarea prevederilor legale în domeniu.
Sumele provenite din amenzile contravenţionale aplicate de ANCOM persoanelor juridice merg integral către bugetul de stat, iar executarea acestora se realizează conform dispoziţiilor legale privind executarea silită a creanţelor fiscale. ANCOM comunică organelor de specialitate ale Ministerului Finanţelor Publice, respectiv Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală, documentul prin care a fost aplicată sancţiunea.
În ceea ce priveşte monitorizarea spectrului de frecvenţe radio, pe parcursul anului 2012 au fost realizate un număr de peste 31.000 de acţiuni de monitorizare, în urma cărora au fost depistate 243 de cazuri de emisii radioelectrice neautorizate, precum şi situaţii de nerespectare a condiţiilor din licenţele de emisie, autorizaţiile tehnice de funcţionare, licenţele de utilizare a frecvenţelor sau autorizaţiile de asignare a frecvenţelor, în urma cărora s-au iniţiat acţiunile necesare pentru intrarea în legalitate.
Oficiile Judeţene ale ANCOM au realizat 1.330 de acţiuni de monitorizare a spectrului utilizând analizoarele de spectru şi antenele din dotările acestor compartimente.
De asemenea, a fost evaluat gradul de acoperire cu semnal 2G/3G a 298 de oraşe şi peste 90.000 de km de drum.
“Verificarea respectării obligaţiilor legale de către furnizorii de servicii de comunicaţii electronice şi de servicii poştale este menită să asigure buna funcţionare a pieţei. Acţiunile de monitorizare şi control nu se fac cu scopul de a sancţiona furnizorii, ci pentru a preveni şi descuraja eventualele derapaje ale acestora, finalitatea fiind asigurarea concurenţei corecte şi protejarea drepturilor şi intereselor utilizatorilor”, a declarat Cristin Popa, Directorul Direcţiei Executive Monitorizare şi Control din cadrul ANCOM.