„În urma unor sesizări venite din partea utilizatorilor, ANCOM a investigat modul în care operatorii aplică regulamentul european Roam like at home în România. Controalele au evidențiat nereguli, așadar am solicitat furnizorilor de servicii de comunicații electronice să remedieze în anumite termene problemele identificate și am aplicat amenzi în valoare de 180.000 de lei”, a declarat Sorin Grindeanu, președintele ANCOM.
Investigația privind modificarea condițiilor de utilizare a serviciului de roaming
Având în vedere faptul că multe dintre sesizările primite au venit din partea utilizatorilor de cartele preplătite, ANCOM a derulat o investigație privind modul în care aceștia au fost informați despre modificarea condițiilor în care Vodafone furnizează serviciul de roaming în Spațiul Economic European (SEE), după intrarea în vigoare a regulamentului european Roam like at home. Rezultatul investigației a arătat că Vodafone a modificat condițiile în care utilizatorii de cartele preplătite pot beneficia de serviciul de roaming, lansând pe piață oferte noi, cu sau fără acces la acest serviciu, însă fără a-i informa în mod corect și complet pe aceștia cu privire la faptul că utilizarea/activarea serviciului de roaming este condiționată, după data de 15 iunie 2017, de achiziționarea unor anumite opțiuni sau de dezactivarea opțiunii naționale.
Mai exact, Vodafone nu a notificat utilizatorii că a modificat, în fapt, nu doar caracteristicile planului tarifar (extraopțiuni) de care beneficiau anterior intrării în vigoare a regulamentului, ci și clauzele contractuale (respectiv Termenii și condițiile generale de utilizare a serviciilor preplătite) referitoare la condițiile în care este furnizat serviciul de roaming. Astfel, operatorul nu a informat utilizatorii despre faptul că acest serviciu va putea fi utilizat doar în condițiile achiziționării unei opțiuni care oferă acces la serviciul de roaming și nici despre faptul că acesta nu poate fi folosit dacă abonatul are activă o opțiune care oferă beneficii exclusiv naționale.
Neregulile constatate au fost sancționate cu amendă în valoare de 30.000 de lei, operatorul remediind problemele identificate înainte de termenul acordat de 90 de zile.
Investigația privind aplicarea politicii de utilizare rezonabilă a serviciului de roaming
Ca urmare a numărului mare de sesizări din partea utilizatorilor cu privire la condițiile de utilizare a serviciilor de roaming, ANCOM a verificat modalitatea prin care furnizorii i-au informat pe abonați cu privire la aplicarea unei politici de utilizare rezonabilă sau, în cazul RCS&RDS, cu privire la aplicarea suprataxelor autorizate.
Investigațiile au relevat că doi operatori, Orange și Vodafone, au aplicat utilizatorilor o politică de utilizare rezonabilă, fără ca aceasta să fi fost introdusă în contractele încheiate cu utilizatorii pe bază de abonament, respectiv, în Termenii și condițiile generale de utilizare în cazul posesorilor de cartele preplătite.
Astfel, ANCOM a aplicat operatorilor Orange și Vodafone câte o amendă în valoare de 50.000 de lei pentru neintroducerea politicii de utilizare rezonabilă în contractele încheiate cu utilizatorii de servicii de telefonie mobilă pe bază de abonamente. Vodafone a mai fost sancționat cu o amendă în valoare de 50.000 de lei pentru neintroducerea politicii de utilizare rezonabilă în Termenii și condițiile generale de utilizare a cartelelor preplătite.
Controlul furnizorilor de servicii de telefonie
De la începutul anului 2017 și până în prezent, ANCOM a efectuat 114 acțiuni de control la furnizorii de servicii de telefonie, fiind emise 46 de notificări și aplicate 29 de avertismente și 19 amenzi în cuantum total de 480.000 lei. În afara neregulilor constatate în aplicarea Roam like at home, alte abateri frecvente au privit şi portabilitatea numerelor de telefon, fiind aplicate în acest sens amenzi în valoare de 285.000 de lei.