ANCOM: Operatorii telecom trebuie să își facă ofertele mai transparente

Autoritatea Naţională pentru Administrare şi Reglementare în Comunicaţii (ANCOM) vine în sprijinul utilizatorilor și impune în sarcina furnizorilor noi obligații de informare cu privire la propriile oferte, care vor intra în vigoare începând cu 27 iunie 2015.

Conform datelor disponibile pe veritel.ro, comparatorul de oferte telecom dezvoltat de ANCOM, cei interesați să achiziționeze servicii de telefonie, internet sau pachete ce includ astfel de servicii în România au de ales în acest moment din peste 300.000 de oferte ale operatorilor telecom.

În România sunt utilizate aproape 23 de milioane de cartele SIM de telefonie mobilă și peste 16 milioane de conexiuni la internet de bandă largă, în timp ce aproape 7 milioane de gospodării au acces la servicii de retransmisie TV contra cost, potrivit celor mai recente date statistice publicate de ANCOM (Infografice aici).

Noua decizie ANCOM nr. 158/2015 privind obligațiile de informare a utilizatorilor finali stabilește categoriile de informații pe care furnizorii trebuie să le aducă la cunoștința utilizatorilor și extinde obligațiile de informare și la furnizorii de servicii de internet și retransmisie TV, pe lângă furnizorii de telefonie, care aveau asemenea obligații încă din anul 2009. Decizia ANCOM urmărește să permită utilizatorilor să facă alegeri bine informate, în cunoștință de cauză și să aleagă ofertele cele mai potrivite pentru nevoile de comunicare ale fiecăruia. Profilul unui utilizator mediu de telefonie mobilă din România, conform datelor statistice ANCOM utilizate de veritel.ro, arată că acesta folosește lunar 155 MB pentru traficul de internet mobil, trimite 72 de SMS-uri naționale (dintre care 64 în rețeaua proprie și 8 în afara rețelei) și sună în medie 202 minute în rețea (din care 201 către mobil și 1 către fix) și 47 de minute în afara rețelei (din care 40 către mobil și 7 către fix). Utilizatorul mediu de telefonie fixă sună lunar 45 de minute în rețea și 32 de minute în afara rețelei.

Conform noilor prevederi legale, nu doar furnizorii de servicii de telefonie, ci și cei de internet și retransmisie TV vor trebui să publice pe pagina proprie de internet și să comunice utilizatorilor, înainte de încheierea contractului, anumite informații referitoare, de exemplu, la: tarifele aplicabile planului tarifar, serviciile incluse în planul tarifar respectiv și resursele acordate, modul în care acestea pot fi utilizate, termenul maxim și condițiile de instalare a serviciilor, durata contractului și condițiile de încetare a acestuia, informații despre orice limitări, blocări sau praguri ce pot fi aplicate de furnizor. În plus, furnizorii de servicii de acces la internet vor preciza valoarea maximă a vitezei de download și de upload, precum și valoarea vitezei minime garantate, dacă aceasta există (iar în cazul în care nu există o viteză minimă garantată se va preciza acest lucru).

Totodată, informațiile existente în prezent pe site-urile operatorilor telecom privind acoperirea vor fi clarificate sau suplimentate, astfel încât să fie indicată acoperirea geografică de tip outdoor a serviciilor de comunicații electronice pe care aceștia le furnizează, cu precizarea localităților unde există acoperire și a tehnologiilor prin care se furnizează serviciile (de exemplu, în cazul telefoniei mobile, 2G, 3G etc).

În plus, furnizorii de servicii de comunicații electronice trebuie să afișeze pe pagina principală a site-ului propriu un link direct, ușor vizibil și cu o denumire sugestivă, către contractul cadru și condițiile de furnizare a serviciilor prin intermediul cartelelor preplătite, dar și să păstreze online o arhivă cu contractele cadru și cu planurile tarifare care nu mai sunt în vigoare, dar care sunt încă utilizate de abonați.

Decizia ANCOM nr. 158/2015 privind obligațiile de informare a utilizatorilor finali intră în vigoare la data de 27 iunie 2015 și abrogă Decizia ANCOM nr. 77/2009. Noua decizie ANCOM vine ca urmare a modificărilor legislative intervenite la nivel european și național după adoptarea de către Autoritate a Deciziei nr. 77/2009, în vigoare până la 27 iunie 2015, dar și pe fondul sesizărilor primite din partea utilizatorilor finali și a evoluțiilor firești intervenite pe piață, care fac ca anumite prevederi din Decizia nr. 77/2009 să nu mai fie de actualitate sau suficiente.