Potrivit sursei citate, din totalul celor 65.173 de numere de telefonie mobilă portate în decursul lunii trecute, 14.511 au fost consemnate în reţeaua Orange, 31.467 în RCS & RDS, 4.856 în Telekom Romania Mobile Communications, 2.076 în Telekom Romania Communications şi 12.260 în Vodafone.
La nivel general, de la lansarea serviciului de portabilitate, în anul 2008, şi până în prezent, în România s-au portat 2.309.371 de numere de telefonie mobilă, reprezentând aproximativ 80% din totalul de 2.916.001 numere portate.
În acest context, ANCOM precizează faptul că utilizatorii de telefonie mobilă au dreptul să îşi porteze numărul de telefon dintr-o reţea de telefonie în alta, chiar şi atunci când portarea implică trecerea de la abonament (în vechea reţea) la cartelă preplătită (în noua reţea).
Condiţiile în care se realizează portarea sunt stabilite de către Autoritate, iar operatorii care refuză portarea unui număr de telefon invocând faptul că portarea se poate realiza doar dacă utilizatorul optează pentru un abonament pot fi sancţionaţi, aşa cum s-a întâmplat în luna aprilie a acestui an, când ANCOM a amendat RCS & RDS. Practic, arbitrul telecom a sancţionat operatorul telecom cu amendă contravenţională în cuantum de 10.000 lei pentru că a refuzat portarea în regim prepaid a unui număr de telefonie mobilă care funcţiona pe bază de abonament într-o altă reţea.
'Prin serviciul de portabilitate a numerelor de telefonie fixă şi mobilă, reglementat de ANCOM, utilizatorii îşi pot transfera numărul dintr-o reţea în alta în termen de 3 zile lucrătoare de la data transmiterii cererii de portare acceptate atât de furnizorul acceptor, cât şi de furnizorul donor', notează ANCOM.
Condiţiile în care se realizează procesul de portare a numerelor de telefon sunt, printre altele: poate fi portat orice număr de telefon, dar numai în măsura în care se furnizează acelaşi tip de serviciu: fix-fix, mobil-mobil; în cazul numerelor de telefonie mobilă, orice utilizator are posibilitatea păstrării numărului atunci când se transferă de la un operator la altul, indiferent de modalitatea de plată (postpaid sau prepaid), astfel că se poate porta atât un număr de pe abonament pe cartelă prepaid, cât şi invers; la portarea unui număr pe bază de cartelă preplătită, creditul rămas neutilizat nu va fi transferat în noua reţea; în timp ce furnizorul operează portarea, serviciul de telefonie poate fi întrerupt pentru 3 sau 4 ore, timp în care utilizatorul nu va putea iniţia sau primi telefoane; portarea se poate anula printr-o cerere depusă la reprezentanţa operatorului unde a fost solicitată iniţial portarea, cel mai târziu cu 24 de ore înainte de data stabilită pentru realizarea portării.
ANCOM menţionează că nu poate fi vorba despre portare şi nu se aplică aceleaşi condiţii în cazul în care un utilizator doreşte schimbarea planului tarifar din abonament în cartelă în reţeaua aceluiaşi furnizor de servicii de telefonie. În cazul în care utilizatorii se confruntă cu dificultăţi pe parcursul procesului de portare, aceştia pot face o sesizare directă la Autoritate.
SURSA: Agerpres