ANCOM a venit cu detalii pentru românii care au probleme atunci când renunță la contractele de telefonie și internet. Care sunt pașii pe care aceștia trebuie să-i urmeze?
ANCOM, despre încetarea contractelor de telefonie și internet
ANCOM a primit numeroase sesizări de la utilizatori privind dificultăți în procesul privind încetarea contractelor de telefonie și internet. Autoritatea a explicat pașii pe care consumatorii trebuie să îi urmeze pentru a-și exercita drepturile și obligațiile în aceste cazuri.
Pentru contractele semnate în magazinele furnizorilor, odată semnat contractul, utilizatorii sunt obligați să respecte termenii acestuia. Dacă utilizatorii doresc să rezilieze contractul, trebuie să verifice:
- Perioada contractuală inițială: Dacă aceasta a expirat, rezilierea este posibilă fără penalități.
- Penalități: În caz de reziliere înainte de expirarea perioadei inițiale, este important să se cunoască valoarea penalităților și modul de calcul al acestora.
- Termenul de depunere și operare a cererii de reziliere: Utilizatorii trebuie să știe termenul în care pot depune cererea și în cât timp se finalizează procesul de reziliere (de exemplu, 30 de zile de la depunerea cererii).
Legea nu oferă o perioadă de grație pentru anularea fără penalități a contractelor semnate în spațiile comerciale ale furnizorilor, precizează ANCOM.
Încetarea și retragerea din contractele încheiate la distanță
Pentru contractele încheiate la distanță sau în afara spațiilor comerciale, utilizatorii au dreptul de a se retrage din contract fără a invoca motive, în termen de 14 zile calendaristice de la încheierea contractului.
În cazul achiziției unui echipament, acest termen se calculează de la data primirii produsului. Utilizatorii nu sunt obligați să plătească penalități pentru retragerea din contract în această perioadă, dar pot avea obligații, precum returnarea produselor achiziționate împreună cu serviciile sau plata serviciilor utilizate până la data la care au anunțat furnizorul că doresc să se retragă din contract.
După expirarea termenului de 14 zile, orice cerere de încetare a contractului se face conform termenilor contractuali, de obicei implicând penalități.
Unde reclami problemele legate de încetarea contractelor
Pentru orice probleme legate de încetarea contractelor sau retragerea din contractele la distanță, utilizatorii trebuie să se adreseze mai întâi furnizorilor. Dacă dreptul de retragere nu a fost respectat sau cererile nu au fost procesate, utilizatorii pot contacta ANCOM.
Aspectele legate de penalitățile de reziliere anticipată pot fi adresate Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorilor și, dacă este necesar, instanțelor de judecată.