ANCOM a anunţat astăzi că termenul de activare a unui număr portat va fi de maxim o zi lucrătoare, aşa cum prevăd normele europene, iar durata maximă a procedurilor administrative aferente portării se reduce de la 10 la 3 zile lucrătoare.
Decizia finalizată astăzi reduce termenele în care furnizorii au obligaţia să realizeze activităţile specifice asociate diferitelor faze ale procesului de portare. În acest sens, termenul în care furnizorul donor trebuie să răspundă unei cereri de portare se reduce de la 4 zile lucrătoare la o singură zi. Reducerea acestui termen va permite ca portarea să fie realizată mai rapid, chiar şi în cazurile în care furnizorul donor identifică probleme la completarea cererii şi este necesară reintroducerea acesteia.
După validarea cererii de portare, abonaţilor care solicită portarea li se va activa numărul de telefon în cel mult o zi lucrătoare. Din momentul intrării în vigoare a prezentei decizii durata maximă potenţială de întrerupere a serviciului în cursul procesului de portare va fi redusă la 4 ore în loc de 5 ore (în cazul portării numerelor de telefonie fixă) şi la 3 ore în loc de 4 ore (în cazul portării numerelor de telefonie mobilă). În practică, durata întreruperii serviciului este mai mică, media pe ultimul trimestru fiind de aproximativ 90 de minute pentru numerele fixe şi 40 de minute pentru numerele mobile.
Totodată, decizia ANCOM introduce şi o serie de prevederi legate de portarea prin intermediul unui număr cu caracter provizoriu. Astfel, decizia urmăreşte să asigure abonaţilor posibilitatea practică de a se porta şi fără asignarea de către furnizorul acceptor a unui număr de telefon cu caracter provizoriu spre a fi utilizat până la momentul realizării portării. Mai mult decât atât, în cazul în care abonaţii decid să accepte un număr provizoriu, decizia ANCOM asigură protejarea acestora, prevăzând expres dreptul de a alege în mod real între continuarea sau nu a relaţiilor contractuale cu furnizorul acceptor, în eventualitatea în care procesul de portare nu se finalizează, respectiv de a fi informaţi, în mod corespunzător, asupra consecinţelor alegerii lor. De asemenea, decizia impune furnizorilor de servicii de comunicaţii electronice obligaţii suplimentare menite să evite portările abuzive şi obligaţia de a pune la dispoziţia utilizatorilor informaţii referitoare la procedurile de portare, inclusiv în formă tipărită, în cazul în care aceştia din urmă solicită acest lucru.
Nu în ultimul rând, decizia ANCOM impune avertizarea utilizatorilor finali prin intermediul tonului distinctiv asupra faptului că aceştia au apelat un număr portat în toate situaţiile în care li s-ar putea aplica un tarif mai mare decât cel pe care, în mod legitim, l-ar fi aşteptat. Se extinde astfel sfera cazurilor în care va fi asigurat tonul distinctiv faţă de situaţia din prezent, când furnizorii au obligaţia de a avertiza utilizatorii numai asupra faptului că au apelat un număr portat din propria reţea de comunicaţii electronice.
Prevederile prezentei decizii vor intra în vigoare în termen de 4 luni de la data publicării acesteia în Monitorul Oficial.
745.662 de numere au fost portate
De la lansarea serviciului de portabilitate, la sfârşitul anului 2008 şi până la data de 31 martie 2012 au fost portate 745.662 de numere, din care 507.867 sunt numere de telefonie mobilă, 224.600 numere geografice de telefonie fixă şi 13.195 numere independente de locaţie (pentru telefonie fixă).
Furnizorii de telefonie mobilă care au primit cele mai multe numere prin portare sunt Vodafone (176.537), Cosmote (169.492), Orange (156.387), RCS&RDS (4.728) şi Telemobil (719). În ceea ce îi priveşte pe furnizorii de telefonie fixă, cele mai multe numere portate au fost câştigate de UPC (67.555), RCS&RDS (61.257), Orange (45.501), Vodafone (40.862) şi Romtelecom (11.614).
Numărul mediu de portări realizate lunar în anul 2008 a fost de 7.833, în 2009 acesta a crescut la 15.019, în 2010 la 18.434, iar în 2011 a ajuns 21.688. În decembrie 2011 s-a înregistrat cel mai mare număr de portări realizate într-o singură lună, atingându-se cifra de 34.696 de numere portate.
Datele statistice mai arată că, în cazul telefoniei mobile, se portează mai frecvent numerele utilizate pe bază de abonament decât cele furnizate prin cartele preplătite. Astfel, din numărul total de utilizatori de telefonie mobilă care s-au portat în anul 2011, aproximativ 75% erau abonaţi postpaid şi circa 25% erau abonaţi prepaid.