ANCOM: Un român cheltuieşte în medie 87 de lei pe an pentru servicii poştale

Persoanele fizice au cheltuit anul trecut în medie 87 de lei pentru servicii poştale, cu o medie de 106 lei pe an în mediul urban şi 56 de lei pe an în mediul rural, a declarat, miercuri, Cătălin Marinescu, preşedintele Autorităţii Naţionale pentru Administrare şi Reglementare în Comunicaţii, la un eveniment dedicat sectorului de servicii poştale şi curierat din România.

"Cele mai recente studii realizate de ANCOM în rândul utilizatorilor de servicii poştale din România arată că persoanele fizice au cheltuit anul trecut în medie 87 de lei pentru astfel de servicii, cu o medie de 106 lei pe an în mediul urban şi 56 de lei pe an în mediul rural, în timp ce persoanele juridice au cheltuit, în medie, 3.400 de lei pe an pentru aceleaşi servicii", a precizat Marinescu. 

Potrivit studiilor de piaţă realizate pentru ANCOM, atunci când aleg furnizorul de servicii poştale, utilizatorii persoane fizice din România se ghidează după tarifele practicate de furnizori, viteza de livrare, siguranţa trimiterilor şi respectarea timpilor de livrare, în timp ce persoanele juridice acordă mai multă atenţie gradului de acoperire teritorială, siguranţei trimiterilor şi termenelor de livrare. 

Aproape jumătate (45%) dintre expeditorii de scrisori persoane fizice ar fi dispuşi să plătească dublu dacă, la nivel naţional, scrisoarea ar ajunge în aceeaşi zi, iar o treime (37%) dintre aceştia ar fi dispuţi să plătească dublu dacă un colet expediat la nivel naţional ar ajunge a doua zi. 

Potrivit datelor ANCOM, majoritatea utilizatorilor de servicii poştale persoane fizice apreciază că următoarele caracteristici ar trebui să se regăsească în oferta tuturor furnizorilor de servicii poştale: sisteme de notificare privind data şi ora livrării sau stadiul livrării, verificarea coletului la livrare, precum şi asumarea răspunderii furnizorului pentru întârzierea livrării. Totodată, 3 din 4 utilizatori persoane fizice consideră că este necesar ca furnizorii de servicii poştale să informeze destinatarii telefonic sau prin e-mail în legătură cu data şi ora livrării. 

În schimb, utilizatorii persoane juridice consideră că ar fi necesar ca, pe viitor, furnizorii de servicii poştale să implementeze următoarele tipuri de servicii: livrarea trimiterilor poştale în aceeaşi zi, la nivel naţional (indiferent de localitate), servicii internaţionale de livrare bani şi trimiteri de corespondenţă internaţionale cu confirmare de primire, livrare de colete supradimensionate sau cu regim special (volum/greutate/fragile/animale). 

Utilizatorii de servicii poştale cu dizabilităţi vizuale declară că le sunt necesare colectarea şi livrarea trimiterilor poştale de la/la domiciliu/adresa indicată, precum şi existenţa unor puncte de colectare în fiecare sat, chiar dacă acolo nu există un oficiu poştal. În plus, aceştia consideră necesară dotarea oficiilor poştale cu rampă de acces şi covoraş tactil, ca element ajutător de orientare a persoanelor cu dizabilităţi vizuale în interiorul oficiilor poştale. 

Studiile privind preferinţele de consum ale utilizatorilor de servicii poştale din România au fost realizate pentru ANCOM, la finalul anului 2015, pe eşantioane reprezentative la nivel naţional pentru persoane fizice şi juridice care au folosit servicii poştale în ultimele 12 luni anterioare studiilor. Rezultatele studiilor vor fi utilizate de Autoritate pentru evaluarea serviciului universal în domeniul serviciilor poştale în acord cu necesităţile de consum ale utilizatorilor finali. 

AGERPRES