Andreea Esca, victima unui deep fake

Andreea Esca a publicat pe rețelele de socializare un mesaj prin care anunță că imaginea sa este folosită în reclame false.

Mai precis, prezentatoare știrilor de la Pro TV spune că în aceste reclame apar fie fotografii, fie clipuri cu ea.

Știrista a mai spus că aceste reclame sunt, de fapt, niște deep fake-uri făcute de escroci prin intermediul inteligenței artificiale.

Andreea Esca îi avertizează pe cei care-i urmăresc activitatea în mediul online cu privire la astfel de mesaje și le atrage atenția pentru a nu cădea în capcane.

”In fiecare zi apar noi si noi « reclame » FALSE , in care este inclusa imaginea mea, fotografii sau video, realizate de escroci care folosesc Inteligenta Artificiala sau pur si simplu imi alatura poza, unui mesaj ireal. Am vazut chiar si asa zise « interviuri » cu mine…

Si pentru ca unele sunt foarte bine realizate va avertizez sa fiti foarte atenti , pentru a nu cadea in aceste capcane… Multumesc si sa aveti un sfarsit de saptamana cat mai placut!”, a fost mesajul publicat pe Facebook de Andreea Esca.

Ce este un deep fake?

Un „deepfake” este o tehnologie avansată de manipulare digitală a conținutului media, în special a imaginilor și a videoclipurilor.

Termenul „deepfake” provine din combinarea cuvintelor:

  • „deep learning” (învățare profundă)
  • „fake” (fals)

Această tehnologie utilizează algoritmi de învățare profundă, în special rețele neurale, pentru a crea conținut multimedia fals, care poate să pară:

  • autentic
  • credibil

Procesul implică antrenarea algoritmilor cu ajutorul unui set mare de date, cum ar fi fotografii și videoclipuri cu o persoană specifică. Algoritmul învață modelele faciale, expresiile și gesturile caracteristice ale respectivei persoane.

După antrenament, algoritmul este capabil să genereze conținut fals, în care imaginea sau videoclipul unei persoane este manipulat pentru a părea că acea persoană face sau spune lucruri care nu au avut loc în realitate.

Deepfake-urile pot fi utilizate în diverse moduri:

  • de la producția de videoclipuri amuzante
  • până la crearea de conținut fals și manipulativ
deep fake
Concept deep fake/SURSA FOTO: Dreamstime

Sebastian Burduja, victima unui alt deepfake

Andreea Esca nu este singura personalitate care se confruntă cu astfel de probleme. Ministrul Energiei, Sebastian Burduja, este unul dintre cei care s-au confruntat cu o astfel de situție. De asemenea, el este și primul oficial din România care depune o plângere penală în acest sens.

El a menționat că astfel de situații pot deveni mai frecvente într-un an cu patru alegeri și a subliniat existența unor instrumente disponibile prin noi tehnologii care pot influența rezultatele alegerilor.

Burduja a informat că a depus o plângere penală la procurorul general și a semnalat infracțiunile comise prin intermediul deepfake-ului, incluzând:

  • înșelăciunea
  • fraudarea informatică
  • comunicarea de informații false

El a menționat că, în timpul mandatului său ca ministru al Digitalizării, a promovat legea securității cibernetice, care a introdus amenințări noi, inclusiv comunicarea de informații false, pentru a oferi instituțiilor statului instrumente adecvate pentru identificarea și pedepsirea celor responsabili.

„Ce mi se pare grav e că, deși eu și toate cunoștințele mele am raportat acest video, el e încă disponibil pe acea rețea socială. Ministerul Digitalizării și celelalte instituții trebuie să aibă o discuție cu aceste rețele sociale și să se asigure că atunci când e o asemenea înșelăciune, trebuie scoasă de pe rețea în timpul cel mai scurt. Clipul acela încă există acolo”, a declarat Sebastian Burduja la Digi24.