– Creditarea a stagnat în 2010, soldul împrumuturilor contractate de populație și de societățile private fiind cu doar 3,5% în noiembrie 2010 peste consemnat în urmă cu un an. În acest an soldul împrumuturilor poate crește cu până la 10%.
– Clienții băncilor au preferat, ca și în anii anteriori, să se împrumute în valută deoarece costula cestor finanțări este mai mic.
– Dobânda anuală efectivă (DAE) la creditele iptoecare noi în euro contractate de populație era în noiembrie 2010 de 6,22%, nivel similar cu cel din decembrie 2009. În timpul anului costul efectiv al acestor credite a fost și mai scăzut.
– Aproximativ 70% din creditele ipotecare noi au fost contractate prin programul “Prima casă”
– Creditele de consum în euro s-au ieftinit în 2010 față de anul anterior: DAE la împrumuturile noi a scăzut de la 10% în decembrie 2009 la 8,35% în noriembrie 2010.
– Depozitele atrase de bănci au crescut ușor, cu 5,2% în noiembrie 2010 față de noiembrie 2009. Dacă criza va marca comportamentul deponenților și în acest an, sumele depuse la bănci ar putea continua să crească reflectând astfel expectațiilor pesimiste ale persoanelor care reușesc să economisească.
– Dobânzile plătite de bănci la depozitele în lei au scăzut anul trecut. Dobânda medie achitată la depozitele populației s-a redus de la circa 10% în decembrie 2009 la 7,5% în noiembrie 2009, iar în cazul economiile depuse de firme la bănci s-a diminuat de la 9,6% la 5,3% în intervalul menționat.
– Nivelul relativ ridicat al dobânzilor la depozite a fost susținut de ofertele promoționale ale băncilor
– OUG 50 a dat peste cap activitatea băncilor pe segmentul de retail. Ordonanța nu s-a mulțumit să transpună în legislația autohtonă prevederile unei directive europene care limitează comisioanele de rambursare anticipată ci a introdus și prevederi care impuneau inițial transparentizarea costurilor la creditele în derulare – adică legarea dobânzilor de indicii pieței interbancare, respectiv reglementări referitoare la denumirea comisioanelor pe care le pot percepe băncile la creditele acordate populației. Implementarea acestor prevederi i-a nemulțumit pe unii din clienții băncilor, care au văzut în OUG 50 o oportunitate pentru a li se reduce costul creditelor vechi. Băncile nu au interpretat actul normativ la fel ca debitorii lor, iar astfel s-a ajuns la o adevărată revoltă pe internet împotriva băncilor și la primele procse colective deschise împotriva lor.
– Ultima formă a OUG 50, publicată în Monitorul Oficial în penultima zi din 2010 prevede că reglementările Ordonanței nu se aplică și în cazul împrumuturilor vechi, însă procesele nu vor fi sistate deoarece avocații clienților nemulțuimiți urmează să utilizeze împotriva băncilor prevederile unor acte normative mai vechi.
– În contextul apariției OUG 50, băncile s-au axat pe refinanțarea creditelor vechi contractate de persoanele fizice de la competitorii lor din piață.
Radu Topliceanu, director executiv, aria clienți persoane fizice, Raiffeisen Bank
Cum ați caracteriza pe scurt activitatea băncilor pe anul 2010?
În 2010 majoritatea băncilor au reușit să-și conserve capacitatea și să fie pregătite pentru revenirea economica. Pe zona de clienți persoane fizice eforturile s-au îndreptat spre două direcții majore – gestionarea portofoliului de credite și menținerea bazei de clienți existenți.
Pe ce tipuri de produse s-a pus accentul?
De vreme ce solicitările de credite noi au scăzut destul de mult, băncile au fost tot mai interesate de refinanțarea clienților cu un istoric de plată bun. Această preocupare a fost benefică în primul rând clienților, permițându-le să acceseze sume noi și să-și scadă costurile. S-a întețit bătălia pentru atragerea și menținerea clienților de casă. Relația pe termen lung cu banca începe să fie recompensată – prin dobânzi preferențiale, scutiri de comisioane și taxe, scheme de loialitate. Analizele se mută tot mai mult dinspre profitabilitatea unui produs către întreaga relație cu clientul, astfel că devine tot mai dificil să vorbim despre produse "vedetă". Principalul beneficiar al acestei repoziționări este clientul.
Care sunt previziunile dvs. pentru anul următor?
Rezultatele din 2011 vor fi influențate, în primul rând, de capacitatea de recuperare a economiei românești. În clipa de față prognozele vorbesc despre o creștere economică, iar datele pe care le avem despre ultimele luni ne fac să privim cu încredere noul an. Un al doilea element important va fi stabilitatea cadrului legislativ. Cred că e important acest lucru în toate domeniile și cu atât mai mult în sistemul bancar. Am avut cu toții în 2010 o experiență dificilă cu Ordonanța 50. Din păcate, întregul proces de creare a cadrului legislativ a făcut ca multe din beneficii să se piardă, iar impactul să se dilueze.
Ce credeți că va influența poziționarea pe piață a băncilor în 2011?
Dacă cele două condiții menționate anterior se vor împlini, sunt convins că în 2011 diferențierea între banci se va face prin abilitatea de implementare a strategiilor orientate către client. E ușor de spus, însă punerea în practică a acestei direcții va face diferența, iar beneficiarul va fi, în primul rând, clientul, dar și băncile, pe termen lung.