Business Breakfast la Palatul CCIB dedicat provocărilor generate de importul forței de muncă

Camera de Comerț și Industrie a Municipiului București (CCIB) a găzduit recent un nou eveniment din seria Business Breakfast la Palatul CCIB, concentrându-se asupra temei „Importanța forței de muncă – aspecte legislative și soluții pentru întreprinderile românești”. La acest eveniment au participat peste 70 de reprezentanți ai mediului de afaceri.

„Am organizat acest eveniment la solicitarea antreprenorilor pentru a cunoaște mai bine particularitățile procesului legal de import al forței de muncă și a găsi soluții concrete pentru a integra întreg contingentul anual de lucrători străini.

În contextul marilor proiecte finanțate prin PNRR sau prin alte programe internaționale și naționale, avem nevoie să valorificăm această oportunitate în vederea soluționării problemei deficitului cronic de forța de muncă”, a declarat Iuliu Stocklosa, președintele CCIB, în deschiderea ediției, potrivit unui comunicat de presă emis de Camera de Comerţ şi Industrie a Municipiului Bucureşti (CCIB).

Iuliu Stocklosa
SURSA FOTO: Iuliu Stocklosa

Invitații speciali la această ediție

Invitații speciali la această ediție, moderată de Iuliu Stocklosa, au fost:

  • comisarul-șef Sorin Enache, liderul Serviciului pentru Imigrări al județului Ilfov, subordonat Inspectoratului General pentru Imigrări (IGI);
  • Mădălina-Gabriela Tarcan, reprezentanta Centrului Național de Vize din cadrul Ministerului Afacerilor Externe (MAE);
  • Larisa Otilia Papp, director al Direcției Control Relații de Muncă, din cadrul Inspecției Muncii, Ministerului Muncii și Solidarității Sociale (MMSS), care au discutat principalele aspecte legale, tehnice și practice legate de importul de forță de muncă.

În prima parte a evenimentului, comisarul-șef Sorin Enache a purtat o discuție detaliată cu antreprenorii, managerii și consultanții prezenți despre principalele aspecte legale privind angajarea și detașarea străinilor pe teritoriul României.

Reprezentantul IGI a furnizat informații concrete despre:

  • procedura angajării lucrătorilor străini, cu accent pe cerințele pentru obținerea avizului de angajare;
  • categoriile exceptate de la obținerea acestui aviz;
  • documentele necesare pentru obținerea vizei de lungă ședere;
  • condițiile pentru obținerea dreptului de ședere temporară;
  • despre contravențiile și sancțiunile aplicabile conform legislației.

A subliniat importanța respectării corecte a procesului de recrutare, care trebuie să țină cont atât de specificul cultural al țării de origine a lucrătorului, cât și de cerințele specifice ale pieței muncii din țara de destinație.

72.000 de solicitări de vize de angajare la MAE. 17.000 au fost respinse

Evenimentul a reprezentat o oportunitate valoroasă pentru participanți de a obține informații esențiale de la Mădălina-Gabriela Tarcan (MAE) cu privire la conținutul dosarului de cerere de viză, procedurile de procesare a cererilor, pregătirea pentru interviul consular și provocările asociate cu fenomenul migrației ilegale. S-au evidențiat anumite particularități specifice unor regiuni din Asia.

Reprezentanta MAE a prezentat măsurile concrete luate pentru a eficientiza procesul de eliberare a vizelor, având în vedere atât riscurile de securitate, cât și obligațiile pe care România le-a asumat în contextul eforturilor de integrare în spațiul Schengen. Anul trecut, MAE a procesat aproximativ 72.000 de solicitări de vize de angajare. Din acestea, 50.000 au fost eliberate, 17.000 au fost respinse, iar 5.000 au fost anulate sau retrase.

În completare, Larisa Otilia Papp (Inspecția Muncii – MMSS) a abordat subiecte precum:

  • protecția drepturilor lucrătorilor străini în România;
  • responsabilitățile angajatorilor;
  • documentele verificate de inspectoratele teritoriale de muncă;
  • detașarea transnațională;
  • riscurile la care sunt expuși lucrătorii care își părăsesc locurile de muncă, în special cei necalificați din regiunile asiatice.

Din ce state provin majoritatea străinilor angajați cu contract de muncă în România?

Conform reprezentantei Inspecției Muncii, majoritatea străinilor angajați cu contract de muncă în țara noastră provin din Nepal, Sri Lanka, Turcia, India, Ucraina, Republica Moldova și Bangladesh.

În cea de-a doua parte a evenimentului, Cosmin Șerban, Partener Managing & Co-Fondator al TAKT Recruitment, a prezentat serviciile specializate oferite de o firmă care se concentrează pe soluții pentru antreprenorii confruntați cu deficitul de forță de muncă, având ca scop integrarea pe termen lung a angajaților străini.

Intervenția lui Adrian Bădescu, Partener Managing & Co-Fondator al High Yield Group, a fost primită cu interes de către public. A adus în discuție o serie de propuneri concrete pentru îmbunătățirea cadrului legal, în special în ceea ce privește obținerea avizelor de muncă și a permiselor de ședere pentru lucrătorii străini.

Se caută câți mai mulți angajați străini

Atât reprezentanții sectorului public, cât și cei din cel privat au recunoscut necesitatea găsirii unor soluții imediate pentru simplificarea procedurilor necesare aducerii în țară a unui număr convenit de muncitori străini (aproximativ 100.000 de lucrători anual).

Mai puțin formală decât o întâlnire oficială și mai dinamică, Business Breakfast la Palatul CCIB reprezintă un cadru perfect pentru networking, oferind participanților șansa de a interacționa într-un mediu select cu autorități de reglementare și consultanți de top, și de a identifica noi oportunități de afaceri.

Următoarea ediție a Business Breakfast, având ca temă „Aspecte esențiale ale noii raportări de sustenabilitate”, va avea loc în Aula Carol I a Palatului CCIB, pe data de 3 aprilie, începând cu ora 09:00.