ele isi sporesc astfel reputatia, folosind caritatea ca pe un instrument de relatii publice si reclama. Insa companiile care cauta sa obtina rezultate pe termen lung, atat din punctul de vedere al imaginii, cat si al impactului, aleg adesea o alta forma de implicare in viata comunitatii: voluntariatul angajatilor. In Statele Unite, patru din cinci companii spun ca au asemenea program de voluntariat.
Acest tip de initiativa a prins radacini si in Romania. De exemplu, compania Softwin deruleaza ,,O zi pentru comunitate,,, o campanie de responsabilizare sociala care implica voluntariatul angajatilor. Campania are loc lunar si provine dintr-o initiativa de voluntariat a angajatilor Softwin care, in acea zi, isi dedica timpul si experienta unei cauze caritabile.
Pana acum, ,,Ziua pentru Comunitate,, a fost dedicata unor cauze diverse, de la facilitarea integrarii refugiatilor in comunitatea romaneasca (prin initierea lor in folosirea programelor de e-learning a limbii romane), pana la colaborarea cu 11 elevi si studenti care au petrecut ziua de 20 februarie in mijlocul companiei, lucrand cot la cot cu angajatii. Interactiunea cu tinerii vizitatori a fost facilitata si de media de varsta scazuta a angajatilor Softwin, care nu depaseste 27 de ani. Acestia si-au folosit cunostintele pentru a-i orienta pe tineri in alegerea unei cariere potrivite. Compania isi propune sa continue traditia zilei comunitatii, evenimentele fiind stabilite la sugestia si cu acordul angajatilor Softwin.
In paralel cu acest proiect, compania organizeaza in fiecare an, de sarbatori, diverse activitati cu scop caritabil. ,,Anul trecut am trimis pachete de Sarbatori angajatilor companiilor asociate, in care am inclus cateva sute de tablouri ale elevilor de la scoala Constantin Brancoveanu. Banii obtinuti in urma vanzarii acestor tablouri au fost reinvestiti de scoala in echipamente, in timp ce tablourile se afla acum in birourile unor oameni importanti,,, spune Florian Fugasin, Marketing Communications Coordinator. El a marturisit ca a fost placut surprins sa constate ca toti cei care au primit cadou tablourile copiilor le-au pastrat si le-au expus.
Oameni mari care ii invata pe copii si tineri
O alta companie care incurajeaza si organizeaza actiuni de voluntariat ale angajatilor sai este Coca-Cola Romania, care, in primavara acestui an a mobilizat in jur de 250 de angajati in orasele in care si-a plasat fabricile: Bucuresti, Ploiesti, Timisoara, Oradea si Constanta. Voluntarii au lucrat la refacerea unor parcuri, la vopsirea gardurilor, curatarea si reamenajarea spatiilor de joaca pentru copii. ,,Nu am fost mai multi din cauza ca nu am fi avut loc unii de altii in spatiile respective, si nu din cauza ca nu ar mai fi fost alti doritori sa lucreze in beneficiul comunitatii,,, spune Mugurel Radulescu, director de relatii publice Coca-Cola. De asemenea, in decembrie, compania a pus la dispozitia fiecaruia dintre cei 2.700 de angajati cate doua pachete continand produse alimentare de prima necesitate, lasand la latitudinea angajatilor alegerea persoanei defavorizate careia sa-i daruiasca pachetul.
Compania Coca-Cola finanteaza si programul ,,E randul tau sa schimbi lumea,,, adresat tinerilor si educarii acestora. Programul, desfasurat pe parcursul a trei ani, din 2001 pana in 2003, a constat intr-o serie de cursuri tinute in timpul orelor de dirigentie, in care elevi ai claselor a XI-a din mari orase ale tarii au fost initiati in pregatirile pentru viitoarea cariera. Persoane cu instruire psihologica si sociologica, precum si personalitati ale sectorului de afaceri local i-au invatat pe elevi sa se autoevalueze, sa scrie un CV, cum sa se prezinte la un interviu si ce sa astepte de la piata de munca din Romania. In Oradea, de exemplu, copiii au stat de vorba cu tanarul director al unei banci locale, care le-a impartasit secretele succesului sau.
In colaborare cu Ministerul Educatiei, compania a pus la dispozitia elevilor materiale informative si a facilitat infiintarea unor centre de consiliere in liceele vizitate, unde elevii pot gasi raspunsuri la intrebari legate de viitoarea cariera.
Avantaje pentru companie
· Imbunatatirea perceptiilor privind compania in comunitatea in care aceasta isi desfasoara activitatea;
· Cresterea moralului in randul angajatilor;
· Construirea sau intarirea echipei;
· Cresterea loialitatii angajatilor fata de companie;
· Dobandirea unor noi abilitati si deprinderi si transferul acestora catre companie.
Voluntariatul pe plan mondial
· Programele de tip Softwin si Coca- Cola au in vedere, in genere, participarea voluntara a angajatilor la programe dezvoltate si sponsorizate de catre companie.
· Pe plan mondial exista insa si alte forme de voluntariat. De exemplu, companiile pot sa infiinteze un corp de voluntari care sa fie disponibil constant pentru solicitari diverse din partea organizatiilor neguvernamentale sau a unor institutii precum spitalele, scolile, gradinitele, centrele de plasament etc. ,in functie de nevoia care apare la un moment dat. Se poate stabili un parteneriat cu o singura organizatie, eventual un centru de voluntariat, oferind voluntari cu o anume specializare ori de cate ori ei sunt solicitati.
· O forma mai simpla este acordarea unui numar de zile libere platite, in care angajatul sa faca voluntariat in organizatia pe care o prefera. O alta varianta este ca managementul superior sa se implice in consiliile de administratie ale organizatiilor caritabile sau nonprofit.
· Chiar si in conditiile in care compania nu isi poate permite sa se lipseasca temporar de un angajat sau sa il salarizeze pentru perioada in care lipseste, practica internationala arata ca se poate sprijini totusi voluntariatul realizand o publicatie care sa il promoveze, acordand recunoastere angajatilor care fac voluntariat, anuntand intr-o forma organizata oportunitatile in acest sens sau organizand un targ de voluntariat, pentru ca angajatii sa cunoasca aceasta forma de implicare sociala si sa poata alege organizatia careia vor sa ii ofere timpul lor.
· O initiativa mai deosebita vizeaza derularea unor activitati in beneficiul unei comunitati la sediul firmei. De exemplu, in curtea unei fabrici se poate realiza o gradina de zarzavat in care sa lucreze angajatii, produsele fiind destinate unei cantine sociale.
· Programele de voluntariat nu sunt considerate costisitoare. In SUA, doar una din cinci organizatii are un angajat permanent pentru asa ceva, majoritatea apeland la grupuri de initiativa pentru a cordona si implementa proiectele. Aproape 50% din marile companii americane spun ca un program amplu de voluntariat ii costa in jur de 10.000 USD anual.