Indemnizaţie de hrană pentru transportatorii români. Senatul a votat

Indemnizaţie de hrană. Luni, Senatul a votat în favoarea unei inițiative legislative care vizează compensarea impactului negativ asupra industriei de transport cauzat de amânarea aderării la zona Schengen. Această propunere prevede instituirea unei indemnizații pentru masă de până la 40 de euro pe zi. Suma va fi acordată lucrătorilor mobili din domeniul transportului rutier. Potrivit legii, suma va fi deductibilă fiscal.

Inițiat de un grup de parlamentari din partea PNL, proiectul include o serie de modificări semnificative. Printre acestea se numără creșterea de la trei la patru salarii de bază a plafonului neimpozabil pentru contribuțiile sociale și de sănătate. Măsura e valabilă și pentru indemnizațiile de delegare și detașare. De asemenea, propunerea cuprinde extinderea plafonului pentru orice alte sume, în afară de cele destinate acoperirii cheltuielilor de transport și cazare, primite pe durata deplasărilor în alte localități.

„Pierderile cumulate estimate în perioada 2012-2022 din cauza amânării nejustificate a aderării la spaţiul Schengen se ridică la peste 16,55 miliarde de euro, adică mai mult decât suma granturilor disponibile pentru România în cadrul PNRR”, aflăm din expunerea de motive.

Camera Deputaților, în calitate de autoritate decizională în această situație, urmează să examineze și să discute propunerea legislativă în cauză.

tiruri
Tiruri / SURSA FOTO: Dreamstime

Sectorul transporturilor, grav afectat de neaderarea României la Schengen

Conform justificării legislative, propunerea subliniază că efectele menținerii României în afara zonei Schengen au fost suportate în principal de către sectorul privat românesc. Sectorul transporturilor a suferit cel mai mult în urma acestei situații.

„Povara menținerii României în afara Spațiului Schengen a fost dusă de catre mediul privat românesc, iar sectorul transporturilor a fost cel mai puternic afectat. Aceasta povară riscă acum să transforme sectorul într-unul necompetitiv față de competitorii regionali.

Ca atare, măsurile de compensare propuse reprezintă măsuri menite să mențină competitivitatea, în sensul în care să ofere condiții similare cu acelea de care beneficiază transportatorii din regiune și din alte state Schengen”, transmit inițiatorii proiectului.

Conform informațiilor furnizate de către inițiatorii proiectului, consecințele cumulate ale întârzierii nejustificate a aderării la Spațiul Schengen între anii 2012 și 2022 au generat pierderi de peste 16,55 miliarde de euro. Această sumă depășește cu mult granturile alocate României în cadrul Planului Național de Redresare și Reziliență (PNRR).

Inițiatorii subliniază că indemnizația de hrană este un aspect obligatoriu la nivelul Uniunii Europene. Ei atrag atenția că diurna pentru transportatorii români nu a fost revizuită sau indexată din anul 2002. În acest context, ei estimează că, dacă ar fi fost actualizată conform normelor europene, diurna ar fi trebuit să fie de 76 de euro în prezent.

Potrivit autorilor proiectului, în majoritatea statelor membre ale Uniunii Europene, indemnizațiile de hrană pentru angajați sunt stabilite în funcție de durata petrecută în afara locului de muncă, fiind acordate începând de la 4 ore. De exemplu, în Germania, în anul 2023, se oferă o indemnizație lunară de hrană în valoare de 288 de euro.