Din 2006, o firma cu un numar nu foarte mare de salariati listeaza per total, pentru o luna, mai multe zeci de pagini
Mai multe declaratii ce trebuie depuse lunar la institutiile
statului, dar si taxe noi. Acestea sunt cateva dintre modificarile cu care se confrunta angajatorii la inceput de an.
Din luna ianuarie, declaratiile (listele) de sanatate s-au modificat. Daca pana acum se depuneau liste nominale doar in cazul in care angajatorii aveau, in decursul unei luni, fluctuatie de personal, de la inceputul acestui an se depun lunar liste nominale (cu nume, prenume, CNP si salariu) pentru toti angajatii pentru fiecare dintre Casele de Sanatate la care sunt arondati angajatii firmei, in functie de medicul de familie. Declaratiile pentru Casele de Sanatate din tara se depun prin posta doar in plicuri cu valoare declarata. Pentru o firma cu multi angajati arondati in provincie acest lucru poate genera o cheltuiala considerabila, fiind exclusa varianta deplasarii in teritoriu pentru depunerea fizica a acestora. Mai mult, intr-o luna de modificari continue, doar unele dintre Casele de Sanatate au hotarat (pe cont propriu) prelungirea termenului de depunere a declaratiilor, altele nu, creand cozi interminabile si confuzie zilnica pentru contribuabili.
Ca de fiecare data, la modificarea programelor de declaratii, noile variante au fost finalizate foarte tarziu, dupa ce s-a revenit de nenumarate ori cu variante imbunatatite. “Pe langa faptul ca in unele cazuri nu se vede utilitatea introducerii acestor noi declaratii, in loc sa se simplifice lucrurile in privinta declaratiilor lunare se pare ca mai rau se complica”, este de parere Sorin Istrate, director general al companiei Cont Expert Consulting. “Nu intelegem de ce, daca tot traim intr-un “secol al informatizarii” si daca oricum toate declaratiile se depun si in format electronic, nu se poate crea un sistem de trimitere a lor prin e-mail, asa cum, spre lauda lor, cei de la somaj au reusit sa implementeze”, adauga el.
si lista continua. Daca pana acum se depunea o declaratie anuala informativa privind situatia comisionului de 0,75%, respectiv 0,25%, datorat de societate catre Inspectoratul Teritorial de Munca, conform Legii nr. 130/1999, incepand cu anul 2006, angajatorii au obligatia acum sa depuna lunar o declaratie fiscala privind stabilirea comisionului.
Tot din acest an s-a modificat si termenul de depunere a dovezilor de calculare a drepturilor salariale (statele de plata si centralizatoarele) la Inspectoratul Teritorial de Munca. Daca pana acum se depuneau trimestrial, pana la data de 15 a primei luni din trimestrul urmator, incepand cu salariile aferente lunii ianuarie, acestea trebuie sa se depuna lunar, pana la data de 25 a lunii urmatoare.
La toate acestea se adauga si registrul de evidenta a salariatilor, care se va intocmi de la 01.09.2006 in format electronic, care insa ar trebui sa cuprinda si datele inscrise manual in aceste registre din anul anul 2003 si pana la acea data.
Pe langa toate aceste “imbunatatiri” a fost introdusa si o noua taxa si o noua declaratie lunara. Este vorba de contributia pentru concedii si indemnizatii, in valoare de 0,75% din fondul de salarii. “E adevarat ca aceasta contributie se deduce din contributia de CAS platita de angajor, insa este o munca suplimentara de intocmire, listare si depunere a acestei declaratii”, conchide Sorin Istrate. “Pentru companii reprezinta un cost suplimentar, reprezentat prin comisioane bancare, precum si o munca salariala suplimentara”, spune si Adriana Petrescu, director strategie in cadrul Kopa Publicatii Grup.
Angajatorii vor fi si in acest an sufocati de birocratie, ca sa nu mai amintim de sanctiunile serioase prevazute pentru cazurile in care aceste declaratii nu sunt realizate conform legislatiei in vigoare.
Declaratii depuse lunar de angajator
Incepand cu luna ianuarie a acestui an, firmele trebuie sa listeze si sa depuna la diversele institutii ale statului si mai multe acte. Este vorba de declaratii, fise si state de plata:
• declaratia de CAS – anexele 1 si 2 – minimum doua pagini;
• declaratia de somaj – anexele 1 si 2 (intr-un singur exemplar – se trimite pe e-mail) – minimum doua pagini;
• declaratia de sanatate – anexele 3a, 3b, 3c pentru fiecare casa de sanatate unde sunt arondati angajatii – in dublu exemplar –
minimum sase pagini (pentru o
singura casa de sanatate, daca nu sunt fluctuatii de personal);
• declaratia de concedii si indemnizatii – in 2 exemplare – minimum doua
pagini (daca nu sunt concedii
medicale in luna respectiva);
• declaratia de comision ITM
(care nu se depune inca) – probabil minimum doua pagini.
La toate acestea trebuie sa mai adaugam si statele de plata in dublu exemplar (depuse lunar) si fisele fiscale.