Reduceri salariale în masă, în locul restructurărilor. Asta preferă acum românii de la angajatori. Disponibilizările masive ce au apărut odată cu declanşarea crizei economice au schimbat radical comportamentul angajaţilor. Dacă înainte de recesiune demisiile curgeau pe bandă rulantă doar pentru că retribuţia nu corespundea cu aşteptările angajaţilor, acum majoritatea preferă micşorarea salariului decât să-şi piardă locul de muncă. Studiul „Ce îşi dores
Reduceri salariale în masă, în locul restructurărilor. Asta preferă acum românii de la angajatori. Disponibilizările masive ce au apărut odată cu declanşarea crizei economice au schimbat radical comportamentul angajaţilor.
Dacă înainte de recesiune demisiile curgeau pe bandă rulantă doar pentru că retribuţia nu corespundea cu aşteptările angajaţilor, acum majoritatea preferă micşorarea salariului decât să-şi piardă locul de muncă. Studiul „Ce îşi doresc tinerii profesionişti”, realizat de Daedalus Millward Brown în colaborare cu Catalyst Solutions, arată că 59% dintre români ar accepta o scădere a salariului. Cercetarea a fost efectuată pe un eşantion total de 1.540 de respondenţi cu studii superioare, cu vârsta cuprinsă între 19 şi 45 de ani.
Stresul angajaţilor, calea cea mai scurtă către faliment
Teama de implicaţiile majore ale crizei pe termen lung îi afectează pe toţi, iar rezultatele se vor reflecta cel mai mult în productivitatea angajaţilor. „Deja, începând cu luna martie, când a devenit evident că şi România este afectată de criză, când au început să apară primele informaţii despre concedieri în masă, închideri de companii, toată lumea trăieşte cu o „sabie a lui Damocles” deasupra capului. Din această cauză sunt deschişi – de nevoie – la reduceri salariale, însă cu preţul scăderii motivaţiei şi, implicit, a productivităţii”, a declarat pentru capital.ro Mădălina Popescu, general manager al companiei de resurse umane Pluri Consultants.
Daniel Enescu, preşedintele companiei de consultanţă Daedalus Group, susţine că o companie îşi poate scurta vizibil drumul către faliment în această perioadă. Motivul? Pe fondul crizei, angajaţii se blochează, nu mai dau randament şi, din lipsa comunicării, compania intră într-un cerc vicios.
Comunicarea, cea mai bună metodă de motivare a angajaţilor
În condiţiile în care cifrele scad de la o zi la alta, singura modalitate de motivare rămâne dialogul deschis. „Trebuie susţinută comunicarea cu angajaţii, pentru a păstra cu acurateţe imaginea situaţiei reale asupra provocărilor cu care se confruntă întreaga organizaţie şi menţinerea angajaţilor implicaţi în decizii şi implementarea lor”, explică Monica Micu, manager Training şi Dezvoltarea Carierei în cadrul Lafarge.
Mădălina Popescu susţine că această perioadă este favorabilă schimbărilor majore în procesele companiilor. Astfel, aceste modificări îi vor garanta nu numai supravieţuirea, ci şi dezvoltarea ulterioară durabilă. „O companie îşi poate motiva angajaţii continuând să satisfacă măcar factorii de mentenanţă (salariu, condiţii de muncă, acces la resurse, evaluare periodică a performanţei, feed-back constructiv)”, completează reprezentanta Pluri Consultants.
Previziuni sumbre
În viitorul apropiat, piaţa forţei de muncă va fi dominată de disponibilizări, reduceri salariale sau beneficii eliminate, în cel mai bun caz. Într-o perioadă în care surprizele neplăcute se ţin lanţ, deciziile vor fi marcate de compromis. „Cred că panica se va agrava şi unii vor accepta încă o scădere, alţii se vor îndrepta spre o soluţie antreprenorială, unii vor îngroşa rândurile şomerilor, iar alţii se vor gândi serios să emigreze în ţări pe care nu le-ar fi acceptat în ruptul capului înainte (Africa de Sud, Venezuela, Australia etc). Cu toţii sunt însă deschişi la schimbare”, a concluzionat Mădălina Popescu.