Annette Heuser: Cele 3 agenții cu puterea de a determina soarta economiilor

Felul în care evaluăm economiile naționale este total greșit, spune reformatoarea de agenții evaluatoare, Anette Heuser. Cu metode misterioase și obscure, trei agenții de evaluare private cu sediul în SUA exercită putere enormă asupra economiilor naționale de pe întregul glob pământesc, iar rezultatele pot fi catastrofale. Dar dacă ar fi existat o altă cale? În acest discurs îndrăzneț, Heuser își împarte viziunea pentru o agenție non-profit care ar aduce mai multă egalitate și mai multă dreptate în această combinație.

În urmă cu aproape doi ani, îmi conduceam mașina prin Germania și am dat drumul la radio. La acea vreme, Europa era în toiul crizei Euro și toate titlurile ziarelor erau despre faptul că țările europene primeau note pentru randament inferioare din partea agențiilor evaluatoare din Statele Unite. Ascultam și mă întrebam “Ce sunt aceste agenții evaluatoare și de ce este toată lumea atât de supărată de munca lor?”

Ei bine, dacă ați fi stat lângă mine, în mașină, în acea zi și mi-ați fi zis că-mi voi devota următorii ani încercând să le reformez, evident v-aș fi chemat nebun. Dar ghiciți ce este nebunie, de fapt: felul în care aceste agenții de evaluare sunt conduse. Aș vrea să vă explic nu numai de ce este vremea să schimbăm asta, dar și cum o putem face.

 

 

Așadar, să vă spun câte ceva despre ceea ce fac agențiile de evaluare. Așa cum ați citi o revistă auto înainte de a cumpăra o mașină, sau cum v-ați uita la o recenzie înainte de a vă decide asupra unei tablete sau a unui telefon, investitorii citesc evaluări înainte de a decide în ce tip de produs să-și investească banii. O evaluare poate varia de la așa-zisa AAA, pentru un produs cu randament de top și poate scădea pâna la nivelul așa zisei BBB-, înseamnând o investiție riscantă. Agențiile de evaluare evaluează companii. Evaluează bănci. Evaluează până și produsele financiare ca titluri de valoare garantate cu ipoteci. Pot deasemeni să evalueze țări, iar aceste evaluări se numesc evaluări de suveran și aș vrea să mă axez, în particular, pe aceste evaluări de suveran.

Îmi dau seama că ascultându-mă vă întrebați de ce ar trebui să-mi pese despre asta? Fiți sinceri. Ei bine, evaluările vă afectează. Ne afectează pe toți. Dacă o agenție evaluatoare evaluează o țară, practic apreciază și evaluează datoriile unei țări și capacitatea și bunăvoința unei țări de a-și rambursa datoria. Dacă o agenție scade nota unei țări, acea țară trebuie să plătească mai mult pentru a putea împrumuta bani pe piețele internaționale. Așadar, vă afectează ca cetățeni și contribuabili, deoarece voi și concetățenii voștri trebuie să renunțați la mai mult pentru a putea împrumuta. Dar ce se întâmplă când o țară nu-și poate permite să plătească mai mult pentru că e poate prea scump? Atunci țara are mai puțin venit disponibil pentru alte servicii, cum ar fi drumuri, școli, servicii sanitare. Și acesta e motivul pentru care ar trebui să vă pese, evaluările de suveran afectează pe toată lumea. Și acesta e motivul pentru care ar trebui să fie definite ca bunuri publice. Ar trebui să fie transparente, accesibile și disponibile tuturor gratuit.

Dar iată situația: piața agențiilor de evaluare e dominată de numai trei jucători – companiile Standard & Poor’s, Moody’s și Fitch – și știm că atunci când există o concentrare a pieței, competiția, de fapt, nu există. Nu există stimulenți pentru a îmbunătăți calitatea produsului tău. Și să fim sinceri, agențiile de evaluare au contribuit, la aducerea economiei globale pe culmea disperarii și trebuie să-și schimbe modul de operare.

În al doilea rând, v-ați cumpăra, în realitate, o mașină bazându-vă doar pe sfatul comerciantului? Evident că nu, corect? Ar fi iresponsabil. Dar asta este, de fapt, ceea ce se întâmplă în sectorul agențiilor de evaluare în fiecare zi. Clienții acestor agenții de evaluare, cum ar fi țările sau companiile, își plătesc propriile evaluări și asta evident creează un conflict de interese.

În al treilea rând, agențiile de evaluare nu ne spun, de fapt, cum născocesc aceste evaluări, dar în zilele noastre, nu poți nici măcar să vinzi un baton de ciocolată fără să enumeri toate ingredientele. Dar în cazul evaluărilor, un element crucial în economia noastră, chiar nu știm ce sunt numeroasele și variatele ingrediente. Le permitem agențiilor de evaluare să fie opace în privința muncii lor și trebuie să schimbăm această situație.

Nu încape îndoială că sectorul are nevoie de o revizie generală, nu doar o curățare pe la margini. E vremea pentru o mișcare îndrăzneață. E vremea să modernizăm sistemul. De aceea, noi, cei de la Fundația Bertelsmann, am investit mult timp și efort gândindu-ne la o alternativă pentru sector. Și am dezvoltat primul model de agenție de evaluare non-profit pentru risc suveran și o apelăm după acronimul acesteia, INCRA.

INCRA ar produce o schimbare sistemului actual prin faptul că ar adăuga un jucător non-profit în acest amestec. S-ar baza pe un model non-profit care ar avea o dotare durabilă la temelie. Această dotare ar crea venit care ne-ar permite să executăm operația, să rulăm agenția de evaluare și ne-ar permite și nouă, de asemenea, să ne facem evaluările disponibile public. Dar asta nu e suficient pentru o schimbare, nu-i așa? INCRA ar fi deasemeni bazată pe o structură foarte clară de guvernare, care ar evita orice conflict de interese și ar include multe părți interesate din societate. INCRA nu ar fi doar o agenție de rating europeană sau americană, ci ar fi una cu adevărat internațională, în care, în particular economiile emergente ar avea un interes, o voce și o reprezentare egale.

A doua schimbare majoră pe care INCRA ar produce-o ar fi că și-ar baza evaluarea de risc suveran pe un set mai larg de factori indicatori. Gândiți-vă așa. Dacă efectuăm o evaluare de suveran, ne uităm, în mare, la terenul economic al unei țări, la elementele ei macroeconomice fundamentale. Dar trebuie deasemeni să ne întrebăm, cine cultivă terenul economic al unei țări, nu-i așa? Ei bine, o țară are mulți grădinari, iar unul dintre ei este guvernul, astfel încât trebuie să întrebăm, cum este guvernată o țară? Cum este gestionată? Acesta e motivul pentru care am dezvoltat ceea ce noi numim indicatori anticipativi. Aceștia sunt indicatori care îți oferă o informare mult îmbunătățită despre dezvoltarea socioeconomică a unei țări. Sper că ați fi de acord că e important să știți dacă guvernul dvs. este dispus să investească în energie regenerabilă și în educație. E important și pentru dvs. să știți dacă guvernul țării e capabil să gestioneze o criză, dacă guvernul este, în cele din urmă, capabil să implementeze reformele pe care le-a promis. De exemplu, dacă INCRA i-ar face Africii de Sud o evaluare chiar acum, ne-am uita, desigur, foarte atent la rata șomajului în rândul tinerilor acestei țări, cea mai mare din lume. Dacă peste 70% din populația unei țări sub vârsta de 35 de ani este șomeră, cu siguranță aceste lucru are un efect imens asupra economiei astăzi și cu atât mai mult în viitor. Prietenii noștri de la companiile Moody’s, Standard & Poor’s și Fitch ne vor spune “Am ține cont și de asta”. Dar știți ce? Nu știm exact cum ar ține cont de elementul acesta.

Asta mă aduce la a treia mare schimbare pe care INCRA ar produce-o. INCRA nu numai că și-ar elibera evaluările, ci și-ar elibera și indicatorii și metodologia.

Așadar, spre deosebire de sistemul actual, INCRA ar fi total transparentă. Așadar, pe scurt, INCRA ar oferi o alternativă sistemului actual al celor trei agenții de evaluare adăugând un jucător nou, non-profit în amestec, care ar mări competiția, ar crește transparența sectorului și ar crește deasemeni și calitatea.

Îmi dau seama că evaluarea de suveran v-ar putea părea o piesă mică al acestei lumi financiare foarte complexe, dar e una foarte importantă și una care trebuie reparată neapărat, deoarece evaluările de suveran ne afectează pe toți și ar trebui să fie adresate și definite ca bunuri publice. Acesta e motivul pentru care testăm modelul acum și pentru care încercăm să aflăm dacă poate să reunească un grup de actori capabili și dispuși să aducă INCRA la viață. Cred cu adevărat că realizarea proiectului INCRA este în interesul tuturor și că avem ocazia unică acum de a transforma INCRA într-o piatră de temelie al unui sistem financiar nou, mai cuprinzător. Prea multă vreme i-am lăsat pe jucătorii mari financiari pe cont propriu. E vremea să le ținem companie.