Românii sunt greu de sedus de vehiculele decapotabile. Deşi lista ofertelor disponibile include peste 30 de modele, se pare că în acest segment astenia de primăvară îşi va face simţite efectele tot anul.

Cele peste 30 de grade Celsius care vor încinge în curând asfaltul, temperaturile extreme din habitaclul vehiculelor pe timp de vară şi, nu în ultimul rând, dorinţa de „a rupe gura târgului“ îi fac pe mulţi să se gândească ce bine le-ar sta într-un cabriolet. Din nefericire însă, în România, sentimentul de nesiguranţă dat de aceste maşini, preţurile piperate şi perioada de utilizare limitată din cauza condiţiilor atmosferice au ţinut românii departe de modelele care fac furori în ţările mai dezvoltate. Piaţa decapotabilelor a fost subdimensionată ani de-a rândul, şi nu atât din cauza cererii slabe cât, mai ales, din cauza unei oferte destul de exclusiviste.

În general, preţul unui cabriolet depăşeşte pragul psihologic de 30.000 de euro, făcând din această clasă un apanaj al clienţilor cu buzunare largi şi pline. E drept însă că, în ultima perioadă, în vitrinele dealerilor au început să apară şi decapotabile cu preţuri mult mai rezonabile şi mai pe gustul clienţilor. Este cazul unor vehicule precum Peugeot 207CC, Citroën C3 Pluriel, Opel Tigra sau Mazda MX5.

În acest moment, clienţii autohtoni au posibilitatea de a alege dintre 30 de modele, cu mult peste oferta din urmă cu trei-patru ani. Pe ansamblul anului 2007 au fost comercializate mai puţin de 500 de cabriolete, reprezentând numai 0,1% din piaţa autoturismelor, iar pentru 2008 prognozele nu sunt tocmai faste. „Consider că piaţa cabrio din 2008 va stagna, pentru că nu vor fi lansate foarte multe modele noi de volum. Dacă va exista o creştere, ea va fi cu siguranţă sub cea a pieţei“, ne-a declarat Cristian Oltean, director de marketing al GM Southeast Europe, importatorul mărcilor Opel şi Chevrolet. După primele trei luni ale acestui an se remarcă un avans minor al vânzărilor de maşini decapotabile în raport cu aceeaşi perioadă a anului trecut, vedeta segmentului rămânând, ca şi în 2007, Volkswagen Eos, cu peste 70 de unităţi.

Moda coupé-cabrio

99-12768-38_cabrio1_16.jpgConştienţi că unul dintre principalele inconveniente ale cabrioletelor este imposibilitatea utilizării lor pe timp de iarnă, producătorii au găsit, cu câţiva ani în urmă, o soluţie îndrăzneaţă. În locul materialului textil din care era confecţionată capota rabatabilă au apărut aşa-numitele hard-topuri, capote metalice cu acţionare automată care se pliază în portbagaj prin simpla apăsare a unui buton. Desigur, această tehnologie costă, însă faptul că primele cinci modele din clasamentul vânzărilor din România sunt echipate cu acest sistem demonstrează că românii nu se mulţumesc cu maşini care pot fi folosite numai vara. Un alt impediment care a fost depăşit de unii producători este numărul limitat de locuri. Dacă primele cabriolete nu puteau transporta decât doi pasageri, acum, majoritatea producătorilor optează pentru o alungire a habitaclului, astfel încât să încapă şi o a doua banchetă. E drept că, de cele mai multe ori, spaţiul pentru pasagerii din spate este infim şi că, având plafonul pliat, portbagajul mai poate primi numai o geantă de mici dimensiuni, dar evoluţia este incontestabilă.

Ca de obicei, preţul contează

Comparând cu atenţie cele peste 30 de modele aflate în acest moment pe piaţă şi cunoscând preferinţa românilor de a vedea o emblemă cu renume pe grila radiatorului, am ajuns la concluzia că şi la acest nivel de exclusivism preţul are o importanţă covârşitoare. Cum altfel ar putea fi explicat faptul că, deşi au la dispoziţie şi propulsoare puternice, românii cumpără cabriolete dotate cu motoare cu un consum redus şi preţuri cât mai mici. În cazul best-sellerului Eos, de exemplu, în ciuda unei game de propulsoare cu puteri care ajung până la 250 CP, cel mai vândut model este cel cu motor turbo-diesel de 2.0 litri. La fel şi în cazul BMW Seria 3 sau Peugeot 207 CC.

Rămânând la capitolul comparaţii, trebuie spus că, în 2008, cele mai ieftine decapotabile de pe piaţă sunt Smart ForTwo, Citroën C3 Pluriel şi Opel Tigra, în timp ce la capitolul calitate/preţ strălucesc Volkswagen Eos, Mazda MX5 şi BMW Seria 3 Cabrio. Dacă scoatem din ecuaţie preţul şi amplificăm indicele satisfacţiei, putem spune fără teama de a greşi că, din oferta existentă acum pe piaţă, preferatele noastre ar fi Honda S2000, Audi TT Roadster, Nissan 350Z sau Alfa Romeo Spider.

Topul vânzarilor de cabriolete

Cel mai vândut cabriolet din România va rămâne şi în acest an Volkswagen Eos. De altfel, importatorul acestei mărci este singurul care vizează depăşirea a 300 de unităţi comercializate în 2008, în timp ce mulţi alţii, considerând că numărul mic de unităţi pe care îl pot comercializa nu îi avantajează, au preferat să nu facă publice aceste date.

99-12769-38auto16.jpg