Reprezentanţii ANPC au informat joi, 1 februarie, că au desfăşurat, în a doua jumătate a lunii ianuarie, o amplă acţiune de verificare a modului în care este respectată legislaţia în vigoare în magazinele lanţului Mega Image din toată România.

ANPC a verificat sute de magazine Mega Image

În momentul de față, au fost controlate 233 de unităţi. Totodată, au fost aplicate 485 de amenzi contravenţionale, în valoare de 5,1 milioane de lei. Autoritatea a oprit de la comercializare produse în valoare de 65.000 de lei.

Au fost închise temporar, până la remedierea deficienţelor, 17 magazine. Potrivit autorității, a fost făcută propunere de închidere temporară pentru o perioadă de până la şase luni, pentru nouă unităţi şi pentru o perioadă între 6 şi 12 luni, pentru opt magazine.

Horia Constantinescu, preşedintele ANPC, a oferit mai multe informații. Mesajul comisarilor este unul cât se poate de clar, spune el: „Respectaţi-ne!”.

„Nu ştiu cum se pronunţă într-o belgiană pură, dar mesajul în română ar fi: Respectaţi-ne! Mi-ar plăcea ca produsele care sunt prezente pe rafturile magazinelor Mega Image din România să ajungă, pentru o perioadă mai lungă, şi în ţara de origine a operatorului economic, pentru a vedea care este reacţia consumatorilor de acolo. Cred că habar nu au că există portocale cu bube şi mandarine-boabe la hectar. Trebuie să înveţe că nu de fiecare dată când cumpără un produs acesta are cantitatea înscrisă pe ambalaj, care poate fi mai mica, pentru a le asigura o cură de slăbire.

Aş fi curios care este reacţia autorităţilor din ţara de origine a operatorului economic Mega Image şi cu privire la repetabilitatea unor abateri sancţionate şi constatate în trecut. Probabil există o justificare şi o scuză pe care doresc să le-o transmită celor din Belgia, nu nouă. Vom îndesi acţiunile de control de amploare, până o să ne facem înţeleşi. «Tot ziens!» (n.red. «la revedere» în neerlandeză, una dintre limbile oficiale ale Belgiei)”, a declarat Horia Constantinescu.

SURSA FOTO: Dreamstime

Comisarii au constatat mai multe abateri

Principalele abateri constatate de comisarii ANPC au fost următoarele:

  • comercializarea unor fructe şi legume depreciate, cu mucegai şi pete, care nu respectau criteriile de calitate (diferite calibre de mărime comercializate la aceeaşi categorie), fără a avea menţionată corect ţara de provenienţă;
  • comercializarea unor produse alimentare cu data durabilităţii minimale depăşită;
  • comercializarea unor produse preambalate care, prin cântărire, s-a dovedit a avea o greutate netă mai mică decât cea înscrisă pe etichetă;
  • folosirea unor cuptoare neigienizate;
  • nerespectarea regimului de temperatură pentru depozitarea produselor;
  • comercializarea unor produse din carne cu acumulare de lichid în ambalaj;
  • nereguli privind modul de prezentare şi publicitate a sucurilor din fructe şi a băuturilor răcoritoare (existenţa la raft a unor produse având afişate pe etichetele de preţ ale comerciantului informaţii false cu privire la denumirea produsului).

Totuși, acestea nu au fost singurele nereguli descoperite. Potrivit autorității, comisarii au descoperit următoarele abateri:

  • existenţa unor zone neigienizate ale pavimentului şi pereţilor;
  • folosirea unor spaţii de depozitare insalubre;
  • comercializarea unor produse alimentare cu acumulări de gheaţă în ambalaj;
  • folosirea unor agregate frigorifice deteriorate, cu zone cu vopsea exfoliată, urme de rugină, chedere rupte;
  • lipsa afişării informaţiilor referitoare la valabilitatea produselor gătite în zona gastro;
  • depozitarea unor produse de panificaţie congelate fără etichete cu elemente de identificare;
  • folosirea unor echipamente insalubre (vitrine frigoririce şi de panificaţie, rafturi pentru produse şi de panificaţie, recipiente de condimente etc.);
  • comercializarea unor produse de panificaţie fără a avea informaţiile specifice afişate la raft;
  • comercializarea unor produse fără a avea afişate etichetele de preţ la raft;
  • comercializarea unor produse alimentare vrac fără a avea menţionată data deschiderii ambalajului, depuneri masive de gheaţă pe suprafaţa plafonului şi în partea superioară a pereţilor camerei de frig, neconcordanţe între preţurile produselor la raft faţă de cele de la casa de marcat.