ANPC a luat în colimator firmele care comercializează încălțăminte. A dat sute de amenzi

ANPC a controlat, între 22 și 26 aprilie, mai multe firme din întreaga ţară care comercializează încălţăminte. În urma verificărilor au fost date 245 de amenzi şi 121 de avertismente şi au fost oprite de la vânzare mii de produse.

Inspectorii Autorității au decis oprirea definitivă de la comercializare a peste 6.000 de produse, în valoare de circa 43.000 lei şi oprirea temporară de la comercializare a aproximativ 28.000 de diferite produse, pentru deficienţe de informare.

Printre abateri au fost lipsa informaţiilor necesare de pe etichete, mai ales referitoare la compoziţia materialelor utilizate. De asemenea, etichetele nu au fost vizibile/bine aplicate şi accesibile, astfel încât să nu inducă în eroare consumatorul, iar pictogramele nu au fost suficient de mari, pentru ca informaţiile conţinute de acestea să fie uşor de înţeles.

Alte deficienţe au vizat nerespectarea regimului promoţiilor – comparaţiile care se referă la o ofertă specială trebuie să indice, în mod clar şi neechivoc:

  • data la care încetează oferta sau, dacă este cazul, faptul că oferta specială se referă la stocul de bunuri disponibil;
  • data de începere a perioadei în care se aplică preţul special sau alte condiţii specifice, dacă oferta specială nu a început încă;
  • afişarea preţului produselor.

Și vânzătorii au fost controlaţi. 10 de operatori economici au fost verificați, dintre care 4 au fost depistaţi cu diferite abateri.

Pentru deficienţele constatate, comisarii ANPC au aplicat 3 amenzi în valoare totală de 11.000 lei, 3 avertismente şi 4 măsuri de remediere a site-urilor.

Sfaturi de la ANPC

Au fost constatate, în aceste cazuri, nerespectarea regimului promoţiilor şi deficienţe de informare referitoare la garanţia produselor şi la dreptul de retragere.

ANPC a transmis şi câteva sfaturi pentru consumatori:

  • să achiziţioneze articole de încălţăminte numai din magazine şi/sau raioane specializate, unde se eliberează documente de cumpărare (factură, bon fiscal, chitanţă fiscală), de care vor avea nevoie în cazul formulării unei reclamaţii;
  • să acorde o atenţie deosebită la achiziţionarea unor articole de încălţăminte de sport care poartă numele unor mărci consacrate sau “asemănătoare” cu cele consacrate, dar al căror preţ este exagerat de mic în raport cu preţul real al unor astfel de produse, existând riscul ca acestea să fie contrafăcute;
  • să examineze cu atenţie încălţămintea şi să probeze ambele articole de încălţăminte ale perechii alese, înainte de a lua decizia de cumpărare;
  • să manifeste atenţie la faptul că încălţămintea trebuie să fie etichetată prin pictograme corespunzătoare celor 3 părţi componente ale încălţămintei (faţă; căptuşeală şi acoperiş de branţ; talpa exterioară) şi materialelor utilizate la producerea articolelor de încălţăminte, şi anume: piele cu faţă naturală, piele cu faţă: corectată, materiale textile şi alte materiale; etichetarea se face pe cel puţin unul dintre articolele de încălţăminte al fiecărei perechi şi se realizează prin imprimare, lipire, ştanţare sau ataşarea unei etichete; etichetarea trebuie să fie vizibilă, bine aplicată şi accesibilă, iar pictogramele trebuie să fie suficient de mari pentru ca informaţiile conţinute de acestea să fie uşor de înţeles;
  • să citească şi să respecte instrucţiunile de întreţinere (forma de prezentare uzuală a acestor instrucţiuni este un prospect introdus în ambalajul de comercializare).