ANPC, amendă de 10 milioane euro pentru Enel Energie. Zeci de mii de facturi, calculate greşit

enel

SURSA FOTO: Dreamstime

Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor (ANPC) a sancționat operatorul economic Enel Energie cu o amendă în valoare de 10,4 milioane de euro.

ANPC, amendă de 10,4 milioane de euro pentru Enel Energie

ANPC a sancționat operatorul economic Enel Energie pentru nerespectarea unor prevederi din Ordonanţa de Urgenţă privind măsurile aplicabile clienţilor finali din piaţa de energie electrică şi gaze naturale, în perioada 1 aprilie 2022 – 31 martie 2023.

Comisarii ANPC au constatat că facturarea consumului lunar al energiei electrice din februarie 2023 nu se realizează conform legislaţiei în vigoare, la un preţ final al energiei electrice de maximum 0,68 lei/kWh, cu TVA inclus, în cazul în care consumul lunar este cuprins între 93 kWh – 100 kWh, ci la un preţ final al energiei electrice mai mare de 0,80 lei/kWh.

De asemenea, facturarea consumului lunar al energiei electrice în cursul anului 2023 nu se realizează conform legislaţiei în vigoare, pentru consumurile lunare cuprinse între 255,01 kWh şi 300 kWh, pentru care primii 255 kWh trebuie facturaţi la un preţ final al energiei electrice de maximum 0,80 lei/kWh, TVA inclus. În plus, consumul care depăşeşte 255 kWh trebuie facturat la preţul de 1,30 lei/kWh, TVA inclus.

Totodată, facturarea consumului lunar al energiei electrice în cursul anului 2023 nu se realizează conform legislaţiei în vigoare, pentru consumurile lunare cuprinse între 100,01 kWh şi 255 kWh, care trebuie facturaţi în integralitate la un preţ final al energiei electrice de maximum 0,80 lei/kWh.

„Modalitatea de facturare a fost folosită în cadrul facturilor emise aferente consumului de energie electrică, începând cu data de 01.01.2023 şi este în vigoare şi în prezent.

Aceasta afectează, conform punctului de vedere oficial al Enel Energie SA, 303.196 locuri de consum, pentru lunile ianuarie-august 2023, la o categorie între 19.000 şi 44.000 locuri de consum/lună, ceea ce a generat un prejudiciu asumat oficial de operatorul economic în valoare de aproximativ 3.536.929 lei/lună pentru perioada menţionată.

Acest fapt demonstrează că un număr de până la 44.000 de consumatori casnici români sunt afectaţi direct de calculul defectuos al facturilor, realizat de operatorul economic de la începutul anului până în prezent.

Având în vedere circumstanţele agravante regăsite în timpul acţiunii de control şi faptul că operatorul economic nu a efectuat niciun demers în favoarea consumatorilor, se impune sancţionarea companiei Enel Energie, conform prevederilor art. 16, alin (1) din OUG 27/2022, privind măsurile aplicabile clienţilor finali din piaţa de energie electrică şi gaze naturale, în perioada 1.04.2022 – 31.03.2023, precum şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative din domeniul energiei, cu o amendă contravenţională de 1% din cifra de afaceri anuală a operatorului economic, din anul financiar anterior sancţionării, respectiv 52.019.254,19 lei (10.403.850,83 euro)”, a transmis, vineri, Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC).

Oamenii pot cere restituirea diferențelor

OUG nr. 27/2022 nu prevede sancţiuni contravenţionale complementare, motiv pentru care, odată cu amenda aplicată, nu se poate dispune o măsură de restituire a sumelor încasate fără temei legal de către operatorul economic.

„Toţi consumatorii cărora le-a fost majorat tariful trebuie să se adreseze direct operatorului economic pentru restituirea diferenţelor. Acţiunea de control a fost extinsă la nivelul tuturor clienţilor operatorului economic, deoarece au mai fost înregistrate reclamaţii cu privire la perceperea şi încasarea la un tarif diferit de prevederile legale în vigoare.

În acest moment se evaluează existenţa unor situaţii similare şi la alte companii existente pe piaţa liberalizată şi, bineînţeles, dacă situaţiile vor impune, se vor aplica măsuri identice”, a transmis sursa citată anterior.