Mai mulţi furnizori de energie electrică şi gaze naturale au intrat în vizorul inspectorilor ANPC (Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor).

Amenzi pe bandă rulantă pentru neregulile constatate în contracte

Furnizorii, printre care se numără şi Engie România sau E.ON Energie, au fost amendaţi pentru practici comerciale incorecte, ca urmare a neregulilor din contracte, care au avut drept consecinţă majorarea considerabilă a preţurilor. Amenzile au plecat de la 10.000 de lei, însă au ajuns, în unele cazuri şi la câteva sute de mii de lei.

Este vorba despre contracte modificate la doar 3 luni de la încheiere şi în interiorul perioadei de valabilitate de 12 luni, uneori fără să existe un acord al clientului nici măcar pe contractul iniţial, precum şi oferte înşelătoare sau incomplete. ANPC a impus eliminarea acestora, consecinţa fiind limitarea creşterii preţurilor.

Controalele au avut loc în intervalul 30 august – 28 septembrie şi au vizat, printre altele, ofertele prezentate şi concordanţa între tarifele prezentate în oferte şi tarifele la încheierea contractelor; eventuale practici comerciale incorecte  la încheierea contractelor sau modificarea acestora în defavoarea consumatorilor, precum şi existenţa unor clauze abuzive în contracte, transmite News.ro.

Au fost sancţionate companii importante din România

Engie România SA nu a respectat termenul de notificare prevăzut în contract, în ceea ce priveşte expirarea perioadei contractuale, respectiv încheierea unui nou contract la alt tarif, amenda aplicată fiind de 10.000 lei. Ulterior, Engie şi-a notificat utilizatorii.

Alte deficienţe constatate de inspectorii ANPC s-au referit la nerespectarea termenului de 12 luni pentru ofertele de preţ la gazele naturale şi notificarea cu un preţ mult mai mare într-un interval de 3 luni de la notificarea iniţială, considerându-se că a fost făcută o discriminare între consumatorii care semnaseră deja un contract şi cei care nu semnaseră şi cărora li s-a modificat preţul iniţial.

“Pentru facturile cu perioade de regularizare pe anii anteriori, sumele aplicate sunt incomparabil mai mari decât consumurile realizate”, transmite ANPC. În acest caz, compania a primit trei amenzi în valoare totală de 150.000 lei, fiindu-i solicitată şi încetarea practicilor comerciale incorecte.

În cazul altor firme, precum E.ON Energie România SA Târgu Mureş, CIS GAZ SA Sântana de Mureş,  SST GRUP Transilvania SRL Tg. Mureş, Pado Group Infrastructures SRL Târgu Mureş, nu informau consumatorii în contracte asupra tarifelor cuprinzând taxele percepute, inclusiv TVA.

În cazul E.ON Energie România SA Târgu Mureş, care furnizează şi energie electrică şi gaze naturale, s-a constatat că a notificat consumatorii în perioada premergătoare datei de 1 iulie, cu oferta “E.ON STANDARD GAS” şi E.ON HOME  GAS cu un preţ valabil pentru 12 luni, iar ulterior a facturat serviciile oferite cu preţul din ofertă, deşi consumatorul nu şi-a exprimat acceptul şi nu a semnat contractul, ulterior, fiind notificat cu privire la aplicarea de noi oferte cu preţuri mai mari decat în cea iniţială, fără a se ţine cont de valabilitatea de 12 luni a acesteia. A fost solicitată încetarea practicilor comerciale incorecte, fiind date trei amenzi contravenţionale în valoare de 300.000 lei.

Consumatorii nu erau informaţi clar asupra preţurilor finale, cu toate taxele incluse

O altă acţiune de control s-a desfăşurat in vederea cercetării unei reclamaţii înregistrate în Timiş în care erau acuzate practici comerciale incorecte in raport cu un potenţial client. Reclamantul a solicitat de la operatorul economic oferte pentru furnizarea energiei electrice si a gazului.

ANPC a constatat că  sunt prezentate informaţii referitoare la energia electrică Energy Go Online, operatorul economic Restart Energy precizând că preţul energiei active este de 239,95 ron/MWh fără taxe incluse. Din studierea mai atentă a ofertei, preţul total de furnizare este de 532,80 lei (preţ fără TVA) adică  mai mult decât dublu. Preţul total de furnizare este compus din pretul energiei electrice active la care se adăuga tarifele reglementate de distribuţie şi transport, cost estimat al certificatelor verzi, costul pentru suportul productiei energiei în cogenerare şi costul cu acciza, stabilite periodic în conformitate cu legislaţia în vigoare. Tarifele din oferte sunt valori nete fără TVA. Operatorul economic nu a informat consumatorul cu privire la preţul cu tot cu TVA, deşi el putea fi calculat în momentul ofertei.

“Chiar dacă informaţiile sunt în fapt corecte, ele induc in eroare consumatorul şi îl determină să ia o decizie pe care nu ar fi luat-o raportat la preţul, modul de calcul al preţului, dar mai ales la existenta unui avantaj specific al preţului”, afirmă inspectorii ANPC, amenda în acest caz fiind de 10.000 de lei.

Acelaşi furnizor a fost sancţionat şi pentru neregulile în ceea ce priveşte oferta de gaz,  Gaz Go Online, conform căreia, la o primă citire, preţul de furnizare este de 63 ron/MWh fără taxe incluse, însă după studierea mai atentă a ofertei, rezultă un preţ de 104,10 lei, fără TVA, aproape dublu. Preţul total de furnizare este compus din pretul gazelor naturale, la care se adaugă costul de transport (11 lei MWh) lşi tarifele de distribuţie (30,1 lei MWh) stabilite periodic în conformitate cu legislaţia în vigoare. Tarifele din oferte sunt valori nete fără TVA. Nici în contract consumatorii nu sunt informaţi cu privire la preţul final cu toate taxele incluse.

În ceea ce priveşte afirmaţia de pe site-ul oficial, conform căreia consumatorii “beneficiază de cel mai bun preţ la gaz”, potrivit unui comparator de preţuri oferta pentru gaz se clasează pe locul 6, nefiind cel mai bun preţ la gaz. Şi de această dată, a fost dată o amendă de 10.000 de lei.