Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor (ANPC) a controlat modul în care se comercializează ouăle în România, în perioada premergătoare sărbătorilor pascale. Au fost întreprinse, într-o singură zi, 114 acțiuni de control, în toată țara, aplicându-se, până la acestă oră, amenzi contravenționale în valoare totală de 380.000 lei.
Acestor măsuri, li s-au adăugat până acum și oprirea definitivă de la comercializare a tuturor ouălor sparte sau cu termenul de valabilitate depășit, precum și oprirea temporară a prestării de servicii, până la remedierea deficiențelor a unui magazine și a unui raion specializat din altul.
”La întrebarea ”ce a fost înainte oul sau găina?” nu a reușit nimeni să răspundă. La fel nu am putut primit niciun răspuns pentru neregulile constatate într-o perioadă în care respectul ar trebui să fie suplimentar. Dacă nici de sfintele sărbători unii comercianți nu înțeleg să-și respecte cumpărătorii, mă întreb dacă mai există vreo șansă să o facă. A fi producător român nu înseamnă că ai mai puține reguli de respectat în raport cu consumatorul, cetățean român și el. Prea multe amenzi date unor operatori economici pentru care Paștele reprezintă doar o șansă de câștig si atât”, a declarat Horia Constantinescu, președintele ANPC.
Care au fost cele mai des întâlnire nereguli de inspectorii ANPC
Printre cel mai des întâlnite nereguli se numără neconcordanțe între prețul de la raft și cel de la casa de marcat, comercializarea unor ouă cu data durabilității minimale depășită, comercializarea unor ouă fără data durabilității minimale menționată pe coajă, comercializarea unor ouă sparte, cu excremente de pasăre pe coajă sau în ambalaje deteriorate, așezate alături de cele conforme, utilizarea unor spații de depozitare improprii cu rugină, scurgeri de conținut, expunerea la vânzare a ouălor în vitrine frigorifice neigienizate sau deteriorate, nerespectarea regimului de temperatură indicat de producător pentru ouă crude sau fierte și vopsite, comercializarea de ouă vrac, fără afișarea informațiilor de caracterizare prevăzute în lege (referitoare la calitate, greutate, metoda de creștere a păsărilor etc.) sau a prețului acestora, la raft, lipsa certificatului/autorizației de producător, comercializarea unor ouă fără documente de proveniență a mărfii și deficiențe privind regimul promoțiilor.
În urmă cu o săptămână, Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor a atras atenția românilor asupra etichetelor produselor de post. Directorul ANPC, Paul Anghel, a transmis că acestea trebuie verificate cu atenție pentru că unele pot prezenta un pericol pentru sănătate sau îi pot induce în eroare.