Acesta a refuzat, însă, să nominalizeze băncile.
‘Există cel puţin trei bănci care în continuare încearcă să ascundă lucruri în contracte. N-o să vă spun ce bănci şi câte procese sunt, pentru că vrem să le câştigăm pe toate. Cu cât mai mulţi bancheri corecţi, cu atât mai bine pentru ţară. Vrem cât mai puţini aventurieri’, a spus Nica.
El a adăugat că, de la 1 octombrie, a fost înfiinţată o structură specializată în cadrul ANPC pentru a se ocupa de clauzele abuzive.
‘Oamenii reclamau şi până acum clauzele abuzive, diferenţa este de abordare în justiţie. Noi vom introduce în toate procesele motivări în temeiul noii legi’, a mai spus Nica.
La rândul său, Radu Graţian Gheţea, preşedintele Asociaţiei Române a Băncilor, a arătat faptul că, după aplicarea Ordonanţei 50 privind contractele de credit pentru consumatori, nu este normal să existe astfel de clauze nici în contractele vechi, nici în cele care vor fi încheiate de acum înainte.
Pe de altă parte, Bogdan Nica a mai spus că acele clauze care până acum erau legale nu vor fi declarate abuzive peste noapte. ‘Nu se va întâmpla ca mâine sau poimâine să fie găsită abuzivă o clauză care înainte era legală’, a spus el.
Nica a adăugat că principiul potrivit căruia un verdict în cazul unei clauze se va aplica şi la celelalte contracte este unul corect, european.
‘Trebuie să fie un semnal pentru profesionişti să nu facă profituri din clauze abuzive’, a subliniat el.
Potrivit acestuia, până la constituirea unei instanţe comerciale care să se ocupe de aceste cazuri, atacarea unei clauze se poate face la tribunal, iar a doua instanţă şi ultima va fi Curtea de Apel. Instanţele vor fi cele din oraşul unde are sediul social instituţia dată în judecată.
Dispoziţiile privind clauzele abuzive din contractele încheiate între profesionişti şi consumatori, modificate prin Legea nr.76/2012 pentru punerea în aplicare a Legii nr. 134/2010 privind Codul de procedură civilă, au intrat în vigoare de la 1 octombrie 2013.
Aceste dispoziţii se referă la posibilitatea reprezentanţilor împuterniciţi ai Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor sau a asociaţiilor pentru protecţia consumatorilor (constituite în anumite condiţii prevăzute de Ordonanţa Guvernului nr. 21/1992 privind protecţia consumatorilor) de a chema în judecată pe profesionistul care utilizează contracte de adeziune ce conţin clauze abuzive, pentru ca instanţa să dispună încetarea folosirii acestora, precum şi modificarea contractelor aflate în curs de executare, prin eliminarea clauzelor abuzive.
Aplicarea acestor prevederi nu afectează dreptul consumatorului căruia i se opune un contract de adeziune ce conţine clauze abuzive de a invoca nulitatea clauzei pe cale de acţiune ori pe cale de excepţie, în condiţiile legii, în contextul unor acţiuni individuale la care avea dreptul şi potrivit reglementării în vigoare la acest moment. AGERPRES