ANPC preia reclamațiile privind litigiile din sectorul bancar

Consumatorii care întâmpină probleme în relația cu băncile sau instituțiile financiare nebancare (IFN-uri) pot apela la Direcția de Soluționare Alternativă a Litigiilor (DSAL), gestionată de Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor (ANPC).

Aceasta oferă o platformă specială pentru reclamații, accesibilă la https://reclamatiisal.anpc.ro.

O decizie definitivă a Înaltei Curți de Casație și Justiție a revocat dreptul Centrului de Soluționare Alternativă a Litigiilor Bancare (CSALB) de a fi înscris pe lista entităților SAL din România. ANPC a informat că, până la clarificarea situației juridice a CSALB, consumatorii pot apela la DSAL pentru rezolvarea litigiilor.

CSALB a fost creat ca urmare a unei directive europene și funcționează în baza OG nr. 38/2015. Centrul intermediază gratuit negocierile dintre consumatori și bănci/IFN-uri pentru contractele în derulare, având o echipă formată din 17 conciliatori cu expertiză în domeniu. Potrivit propriilor declarații, CSALB a ajutat peste 5.000 de consumatori, obținând beneficii de aproximativ 14 milioane de euro.

„În contextul deciziei definitive a Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie prin care Centrul de Soluţionare Alternativă a Litigiilor Bancare (CSALB) a pierdut posibilitatea înscrierii pe lista entităţilor de soluţionare alternativă a litigiilor (SAL) din România, Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor face următoarea precizare: până la clarificarea situaţiei privind funcţionalitatea CSALB ca entitate SAL, consumatorii care întâmpină dificultăţi în relaţia cu operatorii economici financiar- bancari se pot adresa Direcţiei de Soluţionare Alternativă a Litigiilor (DSAL), din cadrul ANPC, printr-o reclamaţie pe platforma specială a acesteia, la link-ul https://reclamatiisal.anpc.ro/”, se precizează într-un comunicat al ANPC.

ANPC
SURSA FOTO: Inquam Photos / Alexandra Pandrea

Rolul DSAL în soluționarea litigiilor

DSAL instrumentează reclamațiile consumatorilor printr-o metodă amiabilă, fără costuri pentru utilizatori. Procedurile sunt exclusiv digitale și vizează o soluționare rapidă a problemelor financiare întâmpinate.

Conform ANPC, diferența majoră între DSAL și CSALB constă în faptul că DSAL funcționează sub autoritatea statului, în timp ce CSALB este o entitate autonomă, neguvernamentală și fără scop lucrativ.

Problemele juridice ale CSALB

CSALB a inițiat în 2018 un proces în contencios administrativ împotriva unei decizii a Ministerului Economiei care i-a refuzat înscrierea pe lista organismelor SAL. De asemenea, organizația a încercat să se înregistreze pe lista europeană FIN-NET, pentru a facilita rezolvarea litigiilor transfrontaliere.

Conform CSALB, procesul nu vizează legalitatea funcționării centrului, ci dreptul de a fi recunoscut ca entitate SAL. Organizația subliniază că își desfășoară activitatea conform legislației europene și naționale, iar toate deciziile sunt luate în conformitate cu OG nr. 38/2015.