ANPC a pierdut procesele cu băncile

Banca Transilvania, OTP Bank și Exim Banca Românească au avut succes în contestarea amenzilor emise de ANPC în mai anul trecut.

Acestea au câștigat cazurile în diferite judecătorii, precum Judecătoria Cluj pentru Banca Transilvania și Judecătoria Sectorului 1 București pentru OTP Bank și Exim Banca Românească.

În trecut, ANPC a impus amenzi la adresa a 19 bănci, incluzând cele mai importante din piață. Aceasta a fost motivată de presupunerea că aceste bănci au adoptat practici comerciale considerate incorecte sau înșelătoare, în special prin oferirea de credite cu sistemul de amortizare a ratelor în anuități sau rate egale.

În plus față de sancțiunile contravenționale, președintele Fiscului a emis directive către bănci pentru a corecta situația prin elaborarea unor noi scheme de rambursare pentru recalcularea ratelor. Acesta a stabilit rate egale pentru toată perioadă de creditare în raport cu dobânda aferentă creditului.

Horia Constantinescu, care și-a încheiat recent mandatul în fruntea instituției pentru a candida la Primăria Constanța, a acuzat băncile de practici abuzive, referindu-se la ele drept „cămătărie”.

anpc
ANPC / SURSA FOTO: Facebook, ANPC

ANPC verifică două mari platforme chinezești

Între timp, ANPC a început verificările la două mari platforme chinezești de cumpărături online. Este vorba despre site-urile Temu și Shein.

Comisarii ANPC au transmis că acțiunea se concentrează pe posibilele practici comerciale incorecte ale comercianților în relația cu consumatorii, care ar putea distorsiona în mod semnificativ comportamentul economic al acestora.

Aceste practici includ potențiale încălcări ale legislației orizontale privind siguranța produselor și protecția consumatorilor, cum ar fi:

  • reducerile neautentice și practicile agresive
  • interfețele manipulatoare
  • vânzarea sub presiune
  • recompensarea implicării unei persoane cu un produs sau serviciu cu un premiu prin gamification
  • aspectele legate de siguranța produselor

„Acţiunea se concentrează asupra posibilelor practici comerciale incorecte ale comercianţilor, în relaţia cu consumatorii, susceptibile să deformeze, în mod esenţial, comportamentul economic al acestora, respectiv potenţiale încălcări ale legislaţiei orizontale privind siguranţa produselor şi protecţia consumatorilor (reduceri neautentice) şi practici agresive – interfeţe manipulatoare (dark patterns), vânzare sub presiune (pressure – selling), recompensarea implicării unei persoane cu un produs sau serviciu cu un premiu (gamification), dar şi alte aspecte (de exemplu, legate de siguranţa produselor)”, au transmis comisarii ANPC.

În lumina acestor evenimente, ANPC recomandă consumatorilor care fac achiziții online de pe aceste platforme să fie foarte atenți. Consumatorii trebuie să se documenteze în detaliu înainte de a achiziționa un produs.