Regulamente ANAF clare pentru informarea consumatorilor

Într-o încercare de a spori transparența în comerț și de a asigura o informare corectă a consumatorilor, Direcția Generală Control și Supraveghere Piață din cadrul Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorilor (ANPC) a lansat un proiect de ordin care urmărește reglementarea modului în care este prezentat adaosul comercial aplicat produselor vândute.

Proiectul ANPC are scopul de a clarifica modul în care prețul final al unui produs este format, asigurând astfel că cetățenii au informațiile necesare pentru a lua decizii mai bine fundamentate la cumpărare.

ANPC, Cristian Popescu Piedone
SURSA FOTO: YouTube, Cristian Popescu Piedone

Cum vor fi afișate informațiile privind adaosul comercial

Potrivit propunerii, toate magazinele, fie ele fizice sau online, vor trebui să afișeze informații clare despre adaosul comercial pe care îl aplică produselor, raportat la prețul de bază al producătorului.

În cazul magazinelor tradiționale, această informație trebuie să fie vizibilă în același loc cu prețul produsului, folosind aceleași fonturi și culori, astfel încât să fie ușor de observat de către consumatori.

În comerțul online, regulile vor fi similare, asigurându-se că adaosul comercial este prezentat clar în zona de vizualizare a prețului produsului.

Beneficiile pentru consumatori

Scopul acestui proiect de act normativ este de a oferi consumatorilor din România o mai bună înțelegere a prețurilor la produsele pe care le cumpără.

Astfel, aceștia vor avea posibilitatea de a lua decizii raționale, bazate pe informații complete și corecte, ceea ce le va permite să facă alegeri economice în funcție de propriile nevoi și preferințe.

În plus, se estimează că acest nivel sporit de transparență va contribui la eliminarea unor practici comerciale în care adaosurile comerciale nu sunt evidentiate corespunzător.

Necesitatea reglementării prețurilor produselor

În prezent, autoritățile semnalează lipsa unui cadru legislativ clar privind modul în care sunt stabilite prețurile produselor, în special în ceea ce privește adaosurile comerciale.

În acest sens, proiectul de ordin vine să răspundă unei lacune legislative importante, care până acum nu asigura o informare completă a consumatorilor cu privire la cum ajung prețurile finale ale produselor pe rafturile magazinelor.

Prin aceste măsuri, se speră că se va crea un mediu comercial mai echitabil și mai transparent.

Proiectul este momentan în faza de dezbatere publică, iar cei interesați pot trimite sugestii și propuneri până pe 28 martie 2025.