Schimbări în comercializarea fructelor și legumelor în toate piețele din România

O nouă inițiativă legislativă, aflată în prezent în dezbatere publică, promite să aducă schimbări semnificative în modul în care sunt comercializate și etichetate fructele și legumele în piețele din România. Propunerea, elaborată de Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor (ANPC), vizează impunerea unor reguli de etichetare similare celor aplicate în supermarketuri pentru vânzătorii din piețe.

Potrivit proiectului de ordin propus, comercianții care vând fructe și legume în piețe vor trebui să respecte anumite standarde de etichetare.

Sebastian Hotca, președintele interimar al Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorilor (ANPC), a subliniat importanța unei informări cât mai clare a consumatorilor în legătură cu fructele și legumele comercializate în piețe, luând în considerare rezultatele acțiunilor de control desfășurate în această tematică.

Având în vedere rezultatele acțiunilor de control pe tematica de legume-fructe, am considerat că este necesară o informare cât mai clară a consumatorilor pe etichetele produselor care se comercializează în piețe, astfel încât abrevierile țărilor de origine, calitatea/calibrul produsului și numele producătorului să fie clare și ușor de identificat de către consumatori, fără a crea confuzie sau a furniza acestora informații contradictorii despre produs”, a declarat Sebastian Hotca, președinte interimar ANPC.

ANPC
SURSĂ FOTO: Facebook, ANPC

Standarde riguroase impuse operatorilor de legume și fructe

Conform ANPC, proiectul de ordin stabilește condițiile necesare a fi îndeplinite de către operatorii economici care comercializează legume și fructe:

– mijloacele de măsurare trebuie să respecte cerinţele de metrologie aplicabile, conform tipului şi specificului produsului

– preţul produselor trebuie să fie afişat vizibil şi înscris într-o formă clară, în conformitate cu prevederile legale aplicabile

– denumirea produselor ce se comercializează trebuie să fie afişată în limba română, fără a exclude prezentarea acesteia în alte limbi

– produsele trebuie să se comercializeze în cadrul datei durabilităţii minimale, conform informaţiilor înscrise pe ambalaj/etichetă şi/sau conform informaţiilor transmise de furnizor sau producător, după caz

– produsele ce se comercializează trebuie să aibă înscrise pe ambalaj (produse preambalate) sau pe eticheta de preţ, precum şi în orice material informativ, după denumirea fiecărui/fiecărei produs alimentar/băuturi (produse comercializate în vrac), componentele cu efecte alergene

– legumele și fructele ce se comercializează în interiorul piețelor trebuie să aibă afișată pe eticheta de produs, următoarele informații: denumire produs și categoria de calitate; specie sau soi, după caz;  ţara de origine; denumire producător / ambalator / expeditor; calibrul, dacă este cazul

– laptele, produsele lactate, carnea, produsele din carne, peştele, ouăle trebuie să fie comercializate în structuri de vânzare special amenajate, dotate astfel încât să fie asigurate normele de igienă în vigoare şi condiţiile de depozitare stabilite de producător, precum şi orice condiţii specifice stabilite prin actele administrative de autorizare emise de autorităţile competente

– vinul trebuie să fie comercializat exclusiv în spaţii comerciale autorizate în acest scop, care să asigure menţinerea caracteristicilor fizico-chimice şi organoleptice ale vinului.