Horia Constantinescu, președintele Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC), a făcut marți declarații referitoare la sistemul bancar românesc. El anunță lipsa lui de predictibilitate.
Șeful ANPC susține că sistemul bancar a „luat-o razna”
Șeful ANPC, Horia Constantinescu, este de părere că sistemului bancar românesc îi lipsește predictibilitatea. El anunță, în acest context, că „lucrurile au luat-o razna” deoarece predictibilitatea din sistemul românesc este „similară cu predictibilitatea numerelor de pe zaruri”.
El a făcut mai multe declarații pe acest subiect în cadrul evenimentului Banking Forum, organizat de Financial Intelligence. Aici, el a amintit un punct de vedere exprimat de guvernatorul BNR:
„La un moment dat, atrăgea atenţia chiar guvernatorul Băncii Naţionale că lucrurile ar trebui cumva reevaluate şi recalibrate. Suntem, cel puţin la acest moment, în aceeaşi tabără, pentru că, într-adevăr, din perspectiva multor consumatori, lucrurile au luat-o razna”, a spus Horia Constantinescu.
El susține că lucrurile nu pot continua în acest fel, iar predictibilitatea sistemului va trebui recuperată:
„Se vorbea mai devreme de predictibilitate. Predictibilitatea asta pe care o avem în sistemul bancar, în sistemul acordării de împrumuturi, este similară cu predictibilitatea numerelor de pe zaruri. Arunci zarurile şi vezi cam cât o să fie IRCC, ROBOR sau oricare dintre aceste variabile ale ratelor. Trebuie să înţelegem că lucrurile nu pot continua şi noi am încercat să o arătăm”, a spus Constantinescu.
Horia Constantinescu a vorbit despre importanța educaţiei financiare în rândul consumatorului
Potrivit ANPC, acest tip de educație este aproape inexistentă raportat la numărul de persoane care ar avea nevoie de ea. El a precizat că este un lucru foarte bun acela că și BNR vrea să se implice în programe de educare a consumatorului.
„Mă bucur să aud că Banca Naţională vrea să se implice în tot ceea ce înseamnă educarea consumatorilor, în tot ceea ce înseamnă, eventual, educarea inclusiv a sistemului bancar. Dar nu înţeleg de ce examinarea în urma predării acestor cursuri fulminante trebuie să o facă aceeaşi instituţie. (..)
Repet, Banca Naţională să se ocupe de ceea ce ştie mai bine sau aparent ştie mai bine şi să ne lase pe noi să ne facem treaba exact aşa cum trebuie. Şi cum s-a dovedit că am făcut-o foarte bine, cel puţin în ultimii 20 de ani. Discutam prin adrese, este adevărat, cu Banca Naţională, încercând să înţeleg, de exemplu, care este explicaţia logică pentru care tânărului consumator în raport cu banca, pentru că acela este în anul unu de raport cu instituţia bancară, de ce îi calculăm un grad de îndatorare numai la acordarea creditului”, a subliniat șeful ANPC.
Tot el a adus în discuție și tema creșterii exponențiale a ratelor.
„Cumva devine neimportant dacă respectivul consumator mai mănâncă în lunile următoare, atunci când ratele cresc exponenţial? Ni s-a răspuns ceva ce mi-a înfierbântat foarte tare creierul, pentru că nu am înţeles argumentul logic. A fost cumva eschivat, în opinia mea”, a explicat Horia Constantinescu.
Reprezentantul ANPC susține că consumatorii nu știu ce înseamnă IRCC sau ROBOR. El a subliniat și oferirea de explicații față de consumator în legătură cu importanța gradului de îndatorare și cu modul de evoluție al acestuia. El a concluzionat că este necesară o mai bună comunicare față de consumator, care de obicei nu înțelege termenii economici.
„Cred că este important să-ţi plăteşti utilităţile pentru a locui în casa pe care ai luat-o cu ajutorul creditului bancar într-un mod civilizat. Dacă se şi naşte un copil, şi încă un copil, aceştia mănâncă, se şi îmbracă şi au şi ambiţia să meargă la şcoală. Şi atunci iată că gradul de îndatorare iniţial cu siguranţă nu va mai răspunde exigenţelor ulterioare prin care împrumutatul trece mai departe.
Trebuie să comunicăm, da, într-adevăr, mult mai bine consumatorilor. (…) Pentru că, aşa cum spuneam, habar n-au ce înseamnă IRCC sau ROBOR”, a punctat el.