Inspectorii Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC) vor analiza, în perioada următoare, promoţiile comercianţilor pentru a vedea dacă scumpirile de la raft sunt sau nu motivate, a declarat, miercuri, preşedintele instituţiei, Bogdan Marcel Pandelică.
"În privinţa preţurilor, aşteptăm poziţia Consiliului Concurenţei în raportul pe care îl vor întocmi. ANPC poate avea o poziţie pe culoarul său de atribuţii şi competenţe dacă a existat sau există o scumpire fără motivaţie pe promoţiile făcute în perioada următoare. Aici poate să fie o practică înşelătoare la adresa consumatorilor pentru că, practic, îl direcţionează şi influenţează intenţia de cumpărare. Vom urmări, aşadar, în perioada următoare toate aceste promoţii. Amenzile în aceste cazuri pot ajunge până la 100.000 de lei", a spus Pandelică, citat de Agerpres.
În ceea ce priveşte subiectul dublului standard la alimente, oficialul ANPC a precizat că, în decembrie, va avea loc o discuţie la nivel înalt cu oficiali ai Uniunii Europene.
"Problema dublului standard la alimente este un subiect care va fi luat în discuţie la high level, la nivelul Uniunii Europene, în data de 6 decembrie. Acolo vor fi participanţi şi din România la fiecare nivel înalt al autorităţilor şi vom vedea care sunt paşii în perioada următoare pe care legislaţia europeană îi va face. Au fost o serie de întâlniri pe acest subiect, s-au extras câteva concluzii, iar una dintre acestea este armonizarea tipului de evaluare şi control la nivelul laboratoarelor pentru a avea aceeaşi metodă de evaluare a probelor. Un alt pas este posibila modificare a legislaţiei privind produsele şi producătorii care vin cu astfel de produse în ţările din Uniunea Europeană, dar şi în cele din centrul şi estul Uniunii Europene. Ar exista o modalitate prin care să nu mai existe această posibilitate de modificare a reţetei şi gustului", a subliniat şeful ANPC.
Pandelică a precizat, totodată, că autoritatea de control pentru protecţia consumatorilor are în plan demararea unor teste pe cinci tipuri de produse, acţiune ce se va întinde pe cel puţin şase luni.
"Noi am luat în discuţie să facem pe o perioadă de timp câte cinci teste pe produse din toate domeniile. Vorbim despre produse din lapte, din carne, conserve, fructe sau legume. Deci, produse care se regăsesc în coşul zilnic de cumpărături al românilor. Testele sunt continue, se desfăşoară pe o perioadă de cel puţin şase luni. Vom vedea dacă va fi nevoie de mai mult timp. În paralel, vă spuneam, vom merge la Comisia Europeană pentru discuţii. În legătură cu aceste teste, s-a făcut o proiecţie şi urmează în perioada decembrie, ianuarie, februarie etc. să avem acest tip de analiză pe câte cinci tipuri de produse pentru a vedea dacă produsul din vest corespunde cu cel din est. La prima evaluare, pe cele 29 de produse, a existat acordul autorităţilor din statele membre, fie că vorbim despre Germania, Belgia sau Austria, pentru a permite celor care au făcut aceste evaluări să ia aceste produse din rafturi şi să le compare cu produsele similare", a afirmat preşedintele ANPC.
Potrivit raportului de activitate al Autorităţii, în cei zece ani de activitate ai ANPC au fost soluţionate peste 700.000 de reclamaţii, iar valoarea amenzilor aplicate a depăşit un miliard de lei. Cele mai multe plângeri (peste 30%) au vizat sectorul alimentar, urmate de cele din sectorul nealimentar, cu o pondere de circa 20%, precum şi din domenii precum: servicii financiar-bancare, servicii de telefonie, servicii în zona turistică sau plângeri depuse de consumatori, care au achiziţionat servicii de transport.
Centrul European al Consumatorilor din România, împreună cu Centrul European al Consumatorilor din Bulgaria, au organizat, miercuri, o conferinţă prilejuită de marcarea a 10 ani de la aderarea României la Uniunea Europeană.
La 1 ianuarie 2008, ECC România şi ECC Bulgaria s-au alăturat Reţelei ECC-Net pentru a-i sprijini pe cetăţenii UE în domeniul achiziţiilor transfrontaliere.
Reţeaua Centrelor Europene ale Consumatorilor (ECC-Net) include 30 de centre din toate cele 28 de state membre ale UE, Islanda şi Norvegia. Centrele oferă informaţii, consiliere şi asistenţă gratuite şi personalizate clienţilor care au probleme cu tranzacţiile transfrontaliere efectuate într-o altă ţară din cadrul reţelei.