ANPM, despre acordurile de mediu pentru proiecte de infrastructură

În anul 2024, peste 1.500 de kilometri de șosele și căi ferate au primit acorduri de mediu, urmând să fie construite în anii următori, a declarat președintele Agenției Naționale pentru Protecția Mediului (ANPM), Laurențiu Alexandru Păștinaru.

Alți aproximativ 1.000 de kilometri de infrastructură rutieră și feroviară se află în procedură de evaluare a impactului asupra mediului, în vederea emiterii sau revizuirii actelor de reglementare.

Conform raportului anual al Serviciului Autorizări și Evaluare Impact din cadrul ANPM, în 2024 au fost derulate:

  • 18 proiecte de infrastructură rutieră, propuse de Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR);
  • 7 proiecte de infrastructură feroviară, gestionate de Compania Națională de Căi Ferate (CFR);
  • 4 proiecte de navigație;
  • un proiect de ecologizare a Dunării;
  • un proiect de prospecțiuni geologice;
  • 4 proiecte de telecomunicații;
  • 2 proiecte pentru amenajare hidroenergetică.

Progrese în emiterea acordurilor de mediu

Laurențiu Alexandru Păștinaru a explicat că numărul proiectelor de infrastructură a crescut semnificativ, ceea ce a dus la îmbunătățiri vizibile în circulația rutieră și feroviară. Aproximativ 2.500 de kilometri de autostrăzi, drumuri expres și căi ferate au fost în procedură de evaluare în 2024, dintre care 60% au fost finalizate cu acorduri de mediu, iar restul de 40% se află încă în procedură, conform Legii 292/2018.

„De la un an la altul, a crescut numărul proiectelor de infrastructură, iar acest lucru se vede deja în multe locuri din ţară, unde se circulă mai bine pe şosea sau pe calea ferată. Aproape 2.500 de kilometri de autostrăzi, drumuri expres şi căi ferate s-au aflat în procedură de evaluare pe tot parcursul anului trecut, 60% din acestea fiind deja finalizate cu acorduri de mediu sau cu revizuiri de acorduri de mediu, iar celelalte 40% aflându-se în procedură, conform Legii 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului”, a susţinut Păştinaru, citat în comunicat.

În privința proiectelor deja aprobate:

  • S-au finalizat acordurile de mediu pentru aproximativ 760 de kilometri de autostrăzi și drumuri expres.
  • S-au finalizat acordurile pentru peste 740 de kilometri de infrastructură feroviară.

„Munca din cadrul Direcţiilor Controlul Poluării şi Reglementări şi Conservarea Naturii, Biodiversitate este extrem de importantă în derularea procedurilor de evaluare a impactului asupra mediului, în cazul tuturor proiectelor de anvergură, care se desfăşoară pe teritoriile mai multor judeţe. După analiza tehnică a fiecărui proiect propus spre aprobare, experţii noştri verifică amplasamentele proiectelor, participă la Comisiile de Analiză Tehnică, urmăresc propunerile formulate în timpul dezbaterilor publice, abia apoi redactează Decizia etapei de încadrare, în vederea emiterii Acordului de mediu”, a explicat preşedintele ANPM.

Proiecte aflate în evaluare

Printre proiectele care se află în procedură de evaluare a impactului asupra mediului se numără:

  • Autostrada Baia Mare – Suceava, lot II Bistrița – Vatra Dornei (62,137 km);
  • Autostrada București – Alexandria (77,02 km);
  • Drum expres Buzău – Brăila (112,440 km);
  • Drum expres București – Târgoviște (62,21 km);
  • Drum expres DN 7C – Transfăgărășan (26,8 km);
  • Drum expres Găești – Ploiești (81,576 km);
  • Autostrada Filiași – Drobeta Turnu Severin (82,658 km);
  • TransRegio Brăila – Slobozia – Drajna – A2 și Chiciu – Drajna (170,9 km);
  • Modernizarea liniei de cale ferată Coșlariu – Cluj-Napoca (106,35 km);
  • Reparații capitale pe linia de cale ferată Buzău – Făurei, Fir II (38,60 km).

Președintele ANPM a subliniat importanța activității Direcțiilor Controlul Poluării și Reglementări și Conservarea Naturii în analiza proiectelor, verificarea amplasamentelor, participarea la comisii tehnice și redactarea deciziilor necesare emiterii acordurilor de mediu.