"Ca urmare a activităţi de monitorizare, am constatat că există posibilitatea ca în următoarea iarnă să există anumite turbulenţe, ca urmare a faptului că gazele din producţia internă din depozite să aibă preţul mult mai mare decât preţul gazelor importate. Aceste disproporţii produc pierderi financiare pentru actorii din sistem, care, în final, erau transpuse în facturile tuturor consumatorilor de gaze. (…) Gazele de import vor avea un preţ de 70 de lei pe MWh, iar gazele din producţia internă înmagazinată vor avea 80 de lei pentru cele înmagazinate la 1 iulie şi 86 de lei cele înmagazinate după această dată", a spus Havrileţ.
El a precizat că, în cazul în care de la 1 iulie va exista o creştere de 10% la preţul de producţie internă, aşa cum prevede actualul calendar de liberalizare, furnizorii de gaze pentru consumatorii casnici vor fi obligaţi să realizeze un coş de gaze care să aibă cel mai mic preţ. Practic, se poate ajunge şi la 70% import, dacă în acest fel coşul va fi cel mai ieftin, a susţinut preşedintele ANRE.
"Dacă va fi o creştere de 10% la preţul de producţie internă, vom solicita furnizorilor care alimentează piaţa reglementată să asigure preţul cel mai mic al coşului de gaze. Aceasta, în traducere liberă, înseamnă îndreptarea către import şi fără să fie consumată producţia internă înmagazinată, ceea ce ar produce pierderi pentru producători şi furnizori, pentru că ei s-au pregătit pentru iarnă şi au consumat resurse financiare pentru a înmagazina gaze", a subliniat el.
Havrileţ a mai spus că ar recomanda menţinerea programului de liberalizare, dar fără instituirea unor preţuri pentru producţia gazelor naturale.
"Mai exact, pentru a se da posibilitatea consumatorilor să fie alimentaţi din sursele cele mai ieftine, preţurile de producţie internă ar trebui să fie lăsate la liber. Consider că vom găsi o soluţie împreună în ceea ce priveşte o analiză şi o decizie care să ducă la formarea celui mai mic preţ pentru consumatorul casnic. În mod cert, preţul final al gazului nu va creşte cu 10%. În preţul final există şi alte elemente. Există capacitatea de a importa mai ieftin, ceea ce, în final, în cel mai rău caz, va duce la o creştere de 2-3%. Dar tocmai acest lucru avem în vedere, că nu ar fi nevoie de o modificare de preţ la producţia internă", a continuat Havrileţ.
În România un consumator casnic are un coş în care intră trei categorii de gaze: cele de producţie internă curentă, care au cel mai mic preţ, gaze naturale din producţia internă înmagazinate, care din acest an o să aibă un preţ mai mare decât al celor de import, şi gazul de import. Luând în considerare aceste trei elemente, ANRE stabileşte proporţional preluarea unor cantităţi din aceste categorii astfel încât preţul final să fie cel mai mic.
În urmă cu o săptămână, Victor Grigorescu, ministrul Energiei, a declarat că suspendarea calendarului de liberalizare a pieţei gazelor ar trebui fundamentată pe o analiză tehnică, altfel vor fi create false dezbateri.
El a fost întrebat ce răspuns are Ministerul Energiei la solicitarea Autorităţii de Reglementare în Energie privind suspendarea calendarului de liberalizare, care prevede scumpirea gazelor cu 10% de la 1 iulie. Aceasta, în condiţiile în care preţul gazelor pe pieţele internaţionale a ajuns la nivelul celor de producţie internă şi este în scădere.
"Orice decizie ar trebui fundamentată pe un studiu. Am solicitat un studiu pe baza căruia să ne fundamentăm o anumită abordare, altfel riscăm să emitem opinii şi să creăm false dezbateri", a precizat ministrul.
El a repetat faptul că nu a auzit decât păreri pe această temă. "Înainte să ne dăm cu părerea, ar trebui să vedem dacă sunt lucruri bazate pe o analiză tehnică. Am auzit păreri, păreri", a adăugat Grigorescu.
Autoritatea Naţională de Reglementare în Energie (ANRE) a solicitat Ministerului Energiei abrogarea, de la 1 iulie, a Hotărârii de Guvern prin care a fost instituit calendarul de liberalizare a pieţei gazelor naturale pentru populaţie, a anunţat preşedintele ANRE, Niculae Havrileţ, la mijlocul lunii mai.
"Am avut acum câteva zile o întâlnire la Ministerul Energiei, unde am prezentat această situaţie. Am considerat că este important ca iniţiatorul Hotărârii de Guvern care a instituit acest calendar să ştie că la ora actuală evoluţia pieţei gazelor naturale este una favorabilă pentru liberalizare. Este momentul cel mai propice pentru finalizarea liberalizării. Practic, am solicitat ca Hotărârea de Guvern care impune creşterea preţurilor la consumatorul casnic cu 10% de la 1 iulie să fie abrogată şi să rămânem la preţul de 60 de lei pe MWh, cât este astăzi, ca preţ de referinţă, urmând ca piaţa să stabilească adevăratul preţ, dar să nu plecăm de la 66 de lei sau chiar 72 de lei aşa cum este prevăzut în calendarul de liberalizare", a susţinut oficialul ANRE.
El a adăugat că, potrivit calendarului de liberalizare, la 1 iulie se prevede o creştere a preţurilor reglementate de 10%, de la 60 de lei pe MWh la 66 de lei pe MWh. Însă, acest lucru ar însemna ca preţul reglementat să devină mai mare decât cel de pe piaţa liberă, care este de circa 63 de lei pe MWh.
"Ministerul Energiei solicită o analiză şi un studiu de impact prin care să arătăm că nu există o posibilitate de revenire a unor preţuri foarte mari, în sensul că ar exista un pericol ca în perioada de iarnă să se reîntoarcă preţurile. Există posibilitatea ca statul să reconsidere conceptul de consumator vulnerabil şi, în cazul în care s-ar întoarce preţurile în sensul creşterii, să aibă grijă de consumatorii vulnerabili, dar doar de aceştia. Aşa cum vedem evoluţia petrolului, de care depinde preţul gazelor, piaţa petrolului rămâne la un nivel mic, iar în următoarea perioadă de nouă luni nu vedem o modificare importantă, dar trebuie să ne gândim că următoarea perioadă de nouă luni este un an gazier. Deci, în anul gazier 2016 – 2017, nu vedem o modificare a preţului", a continuat Havrileţ. AGERPRES