Antena 3, victima unui atac de tip phishing

Românii care folosesc internetul s-au confruntat din nou cu o campanie de tip phishing. De această dată, infractorii virtuali au folosit identitatea site-ului Antena 3 CNN și numele jurnalistului Robert Turcescu.

Campania a fost semnalată de Consiliul Național al Audiovizualului (CNA), care a făcut o sesizare către Directoratul Național de Securitate Cibernetică (DNSC) în urma creșterii numărului de site-uri clonate în ultima perioadă.

Aceste campanii de phishing implică simulări ale site-urilor unor publicații din România. A mai fost folosită şi imaginea Kanal D, spre exemplu, şi a emisiunii realizate acolo de Denise Rifai.

Infractorii se folosesc de site-uri cunoscute și de persoane cu notorietate din România pentru a crea reclame și știri false.

În ceea ce privește Antena 3 CNN, situația de acum nu este una singulară. Site-ul a mai fost implicat într-un deep fake cu profesorul Leon Dănăilă.

robert turcescu phishing
SURSA FOTO: Antena 3 CNN
atac phishing antena 3 turcescu
SURSA FOTO: Antena 3 CNN

Robert Turcescu a reacționat dur

De asemenea, Robert Turcescu a reacționat, afirmând că astfel de fake-uri sponsori­zate pe Facebook sunt un fenomen prezent și în cazul altor personalități publice, precum Andreea Marin, Mihai Gâdea, Dan Negru, Irinel Columbeanu și alții.

În postarea sa pe Facebook, Turcescu a subliniat că, deși platforma Facebook aplică restricții pentru diverse subiecte, nu reacționează în mod adecvat la apariția unor astfel de fake-uri. El a solicitat platformei să trateze această problemă cu seriozitate. În plus, a asigurat publicul că nu a fost reținut de autorități. El respinge astfel afirmațiile false prezentate în campania de phishing.

”Nenumărați amici virtuali mi-au semnalat apariția acestor fake-uri SPONSORIZATE pe Facebook. Două chestii am de zis:

  • platforma lui Zuckerberg te blochează dacă miști in front când vine vorba de vaccin, de LGBT si multe altele, dar n-are nicio tresărire când apar astfel de fake-uri.
  • motiv pentru care va rog sa-i transmiteți lui Facebook si lui Mark mai ales, ca nu m-a reținut nimeni și că încă au ocazia să mă pupe in cur.

PS: nu sunt singurul in situația asta, am văzut fake-uri identice cu Andreea Marin, cu Mihai Gâdea, Dan Negru, Irinel Columbeanu si alții…”, a transmis Robert Turcescu.

Robert Turcescu
Robert Turcescu (SURSA FOTO: Inquam Photos / Octav Ganea)

Cum funcționează phishing-ul?

Phishing-ul funcționează prin atragerea unei victime cu e-mailuri cu aspect legitim (dar fraudulos) sau alte comunicări de la un expeditor de încredere (sau uneori aparent disperat) care convinge victimele să furnizeze informații confidențiale – adesea pe un site web care pare a fi convingător de legitim. Uneori, pe calculatorul victimei sunt descărcate și programe malware sau ransomware.

Phisherii folosesc frecvent tactici precum frica, curiozitatea, sentimentul de urgență și lăcomia pentru a-i determina pe destinatari să deschidă fișiere atașate sau să facă clic pe link-uri.

Atacurile de phishing sunt concepute astfel încât să pară a proveni de la companii și persoane fizice legitime.

Infractorii cibernetici inovează continuu și folosesc tehnici din ce în ce mai sofisticate, inclusiv spear phishing (un atac îndreptat către o anumită persoană sau un anumit grup) și alte strategii, pentru a păcăli utilizatorii să facă clic.

De ce sunt atacurile de phishing atât de eficiente?

Phishing-ul este eficient deoarece exploatează vulnerabilitățile naturii umane, inclusiv:

  • tendința de a avea încredere în ceilalți
  • de a acționa din curiozitate
  • de a răspunde emoțional la mesaje urgente

Iar atacurile de phishing sunt din ce în ce mai ușor de realizat. Kiturile de phishing sunt disponibile cu ușurință pe darkweb. Este o activitate cu un risc relativ scăzut pentru atacatori, adresele de e-mail în masă fiind ușor de obținut și e-mailurile fiind practic gratuite pentru a fi trimise.