Compania Antibiotice SA a prezentat recent rezultatele financiare din 2018, iar acestea sunt cât se poate de bune. Aceasta şi-a crescut profitul, concomitent cu o serie de investiţii atent calculate, reuşind să îşi păstreze calitatea de lider de piaţă pe mai multe segmente.
În cadrul Adunării Generale a Acţionarilor societății Antibiotice SA, desfăşurată joi, 18 aprilie 2019, au fost aprobate situaţiile financiare auditate ale anului 2018, s-a stabilit modul de repartizare a profitului net aferent anului 2018, precum și valoarea dividendului brut pe acțiune, se arată într-un comunicat remis pe adresa redacţiei.
Rezultate economico-financiare auditate ale anului 2018 – majorare cu 8% a veniturilor din vânzări și cu 2% a profitului după impozitare Urmărind obiectivele strategice cu accent pe internaționalizarea afacerii, în anul 2018 performanța companiei Antibiotice a marcat o creștere cu 8% a veniturilor din vânzări comparativ cu anul 2017, ajungând la valoarea de 364.576.466 lei. De asemenea, societatea a înregistrat în aceeași perioadă un profit net în creștere cu 2%, atingând valoarea de 34.303.788 lei și un profit din exploatare care a crescut cu 5% ajungând la valoarea de 39.312.791 lei.
Rezultatele financiare ale anului 2018 reflectă un amplu program de gestionare a activității cu efecte asupra rentabilității afacerii și reducerii impactului considerabil generat de taxa clawback, care a crescut cu 25% comparativ cu anul 2017, ajungând la 36.484.667 lei depășind astfel valoarea profitului net.
Creștere cu 9,4% a cifrei de afaceri pe piața din România Pe piața internă Antibiotice a înregistrat o creștere a cifrei de afaceri cu 9,4% în 2018 comparativ cu anul 2017 (conform notelor explicative la situațiile financiare). În aceeașinperioadă, potrivit datelor firmei de studii de piață Cegedim România, vânzârile din farmacii și spitale au înregistrat o majorare de 7,4 procente, ajungând la valoarea de 339,3 milioane lei. În aceste condiții, Antibiotice își menține poziția de lider pe segmentul medicamentelor generice și OTC comercializate în spitale, cu o valoare de 85,8 milioane lei în 2018, în creștere cu 8%, față de valoarea înregistrată în 2017 (79,5 milioane lei), având o cotă de piață de 18%.
Totodată, portofoliul valorificat în anul 2018 a permis menținerea poziției de lider pentru pulberi injectabile (cota de piață 72%) cât și din punct de vedere al unităților vândute pe segmentul unguente (cota de piață 26%) și supozitoare (cota de piață 42%). Pe segmentul medicamentelor generice și OTC, compania ocupa locul 3, cu o cotă de piață de 5%, în timp ce în topul medicamentelor fără prescripție medicală și suplimente alimentare (OTC), societatea Antibiotice ocupă locul 13 dintr-un total de 221 companii, în urcare cu o poziție comparativ cu anul 2017.
În 2018, procentul de creștere înregistrat de Antibiotice pe acest segment este de 14,4%, fiind egal cu cel înregistrat de piața totală de profil (14,4%). Exporturile au ajuns la 35% din total vânzări. Nistatina comercializată în peste 50 de țări. Exporturile au înregistrat valori mai mari cu 6% față de anul precedent, ajungând la valoarea de
124 milioane lei (31,5 milioane USD) reprezentând astfel 35% din total vânzări.
Produsul Nistatină, care reprezintă 52% din valoarea exportului, a înregistrat o creștere cu 10% față de 2017, fiind utilizat de producători din peste 50 de țări ca materie primă pentru fabricația de comprimate, suspensii orale, preparate topice (creme, unguente) și ovule.
Vânzări mai mari cu 37% în Vietnam. O nouă reprezentanță deschisă în Ucraina. Principala piață în creștere în 2018 a fost cea a Asiei, rezultat al deschiderii reprezentanței
proprii din Vietnam prin care s-au realizat vânzări mai mari cu 37%. În anul 2018, Antibiotice a inaugurat cea de-a treia reprezentanță în piețele internaționale, de
această data în Ucraina, o piață emergentă, cu ritm de creștere anuală de peste 15%.
Prin această strategie de expansiune teritorială, compania își extinde aria de dezvoltare în zona Rusia-CSI pentru portofoliul de produse finite. Începând cu 2020 vor fi lansate primele produse cu brand propriu, în cadrul parteneriatelor încheiate cu distribuitorii și lanțurile de farmacii locale.
Această reprezentanță se alătură celor deschise în anii anteriori în Vietnam și Republica Moldova care sunt modele de succes ale implementării unei strategii de creștere organică într-un teritoriu, prin transformarea oportunităților de piață în politici de produs, promovare și distribuție.
În paralel, s-au pus bazele unor colaborări pe piețe noi din Africa cum ar fi: Tunisia, Africa de Sud, Etiopia și Asia de Sud-Est – Filipine și Hong Kong, premise pentru dezvoltarea businessului începând cu 2020.
Principalele investiții în 2018
Investițiile realizate de Antibiotice în anul 2018 au avut în plan central noua secție de produse topice, care se dorește a fi cea mai modernă din Europa de Sud-Est și care a presupus investiții de 22.607.501 lei (echipamente, camere curate și instalații de utilități). Punerea sa în funcțiune în anul 2020, va propulsa exporturile de produse topice pe piețe cheie din Europa, SUA și Canada.
Totodată, investiții substanțiale s-au realizat și în demersul de aliniere la prevederile legislației europene și americane privind combaterea contrafacerii în industria farmaceutică. Valoarea totală a resurselor alocate în ultimii 2 ani pentru echipamente de serializare și software s-a ridicat la 20 milioane lei (4,4 milioane de euro).
Aprobarea repartizării profitului net aferent anului 2018, fixarea dividendului brut pe acțiune și stabilirea termenului de plată În urma supunerii la vot, în şedinţa AGA, acţionarii companiei au hotărât repartizarea profitului net pentru anul 2018 cât și valoarea dividendului brut pe acțiune, pentru anul financiar 2018, de 0,009991506 lei.
Plata dividendelor aferente anului 2018 se va efectua începând cu data de 20.09.2019, conform prevederilor legale în vigoare.
Profitul contabil în valoare de 34.303.788 lei aferent exercitiului 2018 a fost repartizat după cum urmează:
Antibiotice în 2018:
– lider mondial și standard de calitate la nivel internațional pentru substanța activă Nistatină;
– 35% din cifra de afaceri este realizată din vânzările la export;
– locul 3 în topul producătorilor de medicamente generice și medicamente fără prescripție medicală (OTC) din România;
– lider din punct de vedere al unităților terapeutice valorificate pe forma de administrare pulberi injectabile – cotă de piață 72%.;
– liderul pieței românești de unguente – cotă de piață 26%;
– liderul pieței românești de supozitoare – cotă de piață 42%;
– principalul producător de medicamente generice destinate consumului din spitale;
– venituri din vânzări în creștere cu 8% comparativ cu anul 2017;
– profit net în creștere cu 2% față de anul 2018;
– profit din exploatare în creștere cu 5% comparativ cu anul 2017.