Decizie fără precedent in Italia. Autoritatea Antitrust Italia a amendat Facebook cu 7 milioane de euro pentru nerespectarea avertismentelor transmise. Ce a făcut rețeaua de socializare și cum au fost afectați utilizatorii?
Autoritatea Antitrust Italia sancționează din nou Facebook pentru prelucrarea „înșelătoare” a datelor abonaților. Potrivit autorității, companiile Facebook Ireland Ltd. și Facebook Inc. „nu au respectat avertismentul de eliminare a practicii incorecte privind utilizarea datelor utilizatorilor și nu au publicat declarația de rectificare solicitată de autoritate”, care a fost prescrisă în prevederea emisă împotriva lor, în noiembrie 2018.
Astfel că acum primește o amenda de 7 milioane de euro: cu siguranță nu este un factor de descurajare pentru rețeaua de socializare, care anul trecut a înregistrat profituri de 29 de miliarde de dolari, arată Il Fatto.
În 2018, Autoritatea Antitrust a constatat că Facebook „a indus prin înșelăciune utilizatorii să se înregistreze pe platforma sa, neinformându-i imediat și în mod adecvat – în timpul activării contului – cu privire la activitatea de colectare, cu intenție comercială, a datelor furnizatate de ei și, în general, cu privire la scopurile remuneratorii care stau la baza serviciului, subliniind gratuitatea”, amintește un comunicat.
Ce informații furniza Facebook
Totodată, potrivit Antitrust, informațiile furnizate de Facebook „erau generice și incomplete și nu furnizau o diferență adecvată între utilizarea necesară a datelor pentru personalizarea serviciului (cu obiectivul de a facilita socializarea cu alți utilizatori) și utilizarea datelor pentru desfășurarea de campanii publicitare specifice”.
Pe lângă sancționarea dată Facebook în valoare de 7 milioane de euro, Autoritatea a interzis răspândirea ulterioară a practicii înșelătoare și a dispus publicarea unei declarații de rectificare pe homepage a site-ului de internet al companiei pentru Italia, pe aplicația Facebook și pe pagina personală a fiecărui utilizator italian înregistrat. Însă ancheta a făcut posibilă constatarea faptului că cele două companii nu au publicat declarația de rectificare și nu au încetat practica incorectă constatată:
„În ciuda faptului că a eliminat cererea de gratuitate la înregistrarea pe platformă, încă nu a fost furnizată o informație clară și imediată cu privire la colectarea și utilizarea datelor utilizatorilor în scopuri comerciale”.
Potrivit Autorității, sunt informații de care consumatorul are nevoie pentru a decide dacă se alătură serviciului, în lumina valorii economice asumate pentru Facebook din datele cedate de utilizator, care constituie plata în sine pentru utilizarea serviciului.