Piaţa muncii nu şi-a închis porţile pentru toată lumea. Pe site-urile de recrutare apar din ce în ce mai multe anunţuri de angajare pentru poziţii cheie. Antreprenorii care au profitat de criză pentru a reduce salariile angajaţilor de top au toate şansele să rămână fără manageri. Oamenii buni îşi găsesc întotdeauna locuri de muncă, asa că, în plină criză, pentru a-i păstra, companiile le oferă stimulente financiare. După concedieri vin creş
Piaţa muncii nu şi-a închis porţile pentru toată lumea. Pe site-urile de recrutare apar din ce în ce mai multe anunţuri de angajare pentru poziţii cheie.
Antreprenorii care au profitat de criză pentru a reduce salariile angajaţilor de top au toate şansele să rămână fără manageri. Oamenii buni îşi găsesc întotdeauna locuri de muncă, asa că, în plină criză, pentru a-i păstra, companiile le oferă stimulente financiare.
După concedieri vin creşterile salariale
Daniel Enescu, preşedintele companiei de consultanţă Daedalus Group, susţine că această criză a dus la crearea unor fenomene bizare pe piaţa muncii. Sunt multe firme care, pe de o parte fac disponibilizări, iar pe de altă parte măresc salariile. Deşi aceste acţiuni par oarecum ciudate pentru o perioadă de recesiune, Enescu susţine că organizaţiile trebuie să fie în continuare la nivelul aşteptărilor angajaţilor de pe poziţii cheie, întrucât aceştia sunt vânaţi în permanenţă de alte organizaţii. „Piaţa muncii nu s-a închis pentru toată lumea, ci doar pentru cei care nu aveau un avantaj competitiv al lor, cei care erau angajaţi în virtutea inerţiei. Pentru cei care au valoare pe piaţă aş putea spune că lucrurile nu se schimbă foarte puternic. Puterea lor de negociere rămâne constantă şi în aceste vremuri şi astfel putem observa firme care, pe de o parte fac restructurări, pe de altă parte cresc salariile. Astfel se creează o echitate în interiorul firmei”, explică preşedintele Daedalus Group.
Poziţiile cheie conduc în topul anunţurilor de recrutare
Statisticile primilor trei jucători din recrutarea online confirmă o creştere a numărului de locuri de muncă pentru angajaţii de top. „Joburile pentru funcţii de middle-management şi management publicate în ultimele şase luni, reprezintă aproximativ 70% din numărul total de joburi publicate pe site”, a declarat pentru capital.ro Laura Chilom, HR Consultant al site-ului de recrutare eJobs.
Indecizia îi caracterizează însă pe unii angajatori atunci când postează anunţurile de recrutare, motiv pentru care selectează mai multe niveluri de experienţă. „Ca nivel de carieră, pe BestJobs avem opţiunile: fără experienţă, entry-level, middle level şi senior level. O mare parte dintre anunţurile prezente pe site sunt activate pentru niveluri de carieră multiple, fapt ce face irelevantă o statistică pe categorii”, explică Roxana Timofte, PR Representative al portalului de recrutare BestJobs, deţinut de compania Neogen.
Începutul anului, deschiderea sezonului de vânătoare la poziţii de top
La început de an se numără… locurile de muncă vacante pe poziţiile de top. „Pragul superior al anunţurilor publicate în 2009 pentru funcţii de middle-management şi management este reprezentat de luna ianuarie, 5.400 anunţuri, în timp ce luna august reprezintă pragul inferior cu 2.900 anunţuri. În 2008, tot luna ianuarie a fost cea care a înregistrat cel mai mare număr de anunţuri, 11.000, iar cel mai mic a fost înregistrat în luna decembrie, 2.800 joburi”, susţine Laura Chilom.
Vânzările, managementul,consultanţa şi ingineria au fost domeniile cap de afiş cu cele mai multe joburi pe site-ul BestJobs în luna martie. „Raportat la intervalul ianuarie – iulie 2009, luna cu cele mai multe anunţuri activate pe opţiunea senior level a fost martie, 30,5% dintre ofertele activate vizând aceste poziţii. În aceeaşi perioadă, luna în care am înregistrat cele cele mai puţine oferte în care era setată şi opţiunea senior level a fost ianuarie, doar 23,74% din numărul total. Primele trei domenii cu cele mai multe oferte senior level activate în ianuarie au fost: Vânzări, Internet/New Media, Elevi/Studenţi”, a declarat Roxana Timofte.
„Explicaţia este simplă – după sărbătorile de iarnă se înregistrează în fiecare an un reviriment al recrutărilor din piaţă. Fiecare companie îşi împrospătează echipa şi preferă să facă acest lucru cu posibilitatea unei perioade de probă până la începutul verii – de aceea, apogeul în recrutare se regăseşte în lunile februarie-martie”, completează Mariana Frîncu, project manager Myjob.
Locuri de muncă vacante
„În ceea ce priveşte domeniile în care companiile au cele mai multe solicitări de angajare, menţionăm: IT, Achiziţii/Logistică/Aprovizionare, Vânzări/Comerţ, Transporturi/Distribuţie/Depozitare, Construcţii/Instalaţii/Amenajări, Producţie. Un număr mai scăzut de anunţuri pentru middle level şi manager/executive position faţă de aceeaşi perioadă a anului 2008, se înregistrează în domenii ca Finanţe/Contabilitate, Bănci, Audit/Consultanţă”, a menţionat Laura Chilom.
“Principalele domenii în care se caută specialişti la nivel de management sunt vânzările şi marketingul – de altfel, unele dintre cele mai prolifice domenii în recrutare per total, atât în 2008, cât şi în 2009. Anul acesta este firesc ca majoritatea companiilor să caute o abordare profesionistă în aceste departamente, tocmai pentru a impulsiona sau măcar menţine vânzările şi brandul de companie în această perioadă de criză”, explică şi Mariana Frîncu.
Cât de bine stau candidaţii la capitolul experienţă? Roxana Timfote susţine că 45% dintre candidaţi au menţionat în CV-uri stadiul middle şi senior level în aplicările din primul semestru din 2009. Alţi 25,5% aveau menţiunea fără experienţă, în timp ce 29,5% se poziţionau ca entry level.
Loteria joburilor
Perioada de valabilitate a unui anunţ postat este de 30 de zile, cu posibilitatea prelungirii acesteia în cazul în care compania nu găseşte angajatul ideal. Dar, cum criza le-a oferit o paletă largă de pretendenţi, angajatorii au de unde alege. „În momentul de faţă, companiile ce recrutează au posibilitatea să îşi aleagă candidatul potrivit dintr-un număr mult mai mare de CV-uri depuse, lucru ce se realiza mult mai greu în aceeaşi perioadă a anului 2008. Sunt joburi pentru care companiile primesc în jur de 3.000 de CV-uri pentru o singură poziţie, ceea ce înseamnă aproximativ 80% mai multe aplicaţii pentru un singur job, faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut”, explică Laura Chilom.
„Totuşi, dacă ne gândim că pentru unele poziţii se înregistrează un număr record de candidaţi, este posibil ca acestea să se ocupe încă de la primele interviuri. Cu atât mai mult cu cât există şi o tendinţă clară de scădere a pretenţiilor salariale din partea candidaţilor, iar companiile sunt şi ele mai puţin dispuse să ofere atât de uşor salariile din anii trecuţi”, explică Frîncu.
Peste 33.000 de joburi au fost înregistrate în lunile martie – august 2008 pe site-ul Myjob. Anul 2009 nu a mai fost, însă, la fel de bogat: oferta de locuri de muncă a fost cu 30% mai mică, depăşind cu puţin pragul de 23.000.
Ultimele şase luni ale acestui an au adus pentru utilizatorii site-ului de recrutare eJobs o ofertă în scădere cu 60% faţă de aceeaşi perioadă a lui 2008, doar 26.000 de joburi, dintre care circa 18.200 au fost pentru poziţii de top. În acelaşi interval din 2008 oferta de muncă era cu 250% mai mare decât acum, respectiv 65.000 de joburi.