În articolul anterior am prezentat problema comunicării și a relațiilor publice versus marketing în mediul de afaceri condus de femei din Brașov. În condițiile în care consumatorul devine din ce în ce mai pretențios, oferta este din ce în ce mai vastă, gradul de informare și preferințele versus nevoile aconsumatorulului final sunt din ce în ce mai complexe, necesitatea abordării problemei imaginii și atașamentului față de marcă este vitală. Ori construcția imaginii, și a atașamentului față de marcă, se realizează prin activitatea de PR.

Care sunt principalele criterii pe baza cărora o femeie antreprenor/manager alege un specialist PR, precum şi care sunt factorii decisivi în alegerea activităţii de PR în defavoarea activităţii de marketing, întrebări la care echipa independentă a încercat să afle răspunsul, acesta nefiind desigur exhaustiv.

Studiul a vizat determinarea atitudinii și opiniilor femeilor antreprenor/manager ale firmelor mici și mijlocii din Brașov legate de activitatea de PR și s-a desfășurat în perioada septembrie-noiembrie 2016, iar rata de răspuns a fost de 95%.

Chestionarul a cuprins 15 întrebări datele au fost colectate online, în timp real. S-a pornit de la ipoteza că activitatea de marketing este preferată de femeia antreprenor sau manager celei de comunicare constantă şi PR.

Cum alege femeia antreprenor/manager specialistul PR?

Majoritatea respondentelor care au derulat un contract cu un specialist in PR, respectiv 41%, l-au ales pe baza recomandărilor, 32% au ales sa apeleze la un specialist în PR pe baza creativității demonstrate prin campaniile derulate și în mai mica măsură, adică doar 27% au ales specialistul PR datorită reputației și premiilor castigate de-a lungul timpului.

Apartenența la organizații profesionale este un aspect ignorant de femeia antreprenor/manager din Brașov, care caută soluții creative pentru a dezvolta imaginea firmei pe care o are sau o conduce, rezultatele cat mai concrete, preferând totodată ca și canal de comunicare mediul rețelele sociale datorită posibilității măsurării rezultatelor campaniilor.

Care sunt cei mai importanți factori în selectarea unui PR?

De departe cel mai important factor, precizat de peste 90% dintre respondent, este experiența anterioară a specialistului și portofoliul de clienți/campanii. Cel de-al doilea factor se referă la reputația și notorietatea specialistului PR (84%), iar cel de-al treilea factor se referă la rezultatele percepute în a crea/schimba imaginea unor companii (66%).

De ce femeile antreprenor/manager din Brașov aleg marketing-ul în defavoarea PR-ului pentru marketing?

Ce mai simplă explicație este corelată cu lipsa informațiilor legate de existanța specialiștilor PR în Brașov (88%), dar și costurile suplimentare de concepție și eventual implementare a acțiunilor de PR pentru marketing (90%). În condițiile în care utilizarea ca și canal de comunicare a rețelelor sociale este preferată și eficientă – deși pe termen scurt – a investi în PR pentru marketing este o acțiune consioderată inutilă și ineficientă pe termen scurt (97%).

Totuși acțiunile de marketing aduc în mod direct clienși li implicit vânzări, în timp ce acțiunile de PR aduc recomandări despre produs/serviciu, fiind un instrument util de generare a legăturii pe termen lung cu marca, de atașament.

Concluzii parțiale

Afacerile mici și mijlocii conduse de femei din Brașov apelează la acțiuni de marketing, în defavoarea acțiunilor de PR, iar dacă totuși aleg forme neconvenționale de promovare a acțiunilor de marketing, aleg specialistul PR în funcție de recomandări și de portofoliu, de obicei apelând la agenții din București.
 

Articol scris de Dana Lupșa

Owner L.T.D Public Relations, lect.univ.dr.ec.