Acestea au vârste între  30 și 50 ani, locuiesc în mediul urban, au studii superioare și sunt centrate pe comerț. În plus, 35% dintre întreprinderile mici și mijlocii din România sunt conduse de femei, majoritatea în domeniul serviciilor și al comerțului.

Deși aflat pe locul 6, într-un top realizat recent, ca oraș având un mediu de business propice, plasat astfel din cauza lipsei aeroportului, Brașovul se înscrie pe lista orașelor mari în care numărul afacerilor demarate de femei este în creștere – cu 15% mai multe față de anul trecut, conform datelor statistice.

Dar cu toate că a comunica  este o caracteristică feminină, comunicarea și relațiile publice reprezintă o industrie cu un ritm scăzut de creștere în Brașov, atât din cauza lipsei specialiștilor și a firmelor mari, ca cele din București sau Cluj, dar mai ales a culturii comunitare care cultivă marketingul pur și nu PR pentru marketing.
În sprijinul acestei afirmații vin rezultatele unui studiu realizat recent de o echipă condusă de un specialist în comunicare, în orașul Brașov. Cercetarea a fost realizată pe bază de chestionar aplicat pe un eșantion de 150 firme mici și mijlocii, aparținând femeilor sau conduse de femei, din Brașov. Studiul a avut ca scop determinarea atitudinii și opiniei femeilor, care conduc sau dețin firme mici și mijlocii din Brașov, în legătură cu activitatea de comunicare și PR, s-a desfășurat în perioada septembrie-noiembrie 2016, iar rata de răspuns a fost de 95%%. Chestionarul a cuprins 15 întrebări datele au fost colectate online, în timp real. S-a pornit de la ipoteza că activitatea de marketing este preferată de femeia antreprenor sau manager celei de comunicare constantă și PR.
Am determinat în acest fel profilul antreprenoarei/managerului femeie care foloseste sau ar folosi servicii de PR și comunicare, și criteriile de alegere a unui specialist În PR și comunicare.

Cum arată femeia antreprenor/ manager care apelează la un specialist în PR?

Din totalul de 150 femei antreprenor sau manager ale unor firme mici sau mijlocii, doar 30% cunoșteau semnificația termenului PR, dintre aceștia, majoritatea, respectiv 92%, conducând sau având afaceri în domenii precum servicii de educație pentru copii sau tineri și servicii de consultanță, cu vârsta între 35 și 45 ani, studii superioare și cunoștințe în domeniul economic și/sau relații publice.

Ce cred femeile antreprenor/manager despre specialiștii în PR?

Mai mult de jumătate dintre respindente, respectiv 63%, nu au apelat niciodată la serviciile unui specialist în PR, motivele principale invocate fiind acelea că activitatea de marketing este eficientă (84%) și că nu știu că există specialiști PR în oraș (94%).
Dintre femeile antreprenor/manager care cunosc semnificația termenului de PR și care au derulat pe cont propriu, prin organizare internă, campanii de PR în ultimele 6 luni, majoritatea, respectiv 74%, au folosit instrumentele de comunicare pentru marketing, comunicând de fapt acțiuni de marketing. Majoritatea acestora, 98% au fost foarte mulțumite de rezultate – acestea fiind cuantificate în special prin impactul acțiunilor de marketing online, 80% fiind decise să apeleze din nou la astfel de campanii în următoarele 6 luni, și doar 4% intenționând să caute un specialist PR în următorul an.
Doar 20% dintre femeile antreprenor sau manager care au derulat campanii de PR consideră utilă o altă formă de PR – PR pentru CSR sau comunicare internă – și doar 31% sunt dispuse să investească în astfel de campanii de imagine cu rezultate pe termen lung, fără rezultate concrete, imediate, exprimate în creșterea vânzărilor.

Care sunt motivele pentru care femeia antreprenor/manager ar apela la un PR?

În top 3 al motivelor pentru care o o femeie antreprenor.manager ar apela la serviciile unui specialist în PR se află: oportunitatea dezvoltării brand-ului (88%), expunerea în mass-media și relația cu influencerii (75%), avantajele externalizării serviciilor (68%).

Concluzii parțiale
Deși comunicarea este apanajul femeilor, atunci când vorbim despre comunicarea de afaceri, în Brașov, sectorul este slab dezvoltat și inaccesibil din cauza informațiilor. Femeile antreprenor/manager cu afaceri mici sau mijlocii prefer să realizeze acțiuni de marketing – reduceri, promoții, join venture – pentru a crește pe termen scurt vânzările, în defavoarea acțiunilor de comunicare și relații publice constante, care ar conduce la dezvoltarea imaginii și brand awareness pe termen lung.

Care sunt principalele criterii pe baza cărora o femeie antreprenor/manager alege un specialist PR, precum și care sunt factorii decisivi în alegerea activității de PR în defavoarea activității de marketing, aflăm în articolul următor.

Articol scris de Dana Lupșa
Owner L.T.D Public Relations, lect.univ.dr.ec.