Obişnuinţa de a pune un croissant lângă cana de cafea a creat şi în România, încet, dar sigur, o piaţă estimată la circa 40 de milioane de euro. Investiţiile tind să se precipite, dar din vina cui?

Dragoş Petrescu, deţinătorul reţelei de restaurante City Grill, şi Remus Nica, proprietarul pubului Vintage şi unul dintre foştii acţionari ai restaurantelor Grandeur, au decis că acum este momentul cel mai potrivit pentru a intra pe una dintre cele mai promiţătoare pieţe, cea a produselor de panificaţie şi a patiseriilor fine, pe care s-au instalat confortabil reţelele French Bakery şi Paul. În 2009, piaţa  locală a patiseriilor era estimată la maximum 40 milioane de euro, fiind disputată de mai puţin de zece jucători importanţi. Ce i-a determinat totuşi pe cei doi să facă acest pas tocmai acum, când economia este încă departe de a trimite semnale de ieşire din criză? Motivele ar fi mai multe, iar o enumerare succintă a acestora ar include oportunităţile de pe piaţa spaţiilor comerciale, unde chiriile au scăzut considerabil, costurile relativ mici de operare ale unor astfel de unităţi comparativ cu cele ale afacerilor deţinute deja de fiecare dintre cei doi şi, evident, succesul reţelelor deja prezente în România, care a relevat că românii au o mare afinitate pentru produsele de patiserie cu arome franţuzeşti. Nu în ultimul rând, spune Dinu Cismărescu, unul dintre acţionarii lanţului de patiserii French Bakery, „românul trebuie să înţeleagă odată că nu există doar covrigul şi langoşul de la colţ“. Despre Dinu Cismărescu se poate spune că este primul antreprenor local care a investit într-o patiserie franţuzească. „La vremea respectivă (în 2005 – n.r.), pe plan local nu existau astfel de magazine. Ungaria avea vreo 20, iar Polonia peste 150“, îşi aminteşte acesta. În cinci ani, reţeaua French Bakery a ajuns să înregistreze zece unităţi, din care trei sunt deschise în franciză, şi o cifră de afaceri de trei milioane de euro. „Avem sute de cereri de francize pentru provincie, dar deocamdată rămânem în Bucureşti“, adaugă omul de afaceri. Taxa de intrare în reţea este de 10.000 de euro, iar francizatul va plăti şi o redevenţă anuală de 1%-2% din cifra de afaceri. Potrivit reprezentantului French Bakery, investiţia iniţială pentru un astfel de local nu depăşeşte 100.000 de euro. Mai mult, cei de la French Bakery pregătesc lansarea unei noi reţele, Le Kiosk. „Este un concept de tip take away, care va contrabalansa achiziţia sandvişurilor de la aparate. Servim ace­leaşi produse ca şi în patiseriile noastre, însă în porţii mai mici“, explică Cismărescu. Investiţia nu depăşeşte 10.000 de euro per unitate, iar până la sfârşitul anului vor fi inaugurate şapte-opt astfel de chioşcuri. Cât despre unităţile din reţeaua French Bakery, urmează să mai fie inaugurate încă una sau două chiar în acest an. Dragoş Petrescu de la City Grill face, la rândul său, o mişcare interesantă: are un ambiţios plan de dezvoltare a unui lanţ de brutării, după un concept preluat recent în franciză de la o companie germană, care presupune o investiţie de 150.000-200.000 de euro pe unitate.

Ambiţie: 100 de brutării în cinci ani

Şi omul de afaceri bucureştean Remus Nica s-a gândit că lângă afacerea sa cu restaurante s-ar potrivi şi o reţea de brutării/patiserii. Luna viitoare, el va inaugura „La pâinărie“, o brutărie şic, în stilul celor franţuzeşti. Remus Nica speră că se va impune pe piaţă atât prin calitate, cât mai ales prin faptul că va practica preţuri mai mici cu 30%-40% faţă de cele ale rivalilor săi. Primele două unităţi vor fi deschise în Centrul Istoric, respectiv în Piaţa Iancului. Investiţia per unitate ajunge până la 50.000 de euro, iar numărul total de brutării ce vor fi deschise în următoarele şase luni va fi de zece. „Vrem ca în cinci ani să ajungem la 100 de unităţi“, indică omul de afaceri. „Vom vinde în magazinele noastre 17 feluri de pâine, acestea urmând să vină direct din Franţa“, adaugă Nica, precizând că mizează pe faptul că românii sunt obişnuiţi să-şi cumpere pâine din magazinele de proximitate. Aşadar, bone apetit!

40 mil. euro este valoarea estimată a pieţei patiseriilor. România este pe locul al treilea la consumul de produse de panificaţie, după Albania şi Bulgaria

Arome vestice

209-51488-13_cismarescu_razvanvalcaneatu_18.jpgFrench Bakery
Un nou concept, Le Kiosk, cu şapte-opt unităţi în 2010

În 2005, după experienţa cu restaurantul Balthazar, Dinu Cismărescu (foto) şi creatoarea de modă Venera Arapu au deschis prima brutărie franţuzească din Bucureşti, French Bakery. Azi se pregătesc să lanseze o reţea de chioşcuri cu sandvişuri şi prăjituri, de tip „take away“.

209-51487-13_citygrill_rp_18.jpgCity Grill
Ofensivă naţională cu o reţea de brutării în franciză

Dragoş Petrescu (foto), proprietarul reţelei City Grill, are pregătite pentru anul acesta 5,5 milioane de euro pentru investiţii şi achiziţii. Printre planurile sale se numără şi dezvoltarea unui lanţ de brutării, după un concept adus în franciză din Germania.