Cine spune că afacerile de succes se fac doar în costum și cravată nu i-a văzut niciodată la treabă pe cei care transformă un banal tort într-o operă de artă
«Totul a pornit de la dorinţa fiului meu de a avea un personaj din jocurile video şi anume Mario, care nu se găsea sub formă de jucărie. M-am gândit la un tort cu acest personaj şi m-am interesat dacă îl pot comanda de undeva. Toate cofetăriile m-au refuzat şi am fost nevoită să încerc eu», povestește Cristina Voicu, alias „Sweet Ela“. După câteva zile de muncă, rezultatul a fost peste așteptări, iar de la realizarea unor torturi aniversare pentru prieteni la o afacere cu zahăr şi marțipan nu a mai fost decât un pas. „Am început să lucrez pe sume mici, cât să îmi recuperez banii pe materia primă, iar apoi nu mai făceam faţă comenzilor. Aici a intervenit soţul meu, care m-a susţinut în deschiderea unui mic laborator“, spune Cristina Voicu. Tortul care i-a dat cel mai mult de furcă a fost o replică a celui de la nunta regală din Marea Britanie, de anul trecut, dar a meritat, pentru că mirii au plătit 2.000 de euro pe el. Succesul „Sweet Ela“, care a ajuns la peste 100 de comenzi de torturi pe lună, îi lasă Cristinei tot mai puţin timp pentru profesia sa de bază, de economist. „Dacă măresc afacerea şi angajez mai mulţi oameni, nu voi mai putea să mă implic în toate procesele şi este foarte probabil să nu mai plece de la noi din laborator torturi atât de minuţios lucrate“, spune Cristina Voicu.
Frişca nu mai e la modă
Cu alte cuvinte, Cristina Voicu se teme să nu piardă exact ceea ce o diferenţiază pe ea şi pe alte decoratoare de torturi de nenumăratele cofetării. Ea îşi promovează prăjiturile mai ales pe internet, ca şi Maria Popa, o altă decoratoare, care care a început să modeleze pasta de zahăr acum un an. „Cei care plătesc sute de lei pentru un tort vor ca acesta să fie unic şi perfect personalizat, iar cofetăriile nu au oameni pregătiţi pentru astfel de dorinţe ale clienţilor“, crede Maria Popa. Pentru că în România această profesie este de-abia la început, nu există nici cursuri, nici uneltele speciale necesare acestei îndeletniciri. „Mi-am comandat din Olanda uneltele necesare, iar pe viitor aş vrea să merg să mă specializez în Marea Britanie“, spune Maria, care apoi vrea să predea în România designul de dulciuri. De la afaceri micro, trecem la cele macro: aflat într-o călătorie mai îndelungată în Londra, Vlad Telibaşa nu a putut fi alături de cei dragi de ziua lor şi a încercat să găsească în România o cofetărie online prin care să le poată trimite torturi aniversare mai spectaculoase. Nu a găsit nimic, aşa că s-a hotărât să facă el primul pas. În doar doi ani, afacerea sa, edulce.ro, a ajuns la 600 de comenzi în lunile de sărbătoare. Cele mai mari costuri sunt cele cu carburanţii, dar şi alţi factori afectează afacerea: „în vară, hărmălaia politică a dus la scumpirea materiei prime cu 12% din pricina cursului leu/euro“, spune el. Cele mai scumpe torturi pe care le face edulce.ro sunt cele pentru corporaţii. Mai nou, pentru a fi în pas cu Vestul, au adus aici aşa-numitele „cupcakes“, care au dimensiunea unei brioşe şi pot fi personalizate precum torturile.
800 de euro costă un curs de decorator profesionist în Marea Britanie sau Olanda, cu cel mult cinci module
75 de lei costă, în medie, un kg de tort artistic în cofetării, în timp ce la decoratorii independenţi costă cu 15% mai puţin